Sv: Har du venner med ikke-vestlig bakgrunn?
Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.
Jeg synes det er interessant jeg, selv om mine intensjoner blir trukket i tvil. Altså, du sier at du ikke har møtt så mange. Det er den samme følelsen jeg sitter med. Det er ønskelig med en god integrering, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med akkurat det, fordi det er ingen rundt meg. Det er ikke fordi jeg ikke er interessert. Men det har ikke blitt sånn. Så derfor syntes jeg det var legitimt å spørre hvordan det var med dere andre. Særlig interessert er jeg kanskje fordi jeg selv venter et mørkt barn, og all faglitteraturen jeg leser om dagen forteller meg at jeg må forvente at barnet mitt vil møte mange av de samme utfordringer og holdninger som "mennesker med innvandrerbakgrunn" (som er betegnelsen faglitteraturen har brukt gjennomgående, men som heller ikke er et akseptert begrep i følge denne artikkelen: http://www.aftenposten.no/kul_und/article1977933.ece), med unntak av de kulturelle ulikhetene, som gjerne er kjernen i integreringsproblemene. Og derfor er jeg altså nysgjerrig.
OK, da forstår jeg deg bedre. Jeg tror nok mangelen på integrering i samfunnet har sin basis i at alle ønsker trygghet, og dette resulterer i at innvandrere klumper seg sammen med mennesker og kultur de er kjent med, mens nordmenn som ser med skepsis på fremmedkulturelle elementer, helst ser at sitt nærområde er i minst mulig grad "innvaderes". Jeg tror dessverre det er veldig mange som har holdningen "Jeg har ingenting imot innvandrere, men ...". Til din problemstilling synes jeg diskusjonen om hva slags uttrykk man bruker for å beskrive gruppen er essensiell. Det er mulig at fremmedkulturell ikke er et politisk korrekt uttrykk, men jeg tror skepsisen mellom etniske grupper primært er kulturelt begrunnet og har svært lite med hudfarge å gjøre. Adopterte får den samme kulturelle baggasjen som etniske norske, og at disse vil føle en naturlig tilknytning til alt som er norsk, og at å putte dem i båsen ikke-vestlig bakgrunn blir helt feil.
Jeg tror mye av utfordringene adopterte mener er av mer overfladisk karakter. Ikke at det er heldig, men jeg tror ikke adopterte møter brøkdelen av problemene som innvandrere gjør.
|