Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til jul
Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.
Jeg synes ærlig talt at Sitron har et poeng jeg. Hvis en muslim på heite livet skal blande seg inn i julefeiringen får han tåle både ribbe og marsipangriser. Han skal selvfølgelig ikke tvinges til å spise det selv, men at ikke andre skal få spise det synes jeg blir for teit. Sorry! Det er jul og muslimer har ikke egne juletradisjoner andre skal måtte ta hensyn til.
"Blande seg inn i julefeiringen"? Nå blir jeg ganske overrasket. Feiringen foregår jo hjemme hos ham/dem, da må da de få bestemme hvordan de skal feire? Det er jo snakk om at han er gift med en norsk dame, og er med på å arrangerer julefeiring og festmiddag med hennes familie, ettersom hun sikkert ønsker det og er vant til det. Og fordi han er med på denne delen av julefeiringen, og ønsker hennes familie velkommen, skal han værsågod være forpliktet til å gå med på alle de norske juletradisjonene, også dem som han opplever som alvorlige brudd mot sin egen religion?
Hvis jeg hadde vært gift med en muslim som følte avsky mot svinekjøtt, kunne det da virkelig ikke ramle meg inn i halvsøvne å forlange at vi skulle servere ribbe til familien min på julaften. Selv om min eventuelle svigerdatter var vant til juleribbe. Og hvis hun syntes vi var teite av den grunn, så fikk hun heller bare synes det.