Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva gjør man når man er invitert bort til jul

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-06, 22:39   #41
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til jul

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nå er det genrelt ikke så vanvittig mange retter som pleier å stå i fokus på julaften. Men ja; inviterer jeg til julemiddag, så ville jeg laget flere retter om ønskerlig. Jeg syns det rett og slett er høflig å spørre folk om de ønsker sin tradisjonelle rett på julaften fordi JEG selv ser på det som veldig viktig.

Når jeg inviterer eller blir invitert bort på julemiddag spiser jeg det jeg får. Om det er ribbe, lutefisk:grøss:, pinnekjøtt, stek, kylling, kalkun eller hva som helst ...

Synes heller ikke argumentet om at svigermor er en dårlig kokk er holdbart.

Min julemat kan jeg spise når jeg lager den selv, eller om jeg blir invitert et annet sted hvor de har tradisjoner som mine.

Passer det meg ikke å feire jul som vertskapet inviterer til, takker jeg nei og blir hjemme.

Det har aldri vært aktuelt å lage flere middager, men vi har ofte både riskrem og multekrem - mest fordi ungene ikke liker multer.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 22:48   #42
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kunne likegodt spist grandis på julaften , maten er ikke avgjørende for hvor koselig julaften er for meg.

Pakker derimot :materalist:

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 22:49   #43
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg følger denne tråden med stor interesse. Det har aldri falt meg inn at folk helt alvorlig kan synes det er greit å ta med seg egen mat fordi man ikke liker det som skal serveres i selskap! Jeg hadde blitt dødelig fornærmet dersom noen hadde med seg egen mat når jeg hadde invitert til selskap.

Gammel 08-11-06, 22:55   #44
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Av og til er det kjipt å ha blitt voksen.

Du så enig jeg er med det... Når det gjelder julaften skulle jeg gjerne fremdeles vært barnet som kommer hjem til mor og en nydelig julemiddag, hvert eneste år...

Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 23:07   #45
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også det er noe fjernt å lage alle julemiddager som finnes, i høflighetens navn. Jeg er derimot enig med Skilpadda, som prøver å lage mat hun vet gjestene vil sette pris på. Når det gjelder allergi, vegetarianere o.l., hadde jeg satt pris på å høre om dette i forkant, så jeg kunne funnet på noe spennende til de også.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 23:12   #46
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forlanger GOD mat på julaften!! Det være seg ribbe, pinnekjøtt, kalkun eller annen god julemat! Fisk er jeg veldig glad i , men jeg kunne ikke tenke meg å spise det på julaften!! Heldigvis er alle i både min og mannens familie meget dyktige kokker!

Spis deg god og mett på mat du liker før du tropper opp hos svigers, moms på masse godis rundt om i huset, og gled deg til kaker og godis etter middag! Da trenger du ikke å spise så mye middag!!

Se det beste i enhver situasjon! Her har du muligheten til å mumse så masse godis du kan, med god samvittighet!!! Noen dager etter julaften er hele middagen glemt!!! Og du kan begynne å glede deg til neste jul!!!

Gammel 08-11-06, 23:18   #47
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Om man takker ja til invitasjonen, så spiser man det man får servert så lenge det ikke strider mot ens religion, man er allergisk eller vegetarianer.

Spis ribbe til lunsj eller kveldskos, eller rett og slett en annen dag i jula. Ribbe er enkelt å lage. Du får masse gode tips fra tvkokken på "Mens vi venter" på lillejulaften!

Gammel 08-11-06, 23:27   #48
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ærlig talt at Sitron har et poeng jeg. Hvis en muslim på heite livet skal blande seg inn i julefeiringen får han tåle både ribbe og marsipangriser. Han skal selvfølgelig ikke tvinges til å spise det selv, men at ikke andre skal få spise det synes jeg blir for teit. Sorry! Det er jul og muslimer har ikke egne juletradisjoner andre skal måtte ta hensyn til.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 23:28   #49
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Om man takker ja til invitasjonen, så spiser man det man får servert så lenge det ikke strider mot ens religion, man er allergisk eller vegetarianer.

Spis ribbe til lunsj eller kveldskos, eller rett og slett en annen dag i jula.

Må si meg enig med Canisa. Det er nok dager i jula til at alle kan få spist "sin" julemat. Er det så nøye om det blir på selve julaften?

Jeg vil ha kokt torsk. Men har flyttet til østlandet, så jeg får ikke julemiddag før langt utpå nyåret når jeg har tid til å besøke pappa på Flekkerøy. Men jeg tropper opp hos svigermor på julaften og spiser en ovnsbakt laks eller hva det blir. Og er fornøyd.

Vet ikke hvordan det står til i deres familier, men slekta mi er brokete, og for meg handler jula aller mest om å prøve å jenke seg og slutte fred med alle slags både fæle og greie folk for en liten stund.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 23:31   #50
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Jeg kunne likegodt spist grandis på julaften , maten er ikke avgjørende for hvor koselig julaften er for meg.

Pakker derimot :materalist:

Skriver under på denne.
Jeg er ikke glad i julemat, julaften har vi gjerne ribbe osv og jeg spiser medisterpølse, poteter og saus.
Er vi borte (noe som ikek skjer siden jeg blånekter å reise bort med 3 unegr og et pakkehav) så spiaer jeg det jeg får servert, er det ribbe spiser jeg det samme som hjemme. Og heldigvis har ikke noen i hverken min elelr mannens familie noen tradisjon om å spise lutefisk eller pinnekjøtt julaften.
(for det er IKKE godt)

Men pakker derimot er viktig. Ikke at jeg trenger så mange (har blitt kraftig avvent når det gjelder det)
Den dagen jeg ikke får en eneste pakke på julaften avlyser jeg jula.

Gammel 08-11-06, 23:31   #51
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Må si meg enig med Canisa. Det er nok dager i jula til at alle kan få spist "sin" julemat. Er det så nøye om det blir på selve julaften?

Ja, for meg er det veldig nøye. Julen begynner ikke når sølvguttene synger, men når pinnekjøttlukten brer seg i huset. Jeg kan ikke begripe hvordan det kan være jul, for meg, uten. Pakkene er ett fett, men å sette pinnekjøttet på bordet er nesten religiøst. Og det er like godt, hvert eneste år.

Gammel 08-11-06, 23:34   #52
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg synes ærlig talt at Sitron har et poeng jeg. Hvis en muslim på heite livet skal blande seg inn i julefeiringen får han tåle både ribbe og marsipangriser. Han skal selvfølgelig ikke tvinges til å spise det selv, men at ikke andre skal få spise det synes jeg blir for teit. Sorry! Det er jul og muslimer har ikke egne juletradisjoner andre skal måtte ta hensyn til.

"Blande seg inn i julefeiringen"? Nå blir jeg ganske overrasket. Feiringen foregår jo hjemme hos ham/dem, da må da de få bestemme hvordan de skal feire? Det er jo snakk om at han er gift med en norsk dame, og er med på å arrangerer julefeiring og festmiddag med hennes familie, ettersom hun sikkert ønsker det og er vant til det. Og fordi han er med på denne delen av julefeiringen, og ønsker hennes familie velkommen, skal han værsågod være forpliktet til å gå med på alle de norske juletradisjonene, også dem som han opplever som alvorlige brudd mot sin egen religion?

Hvis jeg hadde vært gift med en muslim som følte avsky mot svinekjøtt, kunne det da virkelig ikke ramle meg inn i halvsøvne å forlange at vi skulle servere ribbe til familien min på julaften. Selv om min eventuelle svigerdatter var vant til juleribbe. Og hvis hun syntes vi var teite av den grunn, så fikk hun heller bare synes det.

Gammel 08-11-06, 23:36   #53
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Signerer Skilpadda, så slipper jeg å skrive det samme. Det handler om respekt.

Gammel 08-11-06, 23:37   #54
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er jo snakk om at han er gift med en norsk dame

Enda ett poeng mot hans fasthet i troen.

Gammel 08-11-06, 23:37   #55
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Whatever.

Gammel 08-11-06, 23:42   #56
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Ah, tom nå.

Gammel 08-11-06, 23:47   #57
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Ah, tom nå.

Nei, jeg synes bare det blir så meningsløst å skulle vurdere hvor "god muslim" denne svigerfaren er. Spiller det noen rolle? Jeg mener at man må respektere at folk selv velger hvordan de vil feire jul - uansett hva som er bakgrunnen for valgene deres - dersom man takker ja til å feire jul sammen med dem. Og så mener jeg at det er uhøflig å ta med seg egen mat når man skal i middagsselskap (som noen, kanskje ikke helt seriøst, foreslo), og så synes jeg det er storforlangende og ganske vrangt å mene at man skal være forpliktet til å lage flere julemiddager for at alle gjestene skal få det de er vant til å spise.

Gammel 08-11-06, 23:47   #58
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Det spiller en rolle når det diskuteres på bakgrunn av hans religion.

Gammel 08-11-06, 23:48   #59
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

...

Sist redigert av Skremmern : 18-09-10 kl 15:51.
Gammel 08-11-06, 23:49   #60
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Det spiller en rolle når det diskuteres på bakgrunn av hans religion.

Jeg er uenig i at det at en muslim er gift med en ikke-muslim, eller det at han inviterer til juleselskap, betyr at man ikke trenger å respektere at han ikke ønsker å servere svinekjøtt.

Svar

Emneord
klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:21.