Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva gjør man når man er invitert bort til jul

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-06, 20:42   #21
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til jul

Jr: Du trenger ikke være en kløpper på kjøkkenet for å få til ribba, det er sikkert mange her inne som kan gi deg gode tips

Jeg er heller ikke glad i maten jeg blir servert på julaften når jeg er hos svigerfamilien, men biter i det sure eplet og lager "min" mat på første juledag (pinnekjøtt)

Gammel 08-11-06, 20:44   #22
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvis man reiser bort så må man gjøre det beste utav den maten man blir servert.

Men ville nok snakket med mannen om hva han mente og evt gjort det beste utav det hele.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 20:45   #23
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Ta med en porsjon ribbe som du kan spise?

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 20:46   #24
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Ta med en porsjon ribbe som du kan spise?

Det ville da være direkte ufint, all den tid verten er muslim? (Egentlig synes jeg det ville være ufint uansett å ta med seg sin egen matporsjon når man er invitert i middag til noen, bare fordi man absolutt vil spise noe annet enn det som serveres. Greit nok at de ikke er verdens beste kokker, men det er likevel ganske frekt, synes jeg.)

Gammel 08-11-06, 20:52   #25
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva man gjør når man blir invitert bort til jul?

Takker man ja så spiser man det man får. Sier det er godt, og takker pent for seg.

Takker man nei så blir man hjemme os spiser sin egen mat.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 20:53   #26
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det ville da være direkte ufint, all den tid verten er muslim? (Egentlig synes jeg det ville være ufint uansett å ta med seg sin egen matporsjon når man er invitert i middag til noen, bare fordi man absolutt vil spise noe annet enn det som serveres. Greit nok at de ikke er verdens beste kokker, men det er likevel ganske frekt, synes jeg.)

Vel. Her må jeg komme med en innvending. Muslimer feirer ikke jul. Så hvorfor er det da greit å feire jul, men ikke å ha svinekjøtt i hus, som man ikke engang trenger å røre? I call bullshit!

Gammel 08-11-06, 20:55   #27
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Dette er en del av det å bli voksen :comfort:

Mannens familie spiser ribbe, mens min familie spiser rype. Og ryper er helt klart mye bedre Men det blir ryper på meg i julen, bare en annen dag

Forresten er det lett å lage god ribbe, og hvis du har problemer med svoren så er noen minutter under grillen et bra tips

Gammel 08-11-06, 20:58   #28
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Vel. Her må jeg komme med en innvending. Muslimer feirer ikke jul. Så hvorfor er det da greit å feire jul, men ikke å ha svinekjøtt i hus, som man ikke engang trenger å røre? I call bullshit!

Julemiddager er sjelden religiøse handlinger her i Norge. Jeg kan ikke se noen grunn til at ikke en muslim skal kunne delta i en festmiddag på julaften sammen med familien sin hvis han har lyst, og vet heller ikke om noen pålegg i islam som forbyr denslags. Forbudet mot svinekjøtt er derimot et av de forbudene som sitter grundigst i mange muslimer, selv i mange av dem som egentlig ikke regner seg som religiøse. Jeg synes det er totalt forskjellige ting.

Og uansett er det han som er verten, og dersom han ikke vil ha svinekjøtt i huset, så respekterer man det når man kommer på besøk.

Gammel 08-11-06, 21:01   #29
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke forbudt i islam å oppholde seg i samme rom som svinekjøtt.

Jeg har da tilberedt mat til muslim flere ganger. Greit nok at jeg alltid er nøye med vask av kniver og fjøler og å ha pålegg separat på bordet. Setter liksom ikke fatet med skinke foran dem. Det er stor forskjell på å spise svin og å la vær å spise svin. Er man så liberal at man kan delta i julefeiring, så bør man være liberal på andre steder også.

Gammel 08-11-06, 21:16   #30
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg har da tilberedt mat til muslim flere ganger. Greit nok at jeg alltid er nøye med vask av kniver og fjøler og å ha pålegg separat på bordet. Setter liksom ikke fatet med skinke foran dem. Det er stor forskjell på å spise svin og å la vær å spise svin. Er man så liberal at man kan delta i julefeiring, så bør man være liberal på andre steder også.

Det kan man si. Men hvis den aktuelle muslimen virkelig ikke ønsker at det serveres svinekjøtt ved hans bord, så holder jeg fast ved at det ville være frekt å ta med svinekjøtt for å spise det der. Man kan selvsagt mene hva man vil om liberaliteten hans, men det er en helt annen sak. (Jeg ville også synes det var frekt å ta med gulrøtter til et middagselskap hos noen som hatet gulrøtter og erklærte at det ikke skulle serveres eller spises gulrøtter i deres hus. Jeg ville kanskje synes det var et tåpelig forbud/prinsipp, men jeg ville respektert det likevel.)

Gammel 08-11-06, 21:29   #31
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Det å ta med mat er en ting. Men å ikke kunne lage felles mat slik at alle får en positiv opplevelse, det syns jeg er tull.

Gammel 08-11-06, 21:40   #32
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Man spiser vel den maten som vertskapet serverer?
Vi serverer pinnekjøtt på julaften, og de gangene vi har hatt gjester har dem ikke forlangt noe annet, fordi om dem er vant med ribbe eller noe annet selv.
Når vi er hos mine foreldre spiser vi stek, og vi forventer ikke noe annet.
Vi får i oss riklige mengder ribbe, pinnekjøtt,kalkun og steker i juledagene likevell, det vises år etter år når status gjøres opp i starten på januar.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 21:59   #33
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Det å ta med mat er en ting. Men å ikke kunne lage felles mat slik at alle får en positiv opplevelse, det syns jeg er tull.

Synes du det er tull å ikke nødvendigvis lage det alle gjestene helst vil ha til julemat?

Gammel 08-11-06, 22:01   #34
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Nå er det genrelt ikke så vanvittig mange retter som pleier å stå i fokus på julaften. Men ja; inviterer jeg til julemiddag, så ville jeg laget flere retter om ønskerlig. Jeg syns det rett og slett er høflig å spørre folk om de ønsker sin tradisjonelle rett på julaften fordi JEG selv ser på det som veldig viktig.

Gammel 08-11-06, 22:02   #35
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og uansett er det han som er verten, og dersom han ikke vil ha svinekjøtt i huset, så respekterer man det når man kommer på besøk.

Helt enig. Og helt uavhengig av muslimske tradisjoner synes jeg det ville være direkte frekt å stille med medbragt mat i et hvilket som helst selskap. Jeg ville blitt kjempelei meg (og fornærmet, ikke minst) om noen stilte i middagsselskap hos oss med medbragt mat.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 22:06   #36
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det genrelt ikke så vanvittig mange retter som pleier å stå i fokus på julaften. Men ja; inviterer jeg til julemiddag, så ville jeg laget flere retter om ønskerlig. Jeg syns det rett og slett er høflig å spørre folk om de ønsker sin tradisjonelle rett på julaften fordi JEG selv ser på det som veldig viktig.

Da vi inviterte foreldrene mine til oss på julaften for første gang, ga vi enkelt og greit beskjed om at menyen kom til å være pinnekjøtt (og ikke ribbe, som min familie alltid har hatt).

Faren min fleipet en del med at han i så fall måtte ta betenkningstid på invitasjonen, noe jeg syntes var helt greit. Jeg ville til og med ha akseptert det (om enn noe overrasket) om de hadde avstått fra og komme av den grunn, men to middager pålegger jeg ikke mannen min å lage på julaften, nei. De som takker ja til invitasjonen, forventes å spise det som står på bordet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 22:07   #37
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Ja, du sa jo at du ville blitt hjemme hvis du ikke fikk den maten du var vant til, så jeg skjønner at du ser på det som veldig viktig. Og jeg er enig med deg i at dersom det er viktig for en hva slags rett som serveres, så er det kanskje best å bli hjemme. Jeg synes ikke det er så viktig akkurat hva jeg spiser på julaften, og jeg synes heller ikke det er uhøflig å ikke lage flere retter for å tekkes alle gjestene. (Men jeg ville naturligvis prøve å lage noe jeg trodde alle ville like, dersom jeg hadde middagsgjester, enten det var jul eller ikke.)

Og spesielt synes jeg ikke det er så viktig at folk får akkurat den maten de vil, at jeg ville forvente at en muslim serverte svineribbe - eller for den del at en innbarket og overbevist vegetarianer serverte kjøtt.

Gammel 08-11-06, 22:12   #38
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke noe av julematen er spesielt god, jeg. Men det spiller da ingen rolle? Jeg koser meg glugg ihjel selv om jeg spiser meg mest mett på sjokolade og småkaker. Det handler da ikke bare om mat?

Jeg ville ikke tatt med meg egen mat noe sted med mindre jeg fikk beskjed om det eller var ekstremt, ekstremt allergisk. Julaften eller ikke, så syns jeg det er en ganske frekk ting å gjøre. Jeg hadde i alle fall blitt veldig snurt og ganske lei meg om noen kom i selskapet mitt med medbragt mat uten annen grunn enn at de ikke likte maten min.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 22:33   #39
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg hadde nok takket nei til invitasjonen dersom jeg blir invitert til noen som ikke spiser pinnekjøtt på julaften
Har alltid spist pinnekjøtt julaften, og det smaker aldri like godt andre dager som på julaften.

Å ta med egen mat dersom mat ikke tåler det som er servert, ser ikke jeg noe gale med.
Men hadde aldri tatt med mat selv dersom jeg ikke likte maten som ble servert. (tror jeg, skal vel aldri si sikkert)
Når svigerfar ikke vil ha svinekjøtt i huset, så må du nok dessverre respektere det, og heller takke nei til invitasjonen dersom du ikke kan ofre ribben. (som jeg skjønner godt at du ikke vil, slik som jeg aldri ville ofret pinnekjøttet)

Håper du og mannen blir enige, mellom dere og med svigers, og får en storartet julefeiring!

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 22:33   #40
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Interessant problemstilling. Tror jeg skal holde religionen utenfor og se på fakta: Dere vil ha julegris, vertskapet har noe annet på menyen. Hva er viktigst, maten eller menneskene? Tror jeg må melde meg på hylekoret og si: hvis dette er mennesker dere har lyst til å feire med, så ta ribben en annen dag i julen og kos dere på julaften. Men så har nå min familie aldri hatt samme mat 2 år på rad hjemme hos oss - vi er litt sånn crazy, eksperimenterer med forskjellige delikatesser (Det eneste vi ikke har er ribbe eller pinnekjøtt)

I år må jeg for øvrig spise ribbe med svigers, og jeg er ikke 100% happy med det. Det er mulig jeg kommer til å være utro i tankene med en rype eller en gås, ja

Den eneste måten å få kompromissløs jul er å ha det hjemme hos dere.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:37.