Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva gjør man når man er invitert bort til jul

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-06, 19:30   #1
Jr.
sasiltranopogol

Jr. sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: sammen med 538.410 andre
Jr. er litt kulJr. er litt kul
Standard

Hva gjør man når man er invitert bort til jul

til et sted hvor det ikke serveres ribbe, til alt overmål den eneste julematen jeg liker og i tillegg inderlig elsker? Hadde alt vært såre enkelt kunne jeg stekt den hjemme og hatt den med meg, men ste-svigerfar er muslim og vil helst ikke ha svin i sitt hus.

Svigermor sier hun skal lage en supergod lammestek, men i fjor gjorde hun det samme og da fortalte gubben at maten var så forferdelig at han knapt klarte å spise noe. Og han var visst ikke den eneste.

De var hos oss for to år siden og da ble det servert både ribbe og pinnekjøtt for å tekkes alle, men i år vil svigermor så gjerne invitere hjem til seg..

Idiotisk problem, men et problem allikevel, noen mennesker kan bare være så smålige

Gammel 08-11-06, 19:33   #2
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til jul

Det er ikke så greit å si, selv er jeg evig tilhenger av ribbe på julaften.
Hvis dere bare skal være der en dag, kan dere vel ta ribba hjemme en annen dag i jula. Hva med pinnekjøtt i stedet for lammesteken? Pinnekjøtt er godt uansett.

Gammel 08-11-06, 19:33   #3
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, må dere feire jul der? Det viktigste er å ha det hyggelig sammen med mennesker du liker, og kose seg med god mat og drikke. Ettersom de har "krav" til hva som kan og ikke kan spises, ville jeg tatt det med i betrakningen. Men, selvsagt, en evt. partner bør være enig med deg.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 19:34   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man blir invitert på festmiddag hjemme hos en muslim, så synes jeg ikke man kan forvente at det skal serveres svinekjøtt, nei. Så da får man enten bite skuffelsen i seg på forhånd og gjøre gode miner til slett spill, eller takke nei til invitasjonen, er jeg redd. Dere får ta ribbemiddagen på nyttårsaften i stedet, eller noe sånt?

Gammel 08-11-06, 19:37   #5
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Enten så blir du hjemme og spiser ribbe eller så biter du det i deg og feirer julaften hos svigers. Du får sette opp liste for og i mot begge deler.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 19:41   #6
Jr.
sasiltranopogol

Jr. sin avatar

Standard

Vanskelig, vanskelig...... Men jeg skjønner at jeg nok må bite skuffelsen i meg

Hadde svigermor enda vært en stor kokk, så hadde det kanskje vært lettere. det nytter ikke å tilby meg selv som hjelp heller, for jeg tror jeg suger enda mer på det området..

Gammel 08-11-06, 19:42   #7
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jr., her.

Vanskelig, vanskelig...... Men jeg skjønner at jeg nok må bite skuffelsen i meg

Av og til er det kjipt å ha blitt voksen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 19:45   #8
Jr.
sasiltranopogol

Jr. sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Av og til er det kjipt å ha blitt voksen.

Gammel 08-11-06, 19:49   #9
Mica
Djevelsk

Mica sin avatar

Mica er populærMica er populærMica er populærMica er populærMica er populær
Standard

Det spiller vel liten rolle om man har ribben akkurat på julaften? (med fare for å pådar meg alles vrede ). Selv hater jeg ribbe, ser absolutt ikke poenget med den - men mannen min er glad i det, og får alltid ribbe + all den tradisjonelle julematen i massevis når vi besøker hans foreldre førstejuledag.

Gammel 08-11-06, 19:50   #10
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

heyh føler med deg vi skal til svigermor og sikkert spise rå griseknok med"rett i koppen" suppe som saus, og det er den beste delen av det.....
Synes foresten skilpadda har et poeng.

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 19:52   #11
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du spiser det du får servert som best du kan og feirer med ribbe og annet som hører jula di med en annen dag i jula. Synes det er vanlig høflighet å spise litt av det man får servert i selskap selv om man ikke synes det er så godt.

Gammel 08-11-06, 19:54   #12
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

jeg har "samme" problem bare omvendt...

*klemmepå*

Vi er bedt til mann sine besteforlerdre og der serveres det bare ribbe og kjøttkaker.
Jeg liker ikke ribbe og kjøttkaker liker jeg heller ikke,og hennes kan jeg ikke spise for hun har masse melk i å det tåler jeg ikke , å lage det mat med min melk er vist veldig tungvindt...

Har mest lyst å bare reise på ferie til over nyåret hehe

Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 19:55   #13
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når vi er hos svigermor (som serverer pinnekjøtt) julaften får vi ribberester av foreldrene mine 1. juledag (nåja, rester er det ikke akkurat for de lager ekstra sånn at vi skal få). Hadde vi ikke fått rester fra foreldrene mine hadde jeg laget ribbe selv. Jeg MÅ ha ribbe i jula.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 20:03   #14
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Ha med en Fjordland Juletallerken og varme i microen?

Jeg hadde nok spist lammesteken og heller spist masse ribbe første eller andre juledag...

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 20:06   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke problemet. For meg er samholdet viktigst på julaften, så spiser jeg det som blir servert. Klart man blir skuffet om man får omelett eller brødskiver på julaften, men voksne folk som sutrer over at det ikke blir servert ribbe eller pinnekjøtt blir jeg faktisk litt overrasket over. Jula har flere dager der man kan trykke i trynet på ribbe til det renner ut ørene.

EDIT: okei, nå leste jeg at maten sannsynligvis kommer til å være grusom, da stiller det seg jo annerledes. Jeg er glad vi skal feire her i år, jeg skal lage kalkun OG ribbe.

Gammel 08-11-06, 20:17   #16
Jr.
sasiltranopogol

Jr. sin avatar

Standard

Problemstillingen min er vel det at jeg ELSKER ribbe og liker ikke torsk, kalkun eller pinnekjøtt. Selv om man er voksen så har man vel lov til å sutre litt over at tradisjonen men er glad i får en rå og midlertidig stopp?! Hadde nok sutret like mye om jeg ikke ville få med meg tre nøtter til askepott også.

Jeg er jo ikke så flink til dette med matlaging og det er gubben her i huset som pleier å lage ribbe. I år er han nok ikke i stand til det, så om jeg ikke serveres det eller får tak i det ferdig stekt på Meny, så blir det ikke ribbe med god sprø og deilig svor på meg. Får nok ta meg en tur til meny og høre om de planegger å selge det i år. Eller kanskje jeg skal kjøpe inn et par-tre stykker og håper på at jeg klarer å steke ihvertfall én av de riktig?!?

Når det gjelder samholdet så har jeg nok nok med å konsentere meg om å ikke komme i noen som helst diskusjon med svigermor. Hadde henne og de samme gjestene her på julaften for to år siden og da klarte hun å ødelegge kvelden for stort sett samtlige med sine angrep på de minste ting de sa eller gjorde. Hun unnskyldte seg med at hun var premestruell, så vi får håpe syklusen er mer julaftenvennlig i år.

Gammel 08-11-06, 20:25   #17
Mica
Djevelsk

Mica sin avatar

Mica er populærMica er populærMica er populærMica er populærMica er populær
Standard

Hun unnskyldte seg med at hun var premestruell, så vi får håpe syklusen er mer julaftenvennlig i år.

Gammel 08-11-06, 20:32   #18
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Problemstillingen min er vel det at jeg ELSKER ribbe og liker ikke torsk, kalkun eller pinnekjøtt. Selv om man er voksen så har man vel lov til å sutre litt over at tradisjonen men er glad i får en rå og midlertidig stopp?! Hadde nok sutret like mye om jeg ikke ville få med meg tre nøtter til askepott også.

Det er selvfølgelig lov å sutre over sånne ting. Mat er tradisjon på julaften, jeg savner også det jeg er vokst opp med de julaftnene jeg får servert noe annet.

Men det virker som om dette er hakket mer nyansert, det er problemer med svigermor som virker som det vanskeligste på meg. Jeg synes du skal bite i deg at du får servert feil og kanskje også vond mat, og så må du finne ut av om det er slik at du kan klare en slik kveld sammen med svigermor. Det kan være viktig for mannen din at dere faktisk er der og tilbringer en viktig dag i året med dem, bare nevner det som et av aspektene som er viktige rundt julaften/parforhold.

Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 20:36   #19
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min mor fortalte meg om "gode gamle dager", da hun var rundt 22. Hun hadde nettopp giftet seg med faren min, og ble invitert til hans foreldre hvor de serverte torsk julaften. De spiste av ren høflighet, men hadde pinnekjøttet nærmest klar til servering da de kom hjem til seg selv. Det var visstnok veldig koselig.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 20:39   #20
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns svaret er enkelt, iom at jeg selv nekter å spise noe annet enn MIN julemat på julaften. Kan man ikke være et sted der maten sin blir servert, så er man et annet sted. Julaften er spesielt, man må få ha det slik som man vil.

Svar

Emneord
klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:15.