Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til jul
Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.
Jeg synes ærlig talt at Sitron har et poeng jeg. Hvis en muslim på heite livet skal blande seg inn i julefeiringen får han tåle både ribbe og marsipangriser. Han skal selvfølgelig ikke tvinges til å spise det selv, men at ikke andre skal få spise det synes jeg blir for teit. Sorry! Det er jul og muslimer har ikke egne juletradisjoner andre skal måtte ta hensyn til.
Her har vi en muslim som har giftet seg med en kristen ( i hvert fall kulturelt kristen, om ikke troende). Han er selvfølgelig snill og vil feire hennes tradisjonelle høytider med henne og hennes familie, men det er en del av denne feiringen han synes er vanskelig, nemlig en matrett som er forbudt i hans religion. Selvfølgelig tar man da et hensyn.
Dessuten sier Jr ingenting om hennes manns familie tidligere spiste ribbe på julaften eller om de har gått over til lammestek på grunn av hennes nye mann. Det kan være at det hun sutrer (beklager Jr, men jeg synes at du sutrer) over her simpelthen er det hennes mann er vokst opp med.
Jeg feirer jul i mitt barndomshjem uten den julemiddagen jeg har vokst opp med fordi min mors nye kjæreste foretrekker en annen mat og min mor har "kommet ut av skapet" og innrømmet at hun liker den andre maten bedre hun også. Det kunne da ikke falle meg inn og sutre eller å koke min egen lille torskebit for det. jeg har gitt beskjed om at den dagen jeg overtar julefeiringen så bestemmer jeg hva som blir servert, men enn så lenge så spiser jeg, med glede, det noen andre lager til meg.
Jeg stemmer i med de som sier at det viktige med julen er de man feirer den med, ikke det man spiser. Jeg har sympati for at det ikke alltid er morsomst å feire med svigers, men det er en del av det å være voksen at man tar hensyn til dem rundt seg, blant annet dem man har giftet seg med.
|