Sv: Er du opptatt av selvrealisering og/eller åndelighet?
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Jeg må si jeg er litt forundret over hvor såre folk blir på dette. Det er jo ikke som om man har beskyldt åndelige for å være onde eller dumme eller noe sånt. Og helt ærlig, om noen hadde sagt at ateister mangler humor, så hadde jeg ledd godt og ikke brydd meg, jeg tror det samme gjelder for aC og Mim også.
Jeg vet ikke om "såkalte åndelige" er mer såre enn andre, men det kan nok hende at det i lengden er slitsomt å hele tiden bli gjort narr av? For det BLIR gjort mye narr av - ikke at jeg ikke forstår at det er masse å lage humor av innenfor dette området, det skjer jo mye pussig av ritualer og slikt. Man trenger ikke alltid bruke ord som dum eller ond for å markere seg og få "motparten" til å reagere (men å bruke betegnelsen "søte" om dem man diskuterer med er jo en gammel og velkjent mannlig hersketeknikk )
Ateister har vel ikke noe felles ved seg som er spesielt morsomt eller underholdende, såvidt meg bekjent.
Den debatten jeg ikke gidder innlate meg på er om det fins en åndelig dimensjon eller ikke. Vi er alle oss selv og våre liv/erfaringer mærmest og tror på det som virker troverdig og fornuftig for en selv. Det er bare å respektere - ingen er hverken større elller mindre fordi de tror på noe utover "det synlige", ingen er heller større"eller mindre fordi de ikke gjør det.
|