Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du opptatt av selvrealisering og/eller åndelighet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-08, 12:13   #101
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er du opptatt av selvrealisering og/eller åndelighet?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Å hevde at alle "åndelige" er humørløse og blottet for fornuft er like fordomsfullt (noe som i seg selv er temmelig uakademisk og fordummende) som å hevde at alle arabere er skurker.

Jeg regner meg selv som "åndelig", men har aldri forholdt meg til verken krystaller, røkelse, ritualer eller sjarlataner som lopper meg for penger.

Jeg er oppegående, humoristisk, fornuftig og like intelligent som enhver annen.

Min åndelighet består i å vite at vi er del av en større helhet enn det materielle vi kan ta og føle på. Og det er i grunnen det hele.
Kan ikke skjønne at det skulle strippe meg for humor eller intelligens.

Jeg vil seriøst oppfordre deg og andre i denne tråden til å ta tak i egne fordommer. Jeg kan ikke skjønne at en oppegående og intelligent akademiker som deg selv kan være bekjent av et slikt oppgulp av fordommer.

Må bare støtte Zoë 100%. Jeg må bare le :humor: av fordommene som kommer fram her. Hvis man kommer inn i enkelte slike åndelige og alternative miljøer så er det noen ekstreme der, som blir for voldsomme for meg. Men de fleste oppfatter jeg som jordnære folk som har opplevd en del i sitt liv og som har fått hjelp på det alternative plan. Dette er godt utdannede mennesker også.

Jeg har respekt for at andre ikke tror. Har jo selv vært der i mesteparten av mitt liv, men jeg mener at man også skal ha respekt for at andre har opplevd, og tror på noe annet. Latterliggjøring av mennesker som har en annen forståelse og tro er lavmål. Høyere utdanning trenger ikke å bety at man har skjønt ALT......

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 12:37   #102
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Jessica: Det er jo forskjell på å tro og tro? Alt etter hva men tror på?
Det holistiske menneskesynet bygger på at mennesket har en åndelig del, et åndelig behov. At humbug-mennesker tjener penger på dette behovet, det har jeg vnskelig for å både godta og akseptere.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 12:40   #103
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Unotøy?!

Nåh - er det noe galt med Unotøy også nå?

Gammel 13-04-08, 12:42   #104
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Men Jessica: Det er jo forskjell på å tro og tro? Alt etter hva men tror på?
Det holistiske menneskesynet bygger på at mennesket har en åndelig del, et åndelig behov. At humbug-mennesker tjener penger på dette behovet, det har jeg vnskelig for å både godta og akseptere.

Det finns humbug i det alternative miljøet, og det er overhodet ikke akseptabelt. Det som er trist er at det er svært mange mennesker som er seriøse og kan det de driver med. Da er det trist at de ikke skal bli respektert for det de gjør. Jeg har selv fått hjelp via healing, og da jeg fikk det trodde jeg ikke på sånt. Jeg var desperat og trengte hjelp. Jeg fikk gratis healing og det hjalp meg.

Jeg kjenner flere som har prøvd å heale uten å ta betalt, men enkelte mennesker er så opptatt av seg og sitt at snille healere blir nedrent av folk. Derfor har disse healerne vært tvunget til å ta litt betalt. Men da sier jeg LITT betalt. Jeg blir mildt sagt forbannet når jeg ser hvordan enkelte priser det de gjør..... For meg blir de mer pengegriske enn medmennesker som har noe å komme med. Jeg klarer ikke å ta de helt seriøst.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 16:27   #105
Frantzen
Passiv

Standard

Det forekommer meg ganske kjedelig å skulle leve et helt liv uten å tro på eller være åpen for noe annet enn det som er synlig eller vitenskapelig bevist.
Dessuten er det like umulig for en som sier seg åpen for en mer åndelig dimensjon å skulle måtte svare for alle som påberoper seg den samme åpenheten.

Jeg syns også det kan være på sin plass å minne om at det er ganske mange ståsteder mellom de to ytterpunktene å tro på det åndelige og å være nedlatende og fordømmende overfor dem. Det virker som slagordet "det enkle er ofte det beste" gjør seg ganske gjeldende i diskusjoner om det åndelige.

Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 18:41   #106
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes dere er veldig søte som går ut i fra at det kun er fordommer som gjør at noen, for eksempel meg, har et meget anstrengt forhold til åndelighet sånn rent generelt. Det er ikke fordommer. Det er erfaring. Selvfølgelig tviler jeg ikke på at det finnes noenlunde oppegående mennesker der ute som kikker litt ekstra på krystallene sine i ny og ne, men jeg har sålangt ikke møtt noen, bare det motsatte. Gleder meg stort til å få mine "fordommer" slengt i tryne på neste FP-treff, Zoë!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 19:08   #107
Frantzen
Passiv

Standard

Å skjære alle over en kam (alternativt over egne erfaringer) er ganske fordømmende - i beste fall veldig forenklende. Enten det nå gjelder åndelighet eller annet.

Ære være dem som gidder å ta debatten innenfor slike snevre rammer, jeg gidder ikke.

Og UNO-tøy er ikke så aller verst det heller

Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 19:08   #108
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

Det forekommer meg ganske kjedelig å skulle leve et helt liv uten å tro på eller være åpen for noe annet enn det som er synlig eller vitenskapelig bevist.

Hjertens enig!
Jeg er også opptatt av tankens kraft.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 19:15   #109
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

UNO-tøy er vel en videreføring av lilla skjerfet og fotformskoa.
Mye lilla og indigo og okergult. For kunstneriske, middelaldrende kvinner.

Men de hvite bomullgenserne er deilige, og dessuten fører de Bubetti:

Ja, litt mer meg enn dette:

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 19:16   #110
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tjah Rattata, jeg skjærer ingen over noen kam før de har gitt meg grunn til det. Som personer, vel og merke. Begrepet "åndelighet" generelt, det er noe helt annet.

Gammel 13-04-08, 19:18   #111
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg synes dere er veldig søte som går ut i fra at det kun er fordommer som gjør at noen, for eksempel meg, har et meget anstrengt forhold til åndelighet sånn rent generelt. Det er ikke fordommer. Det er erfaring.

Jeg kommer selv fra en familie hvor mange er kristne eller alternative, jeg er vel den eneste ateisten i familien tror jeg.

Og jeg har aldri sagt, og kan heller ikke se at Mim har sagt at alle som er litt åndelige av seg mangler humor. Men det er jammen meg min erfaring av de som er sterkt åndelige/religiøse etc er det en tendens til at man finner svært alvorlige mennesker som ofte synes at det er ting man ikke skal le og tulle med.

Jeg må si jeg er litt forundret over hvor såre folk blir på dette. Det er jo ikke som om man har beskyldt åndelige for å være onde eller dumme eller noe sånt. Og helt ærlig, om noen hadde sagt at ateister mangler humor, så hadde jeg ledd godt og ikke brydd meg, jeg tror det samme gjelder for aC og Mim også. Om man mener seg personlig truffet, selv om det var en generell betraktning, så er det jo bare å skrive noe morsomt og bevise da at man har humor? Er det ikke det da?

Gammel 13-04-08, 19:21   #112
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tviler ikke på at mange åndelige mennesker har humor. Alle mener jo at de selv har god smak og god humor.

Men min (omfattende) erfaring er at veldig åndelige mennesker ikke har min humor. I motsetning til f.eks. Esme, aC, Kanne og sånn. :ler meg skakk:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 19:29   #113
yt1300
Fullverdig medlem

yt1300 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
yt1300 er litt kul
Standard

Min erfaring med såkalte åndelige mennesker, er at man ikke skal pirke for mye borti de. EN del går tilsynelatende rundt med mental (eller åndelig, om du vil,) selvutløser.

Gammel 13-04-08, 19:32   #114
yt1300
Fullverdig medlem

yt1300 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
yt1300 er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg er full nok av meg selv som det er, takk.

Ja, ikke sant.
"Jeg fyller meg selv på langs og på tvers- Fra topp til tå. Og stor mer er det ikke plass til å realisere. Muligens med en voksende kulemage

Gammel 13-04-08, 19:36   #115
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Men min (omfattende) erfaring er at veldig åndelige mennesker ikke har min humor.

Det er jo det man mener når man sier at andre ikke har humor, for det er jo subjektivt, men det er jo mer diplomatisk sånn som du sier det, så kanskje folk ikke blir så lei seg da.

Kanskje man kan bli enige om da, at åndelige ofte ikke har den samme humoren som oss? Og at deres kan være akkurat like bra som vår, bare annerledes.

Gammel 13-04-08, 19:42   #116
mumrik
Egenial

mumrik sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Kanskje man kan bli enige om da, at åndelige ofte ikke har den samme humoren som oss? Og at deres kan være akkurat like bra som vår, bare annerledes.

Ja, annerledes er nok minst like bra.

Gammel 13-04-08, 19:45   #117
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mumrik, her.

Ja, annerledes er nok minst like bra.

Annerledes på den måten at man ikke ler og sånn.

:peker på mumrik: Hennes skyld! :dukker og løper:

Gammel 13-04-08, 19:47   #118
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Gammel 13-04-08, 19:47   #119
Frantzen
Passiv

Standard

Jeg må si jeg er litt forundret over hvor såre folk blir på dette. Det er jo ikke som om man har beskyldt åndelige for å være onde eller dumme eller noe sånt. Og helt ærlig, om noen hadde sagt at ateister mangler humor, så hadde jeg ledd godt og ikke brydd meg, jeg tror det samme gjelder for aC og Mim også.

Jeg vet ikke om "såkalte åndelige" er mer såre enn andre, men det kan nok hende at det i lengden er slitsomt å hele tiden bli gjort narr av? For det BLIR gjort mye narr av - ikke at jeg ikke forstår at det er masse å lage humor av innenfor dette området, det skjer jo mye pussig av ritualer og slikt. Man trenger ikke alltid bruke ord som dum eller ond for å markere seg og få "motparten" til å reagere (men å bruke betegnelsen "søte" om dem man diskuterer med er jo en gammel og velkjent mannlig hersketeknikk )

Ateister har vel ikke noe felles ved seg som er spesielt morsomt eller underholdende, såvidt meg bekjent.

Den debatten jeg ikke gidder innlate meg på er om det fins en åndelig dimensjon eller ikke. Vi er alle oss selv og våre liv/erfaringer mærmest og tror på det som virker troverdig og fornuftig for en selv. Det er bare å respektere - ingen er hverken større elller mindre fordi de tror på noe utover "det synlige", ingen er heller større"eller mindre fordi de ikke gjør det.

Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 19:48   #120
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg synes dere er veldig søte som går ut i fra at det kun er fordommer som gjør at noen, for eksempel meg, har et meget anstrengt forhold til åndelighet sånn rent generelt. Det er ikke fordommer. Det er erfaring. Selvfølgelig tviler jeg ikke på at det finnes noenlunde oppegående mennesker der ute som kikker litt ekstra på krystallene sine i ny og ne, men jeg har sålangt ikke møtt noen, bare det motsatte. Gleder meg stort til å få mine "fordommer" slengt i tryne på neste FP-treff, Zoë!

Er vi søte?! Trodde du holdt deg for god til åpenbare hersketeknikker, aC.
Så om du har personlige erfaringer og overfører dette til generelle batraktninger om milliarder av mennesker så er det ikke fordommer? Right!

Jeg kjenner noen unge mødre som er dumme som brød. Helt sant. Så da er det vel ikke fordomsfullt av meg å kalle alle unge mødre dumme? det er jo tross alt basert på mine erfaringer.

Om du og jeg hadde møttes, aC, så hadde du ikke tenkt på meg som en "åndelig" person. Selv nære venner, tenker ikke på meg som åndelig, for det er ikke noe jeg snakker så mye om - de har ikke samme interessen selv. Jeg har jo selvfølgelig en helt lik livsstil (og humor *sjokk*) som mine ikke-åndelige venner.
Det som bærer galt avsted i denne debatten, er et det kun diskuteres i ytterpunktene. Det blir så tabloid og fordummende at det er helt latterlig.

Jeg bruker begrepet åndelig om alle som tror på en guddommelig kraft - og det er brorparten av jordens befolkning. Det er en forholdsvis liten del av denne gruppen som sitter og gnikker livsfjernt på krystallene sine i flagrende gevanter.
Jeg plasserer min egen hverdag i en større sammenheng, og jeg tror at sjelen lever videre når kroppen dør. Og stort mer enn å ha disse tankene i bakhodet gjør ikke jeg ut av min egen åndelighet.

Men det er jammen meg min erfaring av de som er sterkt åndelige/religiøse etc er det en tendens til at man finner svært alvorlige mennesker som ofte synes at det er ting man ikke skal le og tulle med.

Jeg har også møtt humørløse, sterkt religiøse mennesker.
Men jeg skjønner ikke hva det har med meg å gjøre?
Jeg har møtt mange ordentlig dølle, kjipe AP-kjerringer også - men det kan da heller ikke jeg som AP-velger tas til inntekt for?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Men min (omfattende) erfaring er at veldig åndelige mennesker ikke har min humor. I motsetning til f.eks. Esme, aC, Kanne og sånn. :ler meg skakk:

Eh... Jeg ler godt av Esme og aC jeg også...
Tror godt en åndelig person kan le av en ateist, altså, på lik linje som en lege kan le av en brannmann og en tyrker kan le av en nordmann, lizzom...

Emneord
alternativmessa, finske skoger, goth-kledd, humor, humor-idol, religion, åndelighet

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:49.