Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Henrik Ingebrigtsens tirade mot forbundet

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-04-25, 15:50   #301
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Henrik Ingebrigtsens tirade mot forbundet

Det at mor krever å vitne foran lukket rett er litt spesielt. Jeg vet man kan avstå å vitne som ektefelle, men det må da gi svært mye ekstra belastning på de fornærmede at også søskene ble kastet ut av retten? For nå får de ikke lov til å fortelle dem hva moren sa, er det slik? Hun kunne valgt å vitne med referatforbud fra pressen, men ville ikke det heller.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-25, 16:02   #302
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Det at mor krever å vitne foran lukket rett er litt spesielt. Jeg vet man kan avstå å vitne som ektefelle, men det må da gi svært mye ekstra belastning på de fornærmede at også søskene ble kastet ut av retten? For nå får de ikke lov til å fortelle dem hva moren sa, er det slik? Hun kunne valgt å vitne med referatforbud fra pressen, men ville ikke det heller.

Nå uttalte barnas bistandsadvokat at i dag ble den hittil tøffeste dagen i retten for dem. Så da vet vi vel kanskje nok om hva mor valgte å gjøre i dag. Det er jo bunntrist.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-25, 16:06   #303
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja ... men ekstra belastning å ikke få lov til å snakke om det med søskenene sine, synes jeg.

Gammel 28-04-25, 16:15   #304
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ikke referatforbud selv om det er lukkede dører? For de involverte, mener jeg?

Fra et menneskelig standpunkt kan jeg forstå at hun ikke vil ha pressen tilstede, men når det også rammer barn? Det er så nitrist alt i denne saken.

Gammel 28-04-25, 16:34   #305
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Jo, jeg leste at bistandsadvokaten sier det er forbudt å gjengi.

Gammel 28-04-25, 16:38   #306
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Her fra Stavanger Aftenblad.

Vedlagte bilder
Filtype: png Skjermbilde 2025-04-28 163711.png (63,4 KB, 105 visninger)

Gammel 28-04-25, 18:39   #307
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Enda godt at Jacob kom hjem for å være sammen med søsteren sin i dag. Det er vondt å høre h ordan de voksne, far og bestemor tar så lite ansvar for relasjonene.

Gammel 28-04-25, 19:54   #308
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er jo en viss dobbelmoral i at presse og publikum ikke skal få tilgang når man i mange år har levd godt på å selge sine barn på TV og i bøker spør du meg.
Dette er ikke en rettsstat verdig. Jeg kan ikke se at hennes vitnemål bør tillegges noen avgjørende vekt når det blir avlagt på denne måten, og jeg håper de som skal dømme ikke kjøper dette. Ganske manipulerende, og for meg er hun ikke en svak part i dette spillet.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-25, 22:06   #309
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av P.K., her.

Det er jo en viss dobbelmoral i at presse og publikum ikke skal få tilgang når man i mange år har levd godt på å selge sine barn på TV og i bøker spør du meg.
Dette er ikke en rettsstat verdig. Jeg kan ikke se at hennes vitnemål bør tillegges noen avgjørende vekt når det blir avlagt på denne måten, og jeg håper de som skal dømme ikke kjøper dette. Ganske manipulerende, og for meg er hun ikke en svak part i dette spillet.

Dette forsto jeg ikke helt? De som skal dømme i denne saken, får jo tilgang på all informasjon de trenger for å fatte en avgjørelse? De er ikke avhengig av at vitnemålet skal være allment tilgjengelig for å komme til en beslutning. Nå har jeg ingen kjennskap til om Tone Ingebrigtsen har levd godt på å selge barna sine til Tv og bøker, men jeg kan på et prinsipielt grunnlag forstå at det kan oppleves som pressen og allmenheten fråtser i saken.

Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-25, 22:09   #310
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er utfordrende om dette skaper presendens: At et viktig vitne i en sak kan kreve at pressen må ut, ellers nekter de å si noe. Det at vi kan ha presse til stede i rettssaler er - generelt - viktig for rettsstaten.

Nå er dette litt spesielt siden det er en ektefelle, men likevel.

Gammel 28-04-25, 22:23   #311
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er jeg for så vidt enig i, men jeg vet ikke om jeg kjenner det store behovet for at denne saken skulle gå for åpen presse og allmennhet.

Det er utallige barn som har blitt utsatt for både fysisk og psykisk vold i eget hjem. Dessverre opplever de færreste å bli hørt og møtt på denne måten. Jeg vet flere barn som synes det er vanskelig å kjenne på denne «forskjellsbehandlingen». Mange av de forteller at de voksne rundt som i utgangspunktet skal hjelpe og støtte de, bare har «gitt de opp».

Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-25, 00:25   #312
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Dette forsto jeg ikke helt? De som skal dømme i denne saken, får jo tilgang på all informasjon de trenger for å fatte en avgjørelse? De er ikke avhengig av at vitnemålet skal være allment tilgjengelig for å komme til en beslutning. Nå har jeg ingen kjennskap til om Tone Ingebrigtsen har levd godt på å selge barna sine til Tv og bøker, men jeg kan på et prinsipielt grunnlag forstå at det kan oppleves som pressen og allmenheten fråtser i saken.

Ja, selvsagt får de høre vitnemålet, men etter min mening gir det likevel henne (og ektefelle) mulighet til å gi et vrengebilde.

Gammel 29-04-25, 00:32   #313
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Det er jeg for så vidt enig i, men jeg vet ikke om jeg kjenner det store behovet for at denne saken skulle gå for åpen presse og allmennhet.

Det er utallige barn som har blitt utsatt for både fysisk og psykisk vold i eget hjem. Dessverre opplever de færreste å bli hørt og møtt på denne måten. Jeg vet flere barn som synes det er vanskelig å kjenne på denne «forskjellsbehandlingen». Mange av de forteller at de voksne rundt som i utgangspunktet skal hjelpe og støtte de, bare har «gitt de opp».

Derfor er det vel enda viktigere at når en slik sak kommer opp med ofre med så høy medieprofil at det blir tatt på alvor. Psykisk vold er like ødeleggende.

Gammel 29-04-25, 07:17   #314
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Hadde pressen på et tidligere tidspunkt latt være å gjøre mest mulig ut av at feks. Gjert ikke var invitert i bryllupet til Jacob, at de brøt med faren som trener eller kronikken brødrene skrev om hvorfor de brøt med faren, som de håpet at skulle føre til at pressen skrev mindre om det, så hadde kanskje ikke Tone insistert på å vitne for lukkede dører og med færrest mulig i rettssalen? Jeg kan godt forstå at hun har et anstrengt forhold til pressen, ikke deres dekning av rettssaken, men generelt.

Siden hun ikke har plikt til å vitne så hadde hun mulighet til å sette noen krav og jeg forstår at hun gjorde det, fra et personlig perspektiv.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-25, 07:39   #315
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg har også forståelse for at hun ville ha lukket rett. Jeg har ikke fulgt så godt med på dette, men noe får man jo med seg, og hun er vel ikke den som har oppsøkt rampelyset mest heller, så det synes jeg er et urimelig argument å holde mot henne, og særlig i en straffesak. Og offentligheten har vel ingenting med hennes vitnemål å gjøre, det er jo retten som skal høre det.

Det er umulig å ikke få vondt av de barna som satt inne i retten i går, uansett hva som ble sagt der inne. Jeg tror hele saken hadde hatt bedre av å gå for lukket rett. Tross alt så er det mennesker dette, familiebånd som er ødelagte for bestandig, ikke bare mellom far og barn, men mellom søsken også, og mor og barn. De skylder vel ikke offentligheten å dele dette med oss, skulle jeg mene, og jeg personlig tror ikke mediedekningen tilfører noen av partene noe godt.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-25, 12:39   #316
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg synes, generelt, at det at "man har søkt offentlighetens lys" ikke betyr at de er fritt frem for pressen å fokusere på en person/en familie etc. En rettssak kan dekkes synes jeg, men sånn som Ingebrigtsen-familien har blitt satt i søkelyset synes jeg har vært for mye. Denne artikkelen Medienes dekning av Ingebrigtsen-saken: Har vi glemt samfunnsoppdraget? synes jeg har gode poenger.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-25, 13:02   #317
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er utfordrende om dette skaper presendens: At et viktig vitne i en sak kan kreve at pressen må ut, ellers nekter de å si noe. Det at vi kan ha presse til stede i rettssaler er - generelt - viktig for rettsstaten.

Nå er dette litt spesielt siden det er en ektefelle, men likevel.

Jeg tror dette ikke blir presendens. Grunnen til hun kan gjøre det er jo fordi hun kan velge å la være å vitne. Det er veldig få saker hvor dette vil være mulig, tror jeg.

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Det er umulig å ikke få vondt av de barna som satt inne i retten i går, uansett hva som ble sagt der inne. Jeg tror hele saken hadde hatt bedre av å gå for lukket rett.

Jeg tror for de involverte så hadde det vært bra med lukket rett. Jeg ser nok at publisiteten og måten man beskriver handlingene er opplysende og kan kanskje gjøre at man oppfatter vold anderledes. Jeg synes det er betegnende at HI ikke beskrev fysisk vold i politiavhørene og i retten sier at han ikke var klar over at det var fysisk vold.

Det er mange ting de fleste av oss (heldigvis!) kan lite om, og det er klart at det er viktig for barn som opplever vold (i alle former) at det er gjenkjennbart for de rundt en. Men, for de som er direkte involvert tror ikke jeg det er noen gevinst i publisiteten.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:01.