Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Vafler og konsistensen

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-11, 09:12   #1
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Vafler og konsistensen

Jeg har hevet meg på vafler, etter mange år hvor det var nesten umulig å lage de, på grunn av dietter.
Den første røren jeg lagde ble noget heftig, seks egg, havregryn, farris og grovbakstmel ble til 6 vafler.

Nå tror jeg at jeg har en litt bedre blanding, men hvor flytende skal egentlig vaflene være?

Og, for barn som ikke spiser melkeprodukter, så må det da være bedre å spise vafler til lunsj, med egg i, enn skiver med smør og et eller annet kjøttpålegg? Som en variasjon?

I går lagde jeg vafler med mango/eplejuice og axa havregryn med eple og kanel oppi, i tillegg til standardoppsettet, det var så det nesten ble julestemning.

Har dere noe godt dere pleier å ha i vaflene?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 09:17   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vafler og konsistensen

Jeg har jo bestemt meg for å ta det viktige skrittet og kjøpe meg vaffeljern. Om et halvt års tid. Jeg må bare la beslutningen modnes litt først.
Men hvis det skal være slik at vafler ikke er vafler, så tror jeg jeg må bruke enda litt lengre tid på prosessen.

Hva skjedde med de vanlige oppskriftene som selv en kjøkkenidiot kunne fikse?

Gammel 16-11-11, 09:17   #3
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager grove vafler, og poden får med seg i matboksen.

*1½ dl hvetemel
*1 1/2 dl grovt mel (jeg bruker ofte sammalt rug)
*1 dl havregryn*
½ ts salt
½ ts bakepulver*
4 dl melk*
2 stk egg*
2 ss smeltet smør
Gjerne litt kardemomme.

Gammel 16-11-11, 09:19   #4
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager grove vafler av egg, melk, hvetemel, havregryn, grovt sammalt og kesam. De blir helt supre, men det hjelper jo ikke hvis man ikke skal ha melk.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 09:24   #5
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det er jo bare å bytte ut kesam med havrefløte eller noe annet, så det er ikke no probl.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 09:26   #6
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Eneste godt jeg har i vaflene er rømme og evt fløterester.

Vafler er vafler, og gode vafler blir ikke gode uten noe godt oppi

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 09:44   #7
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Eneste godt jeg har i vaflene er rømme og evt fløterester.

Vafler er vafler, og gode vafler blir ikke gode uten noe godt oppi

Da må du prøve mine . De er kjempegode og holder seg faktisk mye bedre enn vanlige.

Gammel 16-11-11, 10:28   #8
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg har pleid å bare bytte ut melk med havremelk og smør med blå melange. Har oppi 4 egg kansje, 2-3dl havregryn, 1l melk og mel til røren blir litt halveis muffinrøre kansje? Tynnere røre på pannekaker enn vaffler. Litt bakepulver og vaniljesukker pleier jeg vel og å ha i.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 10:33   #9
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Kan du legge inn en t-skje oppskrift ?Hvor mye av hvert ?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg lager grove vafler av egg, melk, hvetemel, havregryn, grovt sammalt og kesam. De blir helt supre, men det hjelper jo ikke hvis man ikke skal ha melk.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 10:44   #10
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg har pleid å bare bytte ut melk med havremelk og smør med blå melange. Har oppi 4 egg kansje, 2-3dl havregryn, 1l melk og mel til røren blir litt halveis muffinrøre kansje? Tynnere røre på pannekaker enn vaffler. Litt bakepulver og vaniljesukker pleier jeg vel og å ha i.

Sånn gjør jeg også, jeg knuser havregrynene litt i nevene sånn at de lettere løser seg opp. Mannen er innbitt motstander av havregryn i vaflene, men jeg gjør det allikevel, og han hiver innpå,så jeg regner med han liker det.

For oss er vafler en slags krysning mellom kaker og mat. Litt usunn lunsj kanskje. Vi spiser med rømme, syltetøy eller brunost.

Gammel 16-11-11, 10:50   #11
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da må du prøve mine . De er kjempegode og holder seg faktisk mye bedre enn vanlige.

Jeg prøver dem gjerne. Hvor mye har du i av de ulike ingrediensene?

Gammel 16-11-11, 11:04   #12
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Jeg skal legge inn oppskrift på grove vafler med kesam, men har den ikke her. Kommer ikveld.

Gammel 16-11-11, 11:11   #13
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

De blir jo bedre med hvetemel og sukker enn med grovbakst og fri for søtstoff.

Tante sine glutenfrie vafler hvor melka er erstattet av komboen eplejus og farris bruker å være rimelig gode. Min kresne fetter, tantes sønn, har ikke avslørt "jukset".

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 11:25   #14
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Jeg synes faktisk ikke det.

Gammel 16-11-11, 11:40   #15
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes nesten alle vaffeloppskrifter fungerer jeg da :P Alle blir forskjellige på sin måte, men de blir fine i vaffeljernet :P

kjernesunne - disse er ganske tørre og kompakte, sønnen min liker de som mat, men det er ikke som "kosevafler" (som fortsatt er grove og uten sukker, men med melkeprodukter)

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 11:40   #16
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes faktisk ikke det.

Godt å lese. Da satser jeg på at det er håp for meg også. Kronisk søtmons og kakemonster.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 12:17   #17
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Jeg synes ikke det. Men jeg liker "matvafler", ikke dessertvafler.

Gammel 16-11-11, 19:25   #18
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Jeg la inn oppskriften på grove vafler med kesam i en egen tråd. Her: http://www.foreldreportalen.no/forum...51#post3043251

Gammel 16-11-11, 20:41   #19
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg lager stort sett vafler uten sukker, og ungene spiser og er fornøyde, selv syns jeg de er gode. Men jeg tror jeg skal prøve apan sin oppskrift sånn etterhvert, de så veldig gode ut.

Gammel 16-11-11, 21:08   #20
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg bruker også vanlig vaffeloppskrift, men tar gjerne et par spiseskjeer med vaniljekesam oppi om jeg skal frekke den litt til

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:26.