Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Tung engelsk julekake

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-08, 22:05   #1
Nebbia
Passiv

Standard

Tung engelsk julekake

Kan Nidar pushe julemarsipan i september, så kan vel jeg lage julekake i oktober.

Fjorårets julekake ble laget 4 uker før jul. I år gjør jeg som Nidar og starter ekstra tidlig. Jeg rotet bort oppskriften jeg brukte i fjor, så jeg har saumfart nettet og lest meg opp. Ved å legge til og trekke fra endte jeg opp med denne, som er ganske lik som fjorårets.

250 g rosiner
250 g tørkede aprikoser
250 g svisker
250 g tørket fruktmix (mango, ananas og papapya)
100 g sukater (det være sukater. Sukater er godt)

Putt i en bolle og hell på rikelig med cognac, og la det stå i ett døgn. Oppskrifter nevner 100 mL. Jeg brukte 200.

Dagen etter fortsetter man med følgende:

200 g smør
200 g brunt sukker
50 g mørk sirup
3 egg

Dette piskes sammen (ett og ett egg). Deretter siktes tørrvarene inn:

250 g hvetemel
1 ts bakepulver
0,5 ts nellik
0,5 ts muskat
1 ts kanel
0,5 ts stjerneanis
0,5 ts ingefær
0,5 ts kardemomme

Jeg har valgt å putte alt som minner om julekrydder i. Det er jo jul. Etter å ha rørt inn det tørre i deigen vendes den cognacdynkede frukten inn, samt hakkede nøtter. Igjen har jeg valgt nøtter jeg liker, så jeg endte opp med:

200 g pistasj
200 g cashew

Dekk en form med bakepapir og hell i røren. Stekes på 150 C i 1 t 45 m. Når kaken er ferdigstekt dynkes den med ca. 50-100 mL cognac (mens den fremdeles er varm). Når kaken er avkjølt legges den lufttett, eller så godt som lufttett. Jeg putter den i 2 poser og avslutter med aluminiumsfolie. Én gang i uken pakkes kaken ut og dynkes med 2-3 ss cognac.

Denne kaken trenger mange uker på å modnes. Om familien er like sær som min, bør man prise seg lykkelig. Da får man nemlig hele denne herlige kaken selv.

Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:31.