Tung engelsk julekake
Kan Nidar pushe julemarsipan i september, så kan vel jeg lage julekake i oktober.
Fjorårets julekake ble laget 4 uker før jul. I år gjør jeg som Nidar og starter ekstra tidlig. Jeg rotet bort oppskriften jeg brukte i fjor, så jeg har saumfart nettet og lest meg opp. Ved å legge til og trekke fra endte jeg opp med denne, som er ganske lik som fjorårets.
250 g rosiner
250 g tørkede aprikoser
250 g svisker
250 g tørket fruktmix (mango, ananas og papapya)
100 g sukater (det må være sukater. Sukater er godt)
Putt i en bolle og hell på rikelig med cognac, og la det stå i ett døgn. Oppskrifter nevner 100 mL. Jeg brukte 200.
Dagen etter fortsetter man med følgende:
200 g smør
200 g brunt sukker
50 g mørk sirup
3 egg
Dette piskes sammen (ett og ett egg). Deretter siktes tørrvarene inn:
250 g hvetemel
1 ts bakepulver
0,5 ts nellik
0,5 ts muskat
1 ts kanel
0,5 ts stjerneanis
0,5 ts ingefær
0,5 ts kardemomme
Jeg har valgt å putte alt som minner om julekrydder i. Det er jo jul. Etter å ha rørt inn det tørre i deigen vendes den cognacdynkede frukten inn, samt hakkede nøtter. Igjen har jeg valgt nøtter jeg liker, så jeg endte opp med:
200 g pistasj
200 g cashew
Dekk en form med bakepapir og hell i røren. Stekes på 150 C i 1 t 45 m. Når kaken er ferdigstekt dynkes den med ca. 50-100 mL cognac (mens den fremdeles er varm). Når kaken er avkjølt legges den lufttett, eller så godt som lufttett. Jeg putter den i 2 poser og avslutter med aluminiumsfolie. Én gang i uken pakkes kaken ut og dynkes med 2-3 ss cognac.
Denne kaken trenger mange uker på å modnes. Om familien er like sær som min, bør man prise seg lykkelig. Da får man nemlig hele denne herlige kaken selv. 

|