Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hva slags yttertøy til skolebarn?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-10, 22:12   #1
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Hva slags yttertøy til skolebarn?

Får skolejente til høsten og tenkte da å kjøpe yttertøy til henne på salg i vinter, er jo egentlig alltid salg her og der, så jeg får følge med. Vi får sjeldent snø her og da ligger den ofte bare kort tid. Ser for meg at hun helst vil ha jakke og bukse. De har lange friminutt, så hun klarer nok fint å rekke å få på seg tøyet. Hvilke merker bør jeg tenke på? Kravene er at det skal være vindtett, vanntett og puste. Tipper hun må ha 134 i jakke, 128 i bukse. Hun er 124 cm nå.

Bruker de forresten mye ulltøy på skolen? Blir ikke det varmt inne? På utedager så vil jeg kle henne i ull, men hva gjør man resten av dagene?

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 22:34   #2
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags yttertøy til skolebarn?

Abbonerer her jeg.
I utgangspunktet kommer jeg til å handle klær fra Isbjørn til skole akkurat som jeg gjør til barnehagen.
Men noen tips er greit å få med seg så jeg henger meg på her.

Gammel 20-11-10, 22:35   #3
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Finnes Isbjørn klær i store str altså? Hvor selges det? Tror ikke jeg har sett det her, dvs så noe Isbjørn på Intersport i dag, men det var fleece bare.

Gammel 20-11-10, 22:37   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For det første kan det godt være det blir heldress som er tingen. Det går fortere å få på seg, hos oss har alle førsteklassingene og nesten alle andreklassingene heldress. For det andre bør de ikke ha noe på skolen dere ikke har råd til å miste. Ting blir borte i større grad enn i barnehagen. Og undersøk om skole og sfo må ha separate sett eller om det er felles garderobe.

Men: vi er fornøyd med polarn o pyret. Så finner man det på salg kan man være godt fornøyd. Men i vinter sparte jeg og kjøpte på H&M. Og det er nesten synd å si det, men jeg merker ingen forskjell i forhold til dyrere merker. Ikke til skolebruk. Det er jo veldig sjelden de er ute og bader i slaps en hel dag, de er som regel uten ca 1 time i gangen.

Gammel 20-11-10, 22:37   #5
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Isbjørn stopper på str 128 men en liten fugl har hvisket meg i øret at de kommer med klærne opp i større størrelser til våren.
Jeg handler Isbjørn hos Norrbaggen. Det de ikke har inne bestiller hun alltid til meg fra leverandøren.
Ellers har både XXL og junior barneklær masse Isbjørn.

Gammel 20-11-10, 22:42   #6
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

2. klassingen bruker fremdeles dress. Raskere og lettere å ta på seg
Han har også todelt, men foretrekker TTH dressen sin.

Av todelt så har vi HHtech. Fornøyd med det.

Gammel 20-11-10, 22:42   #7
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Snuppa som går i første klasse har på seg ullundertøy hver dag, men en kjole eller bukse og genser over. Ellers så har hun nøstebarn ullbukse, tykk og tynn fleece på plassen slik at hun kan bytte på under dressen. Hun har polarn o pyret vinterdress, knall fornøyd med denne år etter år Til jakke og bukse har hun skogstad dunjakke og reima boble bukse. Jeg kommer nok til å kjøpe skogstad boblebukse og en hm vinterjakke også etterhver.. Dunjakken og reima bukse begynner å bli litt smått..

Vi er veldig fornøyd med alle de merkene.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 22:43   #8
ponna
Superaktiv

ponna er litt kulponna er litt kul
Standard

Datteren min går i 2.klasse.
Hun foretrekker å bruke dress framfor bukse og jakke. Hun har en reimadress og et sett fra mini a ture(jakke)/skogstad(bukse).
Reimadressen er i utgangspunktet ikke den mest slitesterke, men mitt inntrykk er at klærne ble mye mer slitt i barnehagen enn på skolen.

Ang. ullundertøy: Datteren min synes ofte det kan bli litt varmt med ullundertøy under bukse. Vi løser som regel problemet med ulltrøye og longs, med et skjørt/kjole utenpå. Da tar hun bare av skjørtet og kjolen før hun kler på dressen/uteklærne. Jeg har inntrykk av at hun liker denne kombinasjonen best. Forøvrig er det tykke laget med ull(altså lag nr.2) omtrent bortkastet å investere i. Hun har et hjemmestrikket sett liggende på skolen som enda ikke er brukt. Her har det vært under 10 minusgrader enkelte dager, men hun har ikke vært kald enda, sier hun.

En annen utfordring er når de har gym. For min egen del kan jeg nesten ikke tenke meg noe verre enn å trene i ullundertøy under bukse/genser i gymsal. Noen ganger har hun bare treningsbukse, uten noe under, når hun har gymdag(er).

ponna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 22:44   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Av todelte sett nå har vi TTH, pop og HM. Vi er omtrent like godt fornøyd med dem faktisk.

Gammel 20-11-10, 22:51   #10
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Hel dress på skolen altså. Hm.
Også jeg som kjøpte to todelte sett i år, som forhåpentlig passer neste vinter også, bare fordi jeg trodde det var bedre enn dress på skolen.
Gådd jeg er ikke oppdatert altså.
Jeg bør vel titte etter hel dress på salget da.

Gammel 20-11-10, 22:51   #11
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har Reimatec+ hel dress, og Skogstad jakke og bukse. Også Reflex regnsett.
Ligger ekstra fleecejakke, og ullgenser+bukse på skolen til å ha under om det er veldig kaldt.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 23:32   #12
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Heldress, ja. Helt opp i 4. klasse her.

Gammel 20-11-10, 23:32   #13
millact

Standard

Så vidt jeg kan se bruker alle todelt sett her faktisk. Er det fordi vi ikke får snø? Hun er flink til å kle seg, når hun vil, så det skal gå fint. Så vidt jeg vet har 1. klasse og SFO felles garderobe.

Vi har nettopp fått G Max her og de hadde et fantastisk utvalg i HH tech vintertøy, så frister litt å fortsette med det. Har det som vårtøy og er godt fornøyd. Det er jo en OK pris til fullpris også. POP synes jeg også er fint, men POP butikken ligger i sentrum og der er jeg aldri, så skal godt gjøres å komme på salg der når de har igjen rett str. Men det går jo an å kjøpe til fullpris også.

Greit å vite at man bør tenke på at klærne kan forsvinne. Har full kontroll på klærne i bhg, ikke mistet noe der, men er nok annerledes på skolen, ja.

Gammel 20-11-10, 23:40   #14
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Greit å vite at man bør tenke på at klærne kan forsvinne. Har full kontroll på klærne i bhg, ikke mistet noe der, men er nok annerledes på skolen, ja.

Ja. Tror ikke akkurat jeg gidder sende med Hestra votter når den tid kommer da nei.

Gammel 20-11-10, 23:44   #15
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke kjøp for dyrt til skolebruk, i alle fall. Vi pleide å ha veldig bra kvalitetstøy i barnehagen, men det forsvinner i Det Svart Hullet på SFO.

Gammel 20-11-10, 23:48   #16
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Ikke kjøp for dyrt til skolebruk, i alle fall. Vi pleide å ha veldig bra kvalitetstøy i barnehagen, men det forsvinner i Det Svart Hullet på SFO.

Utrolig kjedelig at det skal være sånn da. Klær er dyrt. Og litt ordentlig tøy må de jo ha på skolen. Altså vindtett og vanntett.
Jeg ser jeg har mye å lære her nå, har aldri tenkt på at tøy forsvinner når de starter på skolen. Hva i all verden handler man da? Som ikke er for dyrt men som likevel er bra. Hjelpes. Jeg tenker spesiellt på votter. Jakker og dresser forsvinner vel ikke.

Gammel 20-11-10, 23:53   #17
ponna
Superaktiv

ponna er litt kulponna er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Ja. Tror ikke akkurat jeg gidder sende med Hestra votter når den tid kommer da nei.

Det synes jeg virkelig er synd at man ikke kan.

Datteren min er ikke kjent for å være spesielt nøye med å holde orden på klær og utstyr, men hun har enda ikke mistet et eneste plagg på skolen. Så lenge klærne er ordentlig merket kommer de som regel til rette igjen.

Jeg tror det er kjempeviktig at man passer på å ansvarliggjøre ungene så tidlig som mulig. Øv gjerne på det i barnehagen allerede. La ungene være med på pakking av klær, finne fram til votter som mangler, henge opp tøy i garderoben osv.

En annen ting jeg har merket meg er at endel unger har så utrolig mye klær i hyllene sine. Ulltøy, fleecetøy, hals, skjerf, lue, halslue, tykke og tynne votter, to sett med dress. Klær til alle typer vær, hver eneste dag. Det er ikke rart det er vanskelig å holde orden.
Har man en skikkelig dress, lue og votter, som er i orden(uten hull og med strikken itakt) skal det ikke være noe grunn til å ha så mange valgmuligheter i hylla.

ponna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 23:55   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Hennes og mauritz sitt har vi hatt nå, og mange av de andre ungene også. Det fungerer over all forventing. Varmt nok og vanntett nok. Kostet ca 400 kr for jakken og 250 eller noe for buksa.

Gammel 20-11-10, 23:56   #19
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg trodde også at 1 klassingen her ville ha todelt vintersett, men det er dress som blir foretrukket. På våren og høsten har hun siste året ikke ville bruke heldress, kun todelt, og derfor trodde jeg det ble sånn når hun begynte på skolen også. Men nei, TTH todelt dress henger hjemme og TTH heldress henger på skolen. Det er den hun vil ha der.... Har en Hellytec heldress hengende på SFO (går på privat SFO et par steinkast fra skolen og ikke alltid hun går dit i TTH dressen sin, derfor foretrekker jeg å ha en dress hengede hvert sted. I klassen til min datter, ser jeg det brukes både heldresser og todelte...

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 23:57   #20
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har vi sett fra Ticket To Heaven. Er kjempefornøyd.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:40.