|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Shake it out!
|
![]() Siden det er 8. mars i dag: hva er likestilling?Jeg har lest tråden om 8. mars, og den koker ned i en diskusjon om tog og eller ikke tog, Ottar eller ikke Ottar. Men jeg kunne tenke meg en diskusjon om hva likestilling egentlig er, hva den enkelte legger i begrepet. Når er kjønnene likestilt?
![]() |
#2 |
kamerat
|
![]() Sv: Siden det er 8. mars i dag: hva er likestilling?Jeg mener likestilling handler om like rettigheter og muligheter til begge kjønn, jeg også. Men samtidig er jeg veldig klar over at mange ting vi ønsker og vil og føler at forventes av oss, er strukturelt betinget. Derfor er det veldig ofte ikke nok med festtaler, håndfaste tiltak må til. Mitt favorittiltak er kanskje fedrekvoten. Den har vært en suksess uten like, før tok nesten ingen fedre permisjon med barna sine, nå gjør over 90 % det. Og dette er et resultat av mild tvang som jeg helhjertet applauderer. Det er det perfekte tiltak for å dempe kvinners inngrodde uunnværlighet på hjemmebane og menns inngrodde uunnværlighet på jobben. En lang nok fedrekvote vil gjøre at arbeidsgivere i mindre grad vil hive søknader fra yngre kvinnelige arbeidstagere, fordi menn i samme alder ikke er stort sikrere kort. Og den vil gjøre at mange menn vil få prøvd seg på oppgaver hjemme som har vært temmelig sementert fast i kvinnenes hender. Hurra for det.
![]() |
#3 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Siden det er 8. mars i dag: hva er likestilling?
*Ja til selvstendige valg, men da må de være reelle.
![]() |
![]() |
#4 |
Mother of Dragons
|
Kvinnefrigjøring betyr jo at man ikke skal pådyttes verdier pga kjønn. At man ikke skal dyttes ned i en form, men få ta selvstendige valg om hva de vil gjøre ut fra interesser og talent og ikke kjønn.
![]() |
#5 |
Shake it out!
|
Ja, akkurat!!! Det er mitt poeng, men jeg føler ofte at det er det stikk motsatte som skjer, at kvinner bare dyttes ned i en ny form. Tidligere skulle alle kvinner ned i formen "hjemmeværende perfekt husfrue", nå skal flest mulig ned i formen "fremadstormende karrierekvinne". Satt veldig på spissen, selvfølgelig
Det er langt større frihet til å velge yrker i dag enn det har vært tidligere. Nevn disse "mange" yrkene som i praksis er stengt, jeg kommer nemlig ikke på et eneste, bortsett fra muligens skihopper, om det kan kalles et yrke
Du har nok misforstått litt, for jeg jobber ikke i et tradisjonelt yrke, der jeg jobber er vi 50/50 menn og kvinner. Men jeg har vurdert om jeg bør omskolere meg - nedgradere meg
Igjen, jeg er helt enig med deg. Likestilling skal tilsi valgfrihet og respekt for hver persons valg, uavhengig av kjønn, og uavhengig av om man velger tradisjonelt eller utradisjonelt.
![]() |
|
|