Sv: Siden det er 8. mars i dag: hva er likestilling?
Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.
Det blir totalt feil for meg når kvinnefrigjøring handler om å pådytte kvinner maskuline verdier, og motsatt. Jeg vil ikke dyttes ned i en form!
All ære til den som velger etter hjertet, enten h*n velger å bli direktør, forsker, dagmamma eller søppeltømmer, så lenge disse har tatt et selvstendig valg basert på hva de selv ønsker, og ikke hva samfunnet rundt dem forventer av dem.
Kvinnefrigjøring betyr jo at man ikke skal pådyttes verdier pga kjønn. At man ikke skal dyttes ned i en form, men få ta selvstendige valg om hva de vil gjøre ut fra interesser og talent og ikke kjønn.
Problemet er jo at kvinner ikke kan velge etter hjertet. Det finnes mange mekanismer i samfunnet som gjør at mange yrker i praksis er stengt for kvinner. Det er ikke frihet til å velge selvstendig i dag, det er problemet.
Føler du at du som velger tradisjonelt blir dyttet ned i en form? Ikke for å nedvurdere din følelse om dette altså, men i all ærlighet, jeg tror nok at kvinner i svært mannsdominerte yrker får kjenne dette at man blir dyttet ned i form som ikke passer enda sterkere. Så fremt du ikke blir minnet på direkte 10-20 ganger hver dag at du burde valgt noe mer utradisjonelt. Jeg tror faktisk jeg må forsvare mitt yrkesvalg oftere enn de som velger tradisjonelt.
Jeg tror likevel at for de som ønsker å velge tradisjonelt, så bør man kunne ha felles kampsak med de som ønsker at man kan velge utradisjonelt. Er det full likestilling kommer det til å bli større grad av valgfrihet og respekt for hver persons valg, uavhengig av kjønn.