Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vegetarmat

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-06-11, 11:25   #1
Aqua
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: oslo
Aqua har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vegetarmat

er det noen her inne som er vegetarianer/veganer med barn?
Jeg er så godt som vegetarianer, men jeg lager enda kjøtt til middag og slikt og steker heller tofu eller mer sopp til meg selv. jeg kommer ikke til å tvinge vegetarmat på lille pia, men det hun har spist liker hun for det meste. Men når hun blir eldre vil jeg nok foreslå det, uten noe press.

jeg lagde også mye min egen barnemat med blender og slikt og likte det ganske godt.
Jeg har lest litt om folk som er vegetarianere og veganere og oppdratt ungen til det, som forsåvidt er...jeg vet ikke, greit nok. men det tar vel gjerne mye for å få et balansert kosthold til en baby og slikt. så jeg vet ikke helt hva jeg synes om det.

Gammel 22-06-11, 11:44   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vegetarmat

De fleste jeg kjenner som er vegetarianere serverer det samme til barna sine. I noen tilfeller går det fint, men de spiser da selvsagt mye egg, fisk og melkeprodukter. Andre har barn som lever på pasta og ost, noe som ikke er særlig positivt. Begge har tillatt at barna har fått kjøtt borte, men stiller ofte med soya- eller fiskealternativer i barnehage og bursdag.

Veganerdiett ville jeg aldri i verden satt et barn på, og man leser jo av og til horrible historier om små barn som har dødd eller blitt kraftig underernært på grunn av foreldrenes standpunkt på dette.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 12:08   #3
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Tallulah sier det jeg mener på en veldig fin måte. Når man utelukker proteinkilder som er viktige i et trad. norsk kosthold er det ekstra viktig å ha kunnskap om det man gjør ifht barn som skal vokse.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 12:21   #4
Aqua
Fullverdig medlem

Standard

er nettopp det jeg synes også. jeg mener lille pia spiser ikke mye kjøtt uansett, jeg spiser enda litt kylling og fisk (hjelpe meg det blir hardt å gi opp sushien!), men ellers enn det går det jo mye i soya og melkeprodukter som spises helt fint. favorittmaten her er soyabiter med potetmos og guacamole, hehe, fin kombinasjon hvertfall!

Veganer, vel, jeg kjenner jo veganere som lever sunt og fint, men som tar kosttilskudd for å holde seg oppe og jeg vil ikke gi kosttilskudd til barn rett og slett fordi jeg ikke vet hvor mye jeg skal og kan gi.

men når det gjelder vegetar mat er det jo jern og proteiner som er hovedårsaken til at det blir protestert mot, men det er masse jern i brokoli og spinat, og hakket spinat kan man lure ned i ALT. brokkoli spises fint fordi det ligner små trær så av og til "planter" jeg de i mos med ketchup epler gull!
det eneste hun ikke spiser er helt plain stekt spinat, det er nok litt merkelig konsistens for henne og løk er hun ikke noe fan av med mindre det er små stekte biter blandet med andre ting da går det ned.

Sist redigert av Aqua : 29-07-11 kl 15:31.
Aqua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 12:25   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå vet jeg ikke årsakene til at du vil bli vegetarianer, men mange av de jeg kjenner spiser fremdeles fisk, samt produkter fra melk og egg. Da blir ikke proteinmangelen påfallende, i allefall. Så med et barn ville jeg nok ikke tatt vekk det fra kosten, spesielt på grunn av alt det sunne fettet i fisk. Om du kjører på med grove kornprodukter og broccoli til middag hver dag, så burde dere få i dere nok jern tror jeg.

Gammel 22-06-11, 13:06   #6
Aqua
Fullverdig medlem

Standard

Det er en del grunner til at jeg skifter over, mesteparten er rett og slett fordi jeg føler meg så utrolig mye bedre! Jeg har tatt av meg de ekstra kiloene, jeg har mer energi selv med pia på hypermodus har jeg det lille ekstra jeg trenger. Jeg har gått fra å komme hjem og tenke "pokker heller må jeg lage middag" til "Skal vi se, jeg har en pose spinat, sopp, paprika, nei vet du hva i dag lager jeg risotto og fyller det i paprikaene! ja også kan jeg kanskje bake noen kjeks i kveld, flott det fikser vi".
Men også det at jeg synes det er feil å drepe dyr, dog det er bare min personlige mening og ikke noe jeg preker om med mindre folk faktisk spør meg om det, så slapp av jeg synes ingen er dårlige mennesker fordi de liker hamburgeren sin
bare sånn ps, personer som spiser fisk, men ikke annet kjøtt heter en pescaterianer og ikke en vegetarianer, men jeg skjønner godt at de ikke gidder å gå rundt å forklare det til gud og hvermann. Det er vel strengt tatt pescaterianer jeg er nå, men jeg kommer til å gi opp fisken etterhvert også, for min egen del hvertfall, som sagt lager jeg enda kjøtt til middag innimellom, jeg bare spiser det ikke.

Gammel 22-06-11, 13:18   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

At du føler deg bedre og har gått ned i vekt syns jeg ikke er god nok grunn til at barnet ditt også skal bli vegetarianer, det tenker jeg har vel så mye med at du har et annet fokus på mat nå enn før. Moralske hensyn er jo gjerne noe vi vil overføre på barna våre, men da syns jeg det skal være gjennomtenkt og du skal kunne nok om ernæring til å kunne tilby god nok mat som erstatning til kjøttet. Jeg personlig syns det er vanskelig uten fisk og andre biprodukter fra dyr (melk og egg) og ville derfor ikke tatt vekk dette fra kostholdet til et barn uten å ha veldig god greie på hva jeg drev med.

Jeg vet at det heter pescaterianer, fiskianer på norsk, men de aller færresten bruker denne betegnelsen.

Gammel 22-06-11, 13:31   #8
kalufs
kall om benen

kalufs sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Jeg har vært vegetarianer i 20 år og lever i sort sett vegansk til hverdags med vegetarisk kosthold sånn innimellom. Min familie inkl. mann og to barn på 5 og 3 år lever vegetarisk og barnen har aldri spist noe kjøtt. Men de spiser altså melk og eggprodukter som jo er en god proteinkilde.

Det er jo proteinet som er vanskelig å få nok av i vegetarisk kosthold men de her soyaproduktene (biffer, pølser og så videre) er ikke så ille på protein.
Andre proteinkilder kan være: Tofu, tempeh, soajabønner, kidneybønner, cashewnøtter, mandler, hasselnøtter, røde linser, valnøtter, seitan, svarte bønner og solsikkefrø.

Passe også på at du/dere får i dere nok jern og B12.

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 13:35   #9
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er selv vegetarianer. Og selvfølgelig har disse tankene du har nå, vært oppe til vurdering hjemme hos oss.

Barna våre spiser kjøtt ute og hjemme. Det er ikke så veldig flott for meg, men av hensyn til ernæring og utvikling og det sosiale presset er det mest riktige for oss. Vi stiller aldri med soya erstatninger for barna, det hender at jeg tar med grønnsaksburgere til meg selv på grilling ute av heimen feks. Hjemme lager vi ofte mat som alle kan spise eller mat som er enkel å variere til med kjøtt eller nøtter osv

Tidligere lagde vi aldri kjøtt hjemme, nå gjør jeg det av hensyn til barna våre. Nå er barna mine blitt litt større enn din datter er, og det gleder mitt hjerte å se at de setter pris på begge typer mat. De spiser gjerne salat, linser og bønner, og liker også kjøtt. De får dermed et større og mer variert kosthold enn de fleste barn på deres alder, som jeg tror har bare positive sider.

PS Hovedforskjellen på en veganer og en vegetarianer er forøvrig om man spiser dyreprodukter som melk og ost eller ikke. Så alle vegetarianere spiser egg og melk, ellers er de veganere.

Gammel 22-06-11, 15:57   #10
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å leve uten kjøtt, men med fisk og egg/melkeprodukter skal vel gå veldig greit. Da har du gode proteinkilder og med nok grønne grønnsaker er vel jern også i boks.

Derimot blir jeg veldig forviret av folk som ikke spiser kjøtt av etiske grunner, men som samtidig kan spise fisk, melk og egg?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 16:54   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Veganerdiett ville jeg aldri i verden satt et barn på, og man leser jo av og til horrible historier om små barn som har dødd eller blitt kraftig underernært på grunn av foreldrenes standpunkt på dette.

Kaja har et fint tilsvar til den siste artikkelen som var i avisene nå nylig. Jeg blir matt av de historiene der.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nå vet jeg ikke årsakene til at du vil bli vegetarianer, men mange av de jeg kjenner spiser fremdeles fisk, samt produkter fra melk og egg.

Spiser man fisk er man ikke vegetarianer, bare for å påpeke. Jeg sier ikke at du tror det, men det er påfallende mange som går rundt og kaller seg vegetarianer selv om man spiser fisk. Det er helt feil. Jeg gjorde det selv tidligere, visste ikke bedre.

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Derimot blir jeg veldig forviret av folk som ikke spiser kjøtt av etiske grunner, men som samtidig kan spise fisk, melk og egg?

Enig i det.

Sist redigert av Dixie Diner : 22-06-11 kl 17:11.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 18:50   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Spiser man fisk er man ikke vegetarianer, bare for å påpeke. Jeg sier ikke at du tror det, men det er påfallende mange som går rundt og kaller seg vegetarianer selv om man spiser fisk. Det er helt feil. Jeg gjorde det selv tidligere, visste ikke bedre.

Les det neste innlegget mitt også du.

Gammel 22-06-11, 18:52   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aj, det fikk jeg ikke med meg.

Gammel 22-06-11, 18:54   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Helt ok.

Gammel 22-06-11, 19:11   #15
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er kvasivegeterianer. Dvs jeg spiser scampi, reker og fiskeboller. Barna mine spiser kjøtt og jeg ser ingen grunn til at de ikke skal det. Jeg oppfordrer dem til å spise kjøtt, og fremhever ikke at jeg unngår kjøtt.

Gammel 22-06-11, 20:10   #16
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Som andre har sagt - spiser man fisk er man ikke vegetarianer. Et kosthold med fisk er vel et kosthold som barn uten problem kan følge. Og hvis man kutter ut kjøttet bare fordi man ikke liker eller tåler eller noe, så er det vel også greit om barna spiser vanlig kjøtt.

Men jeg synes at når man er vegetarianer eller særlig veganer, bør man i det minste være veldig bevisst sammensetningen av maten. For voksne også, men særlig barn i vekst. Barn trenger protein.

Sist redigert av Anuk : 22-06-11 kl 20:19.
Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 20:19   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Selvsagt bør man være bevisst, samme hvilket kosthold man har. Og de fleste veganere er nok ganske bevisste, i og med at det krever kunnskaper å leve (sunt) vegansk. Alle veganere jeg kjenner (og det begynner å bli flere titalls) er svært, svært oppdatert innen ernæring og helse, mange av dem har også barn som lever vegansk og har veldig god helse. Min bror og samboeren hans har ikke barn enda, men de barna de evt. får i fremtiden vil (selvsagt) bli oppdratt vegansk, men de bruker tiden nå før de får barn til å sette seg inn i absolutt alt av ernæring så de er godt forberedt.

Gammel 22-06-11, 20:23   #18
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Selvsagt bør man være bevisst, samme hvilket kosthold man har. Og de fleste veganere er nok ganske bevisste, i og med at det krever kunnskaper å leve (sunt) vegansk. Alle veganere jeg kjenner (og det begynner å bli flere titalls) er svært, svært oppdatert innen ernæring og helse, mange av dem har også barn som lever vegansk og har veldig god helse. Min bror og samboeren hans har ikke barn enda, men de barna de evt. får i fremtiden vil (selvsagt) bli oppdratt vegansk, men de bruker tiden nå før de får barn til å sette seg inn i absolutt alt av ernæring så de er godt forberedt.

Det er godt å høre, det var slik jeg også forventet at det skulle være. Mannen har en bekjent som er veganer. Og jeg ble litt forskrekket da jeg oppdaget at de hadde et elendig kosthold og barna levde på det samme... Jeg hadde liksom en ide at alle som valgte å være vegetarianere / veganere var veldig bevisste på kosthold. Men nå lever ikke alle "kjøttetere" så bevisst og sunt heller da...

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 20:25   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Min erfaring er slett ikke at veganere og vegetarianere har særlig mer greie på kosthold enn andre, men mange tror de har det.

Gammel 22-06-11, 20:26   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Det er godt å høre, det var slik jeg også forventet at det skulle være. Mannen har en bekjent som er veganer. Og jeg ble litt forskrekket da jeg oppdaget at de hadde et elendig kosthold og barna levde på det samme... Jeg hadde liksom en ide at alle som valgte å være vegetarianere / veganere var veldig bevisste på kosthold. Men nå lever ikke alle "kjøttetere" så bevisst og sunt heller da...

Nei, det er ikke alle som er like sunne. Vegetarianere og veganere har jo ofte denne livsstilen av moralske årsaker (det er også min grunn) og da står jo ikke helsen på førsteplass. Men som du sier, ikke alle kjøttetere, for å si det mildt, lever sunt. Man er ikke automatisk sunnere fordi man spiser kjøtt eller fordi man er veganer. Alle trenger kunnskaper om ernæring, uansett hva man spiser. Heldigvis er jeg over gjennomsnittet opptatt av ernæring og matlaging, så for meg er det ganske enkelt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:28.