|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: oslo
![]() |
![]() Vegetarmater det noen her inne som er vegetarianer/veganer med barn?
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: VegetarmatDe fleste jeg kjenner som er vegetarianere serverer det samme til barna sine. I noen tilfeller går det fint, men de spiser da selvsagt mye egg, fisk og melkeprodukter. Andre har barn som lever på pasta og ost, noe som ikke er særlig positivt. Begge har tillatt at barna har fått kjøtt borte, men stiller ofte med soya- eller fiskealternativer i barnehage og bursdag.
![]() |
#3 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: VegetarmatTallulah sier det jeg mener på en veldig fin måte. Når man utelukker proteinkilder som er viktige i et trad. norsk kosthold er det ekstra viktig å ha kunnskap om det man gjør ifht barn som skal vokse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Fullverdig medlem
![]() |
![]() Sv: Vegetarmater nettopp det jeg synes også. jeg mener lille pia spiser ikke mye kjøtt uansett, jeg spiser enda litt kylling og fisk (hjelpe meg det blir hardt å gi opp sushien!), men ellers enn det går det jo mye i soya og melkeprodukter som spises helt fint. favorittmaten her er soyabiter med potetmos og guacamole, hehe, fin kombinasjon hvertfall!
Mother is the name for God in the lips and hearts of little children. Sist redigert av Aqua : 29-07-11 kl 15:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
![]() Sv: VegetarmatNå vet jeg ikke årsakene til at du vil bli vegetarianer, men mange av de jeg kjenner spiser fremdeles fisk, samt produkter fra melk og egg. Da blir ikke proteinmangelen påfallende, i allefall. Så med et barn ville jeg nok ikke tatt vekk det fra kosten, spesielt på grunn av alt det sunne fettet i fisk. Om du kjører på med grove kornprodukter og broccoli til middag hver dag, så burde dere få i dere nok jern tror jeg.
![]() |
#6 |
Fullverdig medlem
![]() |
![]() Sv: VegetarmatDet er en del grunner til at jeg skifter over, mesteparten er rett og slett fordi jeg føler meg så utrolig mye bedre! Jeg har tatt av meg de ekstra kiloene, jeg har mer energi selv med pia på hypermodus har jeg det lille ekstra jeg trenger. Jeg har gått fra å komme hjem og tenke "pokker heller må jeg lage middag" til "Skal vi se, jeg har en pose spinat, sopp, paprika, nei vet du hva i dag lager jeg risotto og fyller det i paprikaene! ja også kan jeg kanskje bake noen kjeks i kveld, flott det fikser vi".
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
![]() Sv: VegetarmatAt du føler deg bedre og har gått ned i vekt syns jeg ikke er god nok grunn til at barnet ditt også skal bli vegetarianer, det tenker jeg har vel så mye med at du har et annet fokus på mat nå enn før. Moralske hensyn er jo gjerne noe vi vil overføre på barna våre, men da syns jeg det skal være gjennomtenkt og du skal kunne nok om ernæring til å kunne tilby god nok mat som erstatning til kjøttet. Jeg personlig syns det er vanskelig uten fisk og andre biprodukter fra dyr (melk og egg) og ville derfor ikke tatt vekk dette fra kostholdet til et barn uten å ha veldig god greie på hva jeg drev med.
![]() |
#8 |
kall om benen
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: VegetarmatJeg har vært vegetarianer i 20 år og lever i sort sett vegansk til hverdags med vegetarisk kosthold sånn innimellom. Min familie inkl. mann og to barn på 5 og 3 år lever vegetarisk og barnen har aldri spist noe kjøtt. Men de spiser altså melk og eggprodukter som jo er en god proteinkilde.
![]() |
#9 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: VegetarmatJeg er selv vegetarianer. Og selvfølgelig har disse tankene du har nå, vært oppe til vurdering hjemme hos oss.
![]() |
#10 |
can-jur
|
![]() Sv: VegetarmatÅ leve uten kjøtt, men med fisk og egg/melkeprodukter skal vel gå veldig greit. Da har du gode proteinkilder og med nok grønne grønnsaker er vel jern også i boks.
![]() |
![]() |
#11 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Vegetarmat
Kaja har et fint tilsvar til den siste artikkelen som var i avisene nå nylig. Jeg blir matt av de historiene der.
Spiser man fisk er man ikke vegetarianer, bare for å påpeke. Jeg sier ikke at du tror det, men det er påfallende mange som går rundt og kaller seg vegetarianer selv om man spiser fisk. Det er helt feil. Jeg gjorde det selv tidligere, visste ikke bedre.
Enig i det.
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer. Sist redigert av Dixie Diner : 22-06-11 kl 17:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
Les det neste innlegget mitt også du.
![]() |
#13 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: VegetarmatAj, det fikk jeg ikke med meg.
![]() |
#15 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: VegetarmatJeg er kvasivegeterianer. Dvs jeg spiser scampi, reker og fiskeboller. Barna mine spiser kjøtt og jeg ser ingen grunn til at de ikke skal det. Jeg oppfordrer dem til å spise kjøtt, og fremhever ikke at jeg unngår kjøtt.
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: VegetarmatSom andre har sagt - spiser man fisk er man ikke vegetarianer. Et kosthold med fisk er vel et kosthold som barn uten problem kan følge. Og hvis man kutter ut kjøttet bare fordi man ikke liker eller tåler eller noe, så er det vel også greit om barna spiser vanlig kjøtt. Sist redigert av Anuk : 22-06-11 kl 20:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: VegetarmatSelvsagt bør man være bevisst, samme hvilket kosthold man har. Og de fleste veganere er nok ganske bevisste, i og med at det krever kunnskaper å leve (sunt) vegansk. Alle veganere jeg kjenner (og det begynner å bli flere titalls) er svært, svært oppdatert innen ernæring og helse, mange av dem har også barn som lever vegansk og har veldig god helse. Min bror og samboeren hans har ikke barn enda, men de barna de evt. får i fremtiden vil (selvsagt) bli oppdratt vegansk, men de bruker tiden nå før de får barn til å sette seg inn i absolutt alt av ernæring så de er godt forberedt.
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er godt å høre, det var slik jeg også forventet at det skulle være. Mannen har en bekjent som er veganer. Og jeg ble litt forskrekket da jeg oppdaget at de hadde et elendig kosthold og barna levde på det samme... Jeg hadde liksom en ide at alle som valgte å være vegetarianere / veganere var veldig bevisste på kosthold. Men nå lever ikke alle "kjøttetere" så bevisst og sunt heller da... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Nymotens gammeldags
Nei, det er ikke alle som er like sunne. Vegetarianere og veganere har jo ofte denne livsstilen av moralske årsaker (det er også min grunn) og da står jo ikke helsen på førsteplass. Men som du sier, ikke alle kjøttetere, for å si det mildt, lever sunt. Man er ikke automatisk sunnere fordi man spiser kjøtt eller fordi man er veganer. Alle trenger kunnskaper om ernæring, uansett hva man spiser. Heldigvis er jeg over gjennomsnittet opptatt av ernæring og matlaging, så for meg er det ganske enkelt.
![]() |
|
|