|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Dette må STATEN ordne opp i!Denne her har eg ruga litt på ei stund... får sjå om eg får formulert meg rett no.
![]() |
#2 |
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dette må STATEN ordne opp i!Jeg jobber også i det offentlige (et statlig direktorat), og har fått høre dette mange ganger. Nå skal jeg bytte jobb til det annet statlig organ, der jeg tipper at jeg får høre det enda mer.
![]() |
#3 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Dette må STATEN ordne opp i!Pfft. Jeg er såppas fornøyd med velferdssamfunnet vi har, at jeg syns vi må tåle litt bortskjemt syting innimellom også. Alternativet er nemlig mye verre, og jeg tror ikke det hadde blitt noe mindre syting av det heller. Man kan godt jobbe med å komme disse forventningene eller holdningene til livs, altså. Kanskje det ikke hadde vært så dumt med litt mer samfunnsøkonomi på skolen, for å lære om hvordan utgifter og inntekter henger i hop, samt litt statsvitenskap? Jeg kan ikke huske at vi egentlig lærte så veldig mye om hvordan storsamfunnet vårt er bygget opp, da jeg gikk på videregående. Men jeg kan jo ha glemt det.
![]() |
#4 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Dette må STATEN ordne opp i!Det blir en hvilepute når staten ordner opp i så utrolig mye. På en måte er jeg svært glad og takknemlig for at det er sånn samtidig som jeg ser at det gjør noen folk litt tiltaksløse. Det blir viktigere å kjempe for sine rettigheter enn å rydde opp i det underliggende problemet.
![]() |
![]() |
#5 |
Bladibladiblaah!
![]() Sv: Dette må STATEN ordne opp i!..og der klarte du å oppsummere det på to linjer, Tjorven! Eg trengte litt fleire linjer.
![]() |
#6 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Dette må STATEN ordne opp i!
Og her er jeg jo selv et eksempel på en som roper ut at Staten må ordne opp. Gjennom skolen, ha ha.
![]() |
#7 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Dette må STATEN ordne opp i!Jeg er nå i en situasjon hvor jeg er utrolig takknemlig for at Staten tar en bitteliten del av den støyten jeg har vært gjennom den siste tiden - nemlig den økonomiske - som gjør at jeg kan bli frisk og igjen komme meg ut i arbeidslivet. Jeg har alltid betalt min skatt med stor glede og følt at jeg får mye igjen for den, og nå mer enn noen gang.
![]() |
#8 |
Bladibladiblaah!
![]() Sv: Dette må STATEN ordne opp i!OG vil for all del få presisert at eg på ingen måte meiner at ein skal fjerne ytingar, eller at folk som er sjuke/arb.lause/uføre/anna ikkje skal få den hjelpa dei treng for å kome i rute igjen!
![]() |
#9 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Dette må STATEN ordne opp i!Man skal bare ha og ha. Det er ikke ofte jeg faller for amerikanske politikeres oppbyggelige slagord - men å spørre seg selv hva en selv kan gjøre, om ikke for sitt land, så for sin egen situasjon - det tror jeg er ganske nyttig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Dette må STATEN ordne opp i!Jepp. Som f.eks. å reise utenlands uten reiseforsikring, bli syk og ende opp på et dårlig sykehus, for så å klage for at noen fra den norske ambassaden ikke iler til og fikser alt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Dette må STATEN ordne opp i!Hvis man leser denne tråden og samtidig tenker på enkelte andre tråder hvor folk kjemper for rettigheter f.eks. i forhold til funksjonshemmede barn eller barn med andre spesielle behov, har jeg ikke inntrykk av at Staten ordner opp i alt i hvert fall. Noen må bruke uhorvelig med krefter for å få selv den mest elementære hjelp.
![]() |
#12 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Jepp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Bladibladiblaah!
![]() Sv: Dette må STATEN ordne opp i!Ja, det er eit kjempevanskeleg tema!
![]() |
#14 |
Men først, kaffe!
Enig, og for ikke å glemme de som ber om hjelp i rett tid og trenger det/ har krav på det, men fortsatt ikke får. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
WF: BNBE
Dette er jeg enig i altså, men gjennom jobben min møter jeg mange som er i vanskelige situasjoner. I en del situasjoner er det de som har det "minst verst" som skriker høyest, og da har de også ofte veldig liten forståelse for saksbehandlingstider eller at det finnes andre i samme situasjon som har ventet lenger og derfor må få svar først.
![]() |
#16 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Dette må STATEN ordne opp i!Det som jeg ser som en trend er at folk føler at de nærmest har blitt snytt for noe om de utfører en tjeneste som ellers staten eller kommunen hadde måttet gjort. Og at det er om å gjøre å få tjenester så mye man kan, selv om man kan klare seg uten. Type pårørende som ikke gidder å hente pasient på sykehuset, fordi hun har "rett på drosje" eller voksne barn som ikke gidder å sette opp et rekkverk for moren sin og kommer på sykehuset jevnlig for å klage på at kommunen ikke har ordnet det ennå.
![]() |
#17 |
weird
![]() Sv: Dette må STATEN ordne opp i!Jeg tror at mange som har en klokketro på at staten fikser og syr puter under armene på folk ville fått seg en stygg vekker om de en dag skulle trenge hjelpen. Sikkerhetsnettet er ikke så finmasket som mange tror. Det å belage seg på at Staten skal ordne opp dersom noe skjer er en risikosport.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Bladibladiblaah!
![]() Sv: Dette må STATEN ordne opp i!Ja, det burde absolutt politikarane bruke litt tid på.
![]() |
#19 |
weird
![]() Sv: Dette må STATEN ordne opp i!Ja. I Verdens. Rikeste. Land!!! *skingrestemme* så burde flere kuponger være en selvfølge. Her må staten ordne opp!
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Bladibladiblaah!
Nokon burde kanskje tipse media?
![]() |
|