Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva gjør skolens SFO i feriene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-12, 09:47   #1
mamsen74
Aktiv

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
mamsen74 er litt kul
Standard

Hva gjør skolens SFO i feriene?

Jeg lurer litt på hvordan SFO rundt omkring gjør det i feriene (f.eks. vinterferien)? Vi har førsteklassing nå og jeg blir litt forundret over at SFO holder det "hemmelig" hva de skal gjøre i ferien slik at det kommer færrest mulig...??

Er dette normalt?

Jeg har planer om å ta fri noen dager og synes det er kjedelig å skulle gjøre det på de dagene de evt skulle gjort noe morsomt (eller gjøre noe i det hele tatt...). Frøkna vår synes det er gøy å tegne, men kanskje ikke fra morgen til kveld.

mamsen74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 09:50   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør skolens SFO i feriene?

Vi får detaljert plan for hele sommerferien i forkant av påmeldingsfristen. Det er også vanlig å sende ut i alle fall en tentativ plan i forkant av vinter- og høstferien.

SFO-en vår er veldig gode på det med ferie- og fridager. Frøkna er faktisk skuffet over at hun ikke får med seg de siste to dagene av SFO-en i vinterferier, "for de dagene er det planlagt så mye moro".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 09:51   #3
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss gjør de også det, som en uttalt politikk. Foreldrene får ikke program for SFO dagene før barnene er meldt på. Og gjerne ikke før ferien er i gang. Argumentet er at de ikke vil at noen skal melde seg på bare de dagene der de gjør noe morsomt. Effekten er selvsagt at man melder barnet på hele ferien og så ser i etterkant om man skal komme eller ikke.

Men vi har en SFO som nærmest eksplisitt sier at de ønsker at foreldrene skal bruke SFO så lite som mulig. Barn bør hentes så tidlig som overhodet mulig og det er nærmest umoralsk å bruke SFO i feriene.

Har jeg nevnt at jeg er glad for å snart være ferdig med SFO.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 09:51   #4
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

På skolen hvor jeg jobber har SFO sendt ut en plan til foreldrene om hva som skjer i vinterferien.
Og de har planlagt koselige ting,uten at jeg helt husker hva de er.

Rart om de holder dette hemmelig.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 09:51   #5
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kommunen min har oppsamlings-sfo på skolen i sentrum. Det koster 900 kr uka og har åpningstid fra 8-16. Så det er ikke mye vits i.

Gammel 14-02-12, 09:54   #6
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt. Min erfaring er at noen av de "gøye" tingene er vanskelig å gjøre med veldig mange barn, slik som kinoturer o.l, og jeg skjønner godt at SFO ønsker å vite om det kommer 50 eller 5 barn. Hvis man har mulighet til å være hjemme med barn i vinter-og høstferie, hvorfor kan man ikke unne de barna som "alltid" må gå på SFO å faktisk få gjøre noe litt utenom det vanlige? Konsekvensen av at alle helgarderer når de melder seg på, er jo at SFO må avblåse alle aktiviteter som krever litt ressurser (menneskelige eller økonomiske) og gå for vanlig opplegg hele veien. Jeg ser virkelig ikke problemet med å melde barnet sitt på de dagene han/hun faktisk har behov eller lyst til å være der og se hva som skjer. Drar SFO på kino den dagen ditt barn ikke er der? Vel, suck it up, det er ikke verdens undergang. Man kan jo f.eks gå på kino med barnet sitt selv.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 09:56   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss melder man seg på, også lager de program utifra hvor mange som kommer. Det syns jeg er helt fair. Programmet får vi noen dager før ferien. Jeg melder da på i forhold til hva vi trenger, ikke hva som er morsomst.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 09:57   #8
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Vi får også en plan i forkant slik at vi/ungene kan plukke ut de aktivitetene de vil være med på og melde seg på SFO de dagene.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 09:58   #9
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Jeg aner ikke. Har ikke fått noen plan for hva de skal gjøre. Spiller ingen rolle for oss heller. Hun må på SFO to dager i ferien. Har hun mulighet til å være hjemme vil hun det uansett.

Gammel 14-02-12, 09:58   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi får program for ferien på forhånd, så man kan velge hva barnet skal være med på. Dette gjelder begge Sfoene vi har unger på.

Gammel 14-02-12, 09:59   #11
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Vi får vite hva planene er, er det mange deler de opp i flere grupper, mener jeg.
men det er ikke det helt store greiene da. De har turdag, bakedag, kinodag (nei de går ikke på kino, men viser film i samlingsrommet og har popcorn til) og det var det jeg husker fra denne ferieperioden.

Gammel 14-02-12, 10:02   #12
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hos oss melder man seg på, også lager de program utifra hvor mange som kommer. Det syns jeg er helt fair. Programmet får vi noen dager før ferien. Jeg melder da på i forhold til hva vi trenger, ikke hva som er morsomst.

Sånn er det hos oss også. Vi hadde en annen diskusjon her om dette, og jeg synes det er en god løsning. Jeg registrerte at mange syntes det var dumt fordi de ville melde på ungene på "det morsomste", men jeg er enig med Tallulah at jeg melder på etter behov. At de lager programmet etter antall, er rimelig opplagt for meg. Som jeg hevdet i forrige tråd, dersom de offentliggjorde programmet i forkant ville det antagelig blitt mye kjedeligere aktiviteter fordi man måtte tatt høyde for tilnærmet fullt oppmøte hver dag (noe det ikke ville blitt, men hadde alle aktivitetene vært superspennende hadde det blitt for mange og man måtte avlyst, og så videre...).
Det blir også påpekt her at man ikke vil at barna skal surve over at de må til bestemor den dagen SFO er på kino. For eksempel. Og jeg liker den innstillingen.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 10:05   #13
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi får også en plan i forkant, og påmelding.
Poden vil være med på karneval, svømming og skøyter, så han har bare to dager hjemme i vinterferien.
De koser seg virkelig på slike hele SFO-dager.

Gammel 14-02-12, 10:06   #14
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Her er programmet klart og det er ikke noe påmelding lengre i høstferien og vinterferien.
Her skal de ha masse uteaktiviteter son type VM i ski +++. En av dagene blir det karneval.

Gammel 14-02-12, 10:06   #15
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Sånn er det hos oss også. Vi hadde en annen diskusjon her om dette, og jeg synes det er en god løsning. Jeg registrerte at mange syntes det var dumt fordi de ville melde på ungene på "det morsomste", men jeg er enig med Tallulah at jeg melder på etter behov. At de lager programmet etter antall, er rimelig opplagt for meg. Som jeg hevdet i forrige tråd, dersom de offentliggjorde programmet i forkant ville det antagelig blitt mye kjedeligere aktiviteter fordi man måtte tatt høyde for tilnærmet fullt oppmøte hver dag (noe det ikke ville blitt, men hadde alle aktivitetene vært superspennende hadde det blitt for mange og man måtte avlyst, og så videre...).
Det blir også påpekt her at man ikke vil at barna skal surve over at de må til bestemor den dagen SFO er på kino. For eksempel. Og jeg liker den innstillingen.

Jeg har aldri opplevd dette som noe problem, selv om vi får vite planen på forhånd. Jeg har heller aldri fått inntrykk av at det er noe problem for SFO. Hadde det vært det, vil jeg tro de hadde gjort det annerledes.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 10:09   #16
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vår skole har kjempebra tilbud i ferier. Hos oss er det fastsatt opplegg i god tid før ferier.
Vi må melde på barna de dagene de kommer.
Nå i vinterferien skal de ha akedag, kino, tur til Barnekunstmuseèt, skøytedag, bakedag på huset og skidag.

Gammel 14-02-12, 10:15   #17
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg har aldri opplevd dette som noe problem, selv om vi får vite planen på forhånd. Jeg har heller aldri fått inntrykk av at det er noe problem for SFO. Hadde det vært det, vil jeg tro de hadde gjort det annerledes.

Jeg vet ikke, men mulig det kommer litt an på antall barn på SFO/AKS totalt? Jeg tipper det er omtrent 200 barn på AKS hos oss. Det blir litt i overkant å ta med alle til Kon Tiki museet.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 10:15   #18
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Her måtte vi melde på til feriene. Dette kom det info om noen uker før ferien, og vi fikk sammen med dette litt info om hva de planla å gjøre. Ikke alltid de kunne si 100% sikkert at planene ble fulgt, men det var dette de la opp til.

Fredag før ferien staret, så fikk vi hjem en fullstendig ukeplan.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 10:19   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg vil tro det kommer an på størrelse på SFO og hvilke aktiveteter man planlegger. Vår er kjempediger og har 2-300 elever. Det hender de velger aktiviteter som krever leie av buss, eller at det er rabatt på gruppebilletter (Tusenfryd f.eks). Da er det greit å vite på forhånd hvor mange som kommer. Kommer det tre unger, er det liten vits i å bestille en buss, liksom.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 10:20   #20
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Vi får program sammen med påmeldingsslippen. Jeg synes det er fair at vi kan velge hvilke dager og aktiviteter vi vil være med på. Enkelte ferier har jeg mulighet til å ta en eller to dager fri da er programmet på sfo en av faktorene som er med på å bestemme hvilke dager det blir.

Det er ikke alle aktiviteter jeg kan gjøre med skolebarnet når jeg har fri. Da er det som regel minst ett søsken til som skal være med og vi må tilpasse aktiviteten etter det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:32.