|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Superaktiv
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() ![]() |
![]() Lærling med 400 000,- i startlønnhttp://www.aftenposten.no/okonomi/To...0-6833101.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
heimføing
|
![]() Sv: Lærling med 400 000,- i startlønnSikker på at oljebransjen legger lista? Har ikke inntrykk av det her jeg bor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn
For lærere jobber bare 8-16? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Lærling med 400 000,- i startlønnSom reportasjen sier er de "lottomillionærer", de er unntaket, og kan på ingen måte sette standarden for resten av samfunnet. Olje er en prisdriver nok som det er , og vi gjør oss mer sårbare for hvert år vi har den. Vi har priset oss ut på mange områder allerede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
heimføing
|
Jeg ventet på den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Ikke alle som har ekstra betalt heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
heimføing
|
Nei, sant nok. Prester for eksempel. Der er det visst virkelig meningen at de skal få sin lønn i himmelen. Derfor må de bo dårlig og tjene dårlig her nede på jorden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
kan tilsettes alkohol
|
Hvorfor bare sammenlikne seg med nordsjøarbeidere? Det er jo ikke slik i Norge at man enten er lærer eller jobber i "oljå". Langt fra de fleste i privat sektor i Norge tjener det samme som i oljenæringen. De aller fleste i privat sektor jobber i små og mellomstore bedrifter der lønnsnivået slett ikke er så skyhøyt.
![]() |
#10 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Lærling med 400 000,- i startlønnJeg ser virkelig ikke problemet med at han tjener det han gjør. Ikke på noe som helst måte. Hva _er_ egentlig problemet?
![]() |
#11 |
Halloen!
Synes du det er greit at en 18-åring med to års yrkesskole bak seg tjener neste hundre tusen mer enn en førskolelærer med tre års høyere utdanning og ti års jobberfaring? Hvis det bare er tilbud og etterspørsel det er snakk om, er det jo også et skrikende behov for førskolelærere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
heimføing
|
Ja, hvorfor ikke? Det har vært en trend i årevis om at utdanning lønner seg. Vel, ikke alltid. Treffer du de "riktige" industrifagene så tjener du penger. Men husk at denne lærlingen bor på jobben halvparten av tiden, er det interessant å gjøre det for å få opp lønna? Neivel, tenkte det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Halloen!
Spør du om jeg er interessert i å bo på jobb (som i jobbe 12 timer, ha fri 12 timer, jobbe to uker og ha fri fire uker) for å mer enn fordoble lønna mi? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
kan tilsettes alkohol
|
Du sammenliker epler og bananer. Det funker ikke.
![]() |
#17 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Ja, faktisk. Han er smart og har penset inn på utdanning som gir slike muligheter. Jeg var klar over at om jeg ville tjene godt, så var ikke førskolelærer veien å gå. Men jeg kan virkelig ikke tenke meg å jobbe i oljebransjen - at han gjør det og får såpass betalt for det, plager meg faktisk ikke. Han har en utrolig ugunstig arbeidstid som vanskelig lar seg kombinere med familieliv. Det er et bevisst valg han har tatt. Jeg hadde ikke ønsket det.
![]() |
#18 |
kan tilsettes alkohol
|
Skrevet av en lærer. :dukker:
![]() |
#19 |
I endring
|
![]() Sv: Lærling med 400 000,- i startlønnJeg har vært en av de lærlingene og er ganske stolt av det, men at jobben var verdt de pengene vi fikk det er jeg usikier på.
![]() |
#20 |
Halloen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|