Hunder i skolegården?
Jeg hadde en liten meningsutveksling med en annen forelder på skolen til mine sønner i går.
(Og hvis noen kjenner seg igjen - jeg synes fortsatt du tar feil. )
Det var bundet en hund, av typen stor, rett utenfor inn/utgangen til 3. og 4. klasse, like ved en av "hovedinnogutfartsårene" til skolen. Rett ved siden av døra, langt innenfor skolegrensene. Da jeg hentet mine sønner var det flere barn som løp bort til bikkja, men jeg ga klar beskjed til mine (høyt og tydelig så resten av ungene skulle høre...) at det ikke var hverken lurt eller trygt eller lov å gå bort til hunder man ikke kjenner når man ikke har fått lov av eieren først.
Hundeeieren kom halsende og ropte til barna at "dere må ikke hilse på hunden uten å ha fått lov først!", og jeg kommenterte til henne at det er det da slett ikke alle barn som vet, så hvorfor hadde hun bundet hunden der i utgangspunktet? Men joda, "alle barna på skolen hadde fått beskjed om det, altså!", og jeg ble litt satt ut og sa at førsteklassingene kan da i hvertfall ikke vite det, hvorpå hun repliserte at det gikk da aldri førsteklassinger der. Vel, jeg pekte på min egen førsteklassing med neongrønn caps.
"Men hvor ellers skal jeg gjøre av ham, da?"
Tja, jeg pekte på trærne som sto på nedsiden, "hvis du absolutt må ha med dyret?", og fikk beskjed om at bikkja måtte stå der for ellers fikk hun ikke hentet, eller noe i den dur, og himling og surt blikk.

Jeg har stor hund selv, og synes det er komplett idiotisk å ha med bikkjer inn i skolegården samme hvilken størrelse de har, og at det virkelig er helt på tur å binde de fast rett utenfor døren der det kryr av unger.
Dette er en sånn greie jeg kan finne på å irritere meg nok over til å ville melde fra til skolen om. Er jeg på bærtur?
|