|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
En som trener
|
![]() Hertuginnen med morgenkvalme"Hertuginnen har vært innlagt på sykehus i noen dager med morgenkvalme, og fått ernæring intravenøst" hører jeg på nyhetene. Det spørs om hun ikke har vært litt kvalm resten av døgnet også, ikke bare om morgenen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Epikur
|
![]() Sv: Hertuginnen med morgenkvalmeJa, det er kjempeirriterende.
![]() |
#4 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hertuginnen med morgenkvalmeJa, jeg reagerte også på det, og tenker at det nok var mer enn morgenkvalme. All sympati fra en som var kvalm 24 timer i døgnet i fire måneder, men likevel ikke hadde sånn skikkelig hyperhvadetnåheter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hertuginnen med morgenkvalmeDet er vel mange som hadde ramlet av lasset om de hadde skrevet "hyperemesis gravidarum", og den folkelige betegnelsen i GB er vel "severe morning sickness". De oversetter vel direkte.
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hertuginnen med morgenkvalmeJeg leste også om den ekstreme morgenkvalmen, og ble litt oppgitt. De kunne jo skrevet svangskapskvalme, de trenger ikke skrive hyperemesis liksom.
![]() |
![]() |
#7 |
En som trener
|
![]() Sv: Hertuginnen med morgenkvalme
Ja, nettopp, det er poenget mitt, de oversetter sikkert bare direkte. Kan man ikke la noen med helsefaglig utdannelse skrive om folks sykdom? Alvorlig svangerskapskvalme er et beskrivende norsk uttrykk, morning sickness og morgenkvalme er upresist uansett språk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Aktiv
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hertuginnen med morgenkvalmeNå har ikke jeg lest så mye om Kate og sykehusinnleggelsen, men i det jeg har lest har de skrevet alvorlig svangerskapskvalme/hyperemesis gravidarum. For eksempel her og her.
![]() |
#9 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Hertuginnen med morgenkvalmeEr ikke morgenkvalme er skikkelig utdatert ord? Hvordan oppstod egentlig det ordt? For har man svangerskapskvalme, er man jo ikke bare kvalm om morgenen? Jeg var aldri kvalm spesielt om morgenen, heller utover dagen.
![]() |
#10 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Hertuginnen med morgenkvalmeJeg tenker mer på hvor alvorlig denne svangerskapskvalmen må være hos de kongelige før innleggelse. Sånn i forhold til oss vanlige dødelige.
![]() |
#11 |
En som trener
|
![]() Sv: Hertuginnen med morgenkvalme |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hertuginnen med morgenkvalmeUgh, hun har iallefall min dypeste medfølelse, selv om journalistene oversetter så irriterende feil. Hilsen "innlagt i ukesvis fra uke 8, og som mange sykepleiere på et av landets største sykehus ikke hadde sett maken til". Det var en forferdelig tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hertuginnen med morgenkvalmeMjau: Du må huske på at hun har folk som sminker henne, og hun har mye, mye, mye erfaring i å smile pent og se godt ut selv på dager hun helst vil være i fred.
![]() |
![]() |
#14 |
En som trener
|
![]() Sv: Hertuginnen med morgenkvalmeHun har min fulle sympati, stakkars, det er grusomt å være så kvalm og sikkert ikke så gøy å måtte ut med graviditeten så tidlig heller. At hun klarer å se såpass fresh ut på vei ut fra sykehuset er ikke så rart, synes jeg. Hun har fått intranvenøs ernæring, sikkert kvalmestillende medisiner, og med litt sminke, fønet hår og pent antrekk klarer nok de fleste å ta seg sammen i fem minutter før man fortsetter spyingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Aktiv
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hertuginnen med morgenkvalmeJa, jeg har jo ut fra de første innleggene forstått at det av noen har blitt omtalt som morgenkvalme. Det var ikke sånn at jeg ikke trodde på dere.
![]() |
#16 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Hertuginnen med morgenkvalmeSånne feil irriterer meg også.
![]() |
#17 |
En som trener
|
Neida, det er det sikkert ikke. Men generelt er jeg altså veldig frustrert over kunnskapsnivået hos norske journalister. Det viktigste er å gå en god story, og da mister man nyanser og fremstillingen av saken kan bli helt forvrengt, ispedd mange faktafeil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hertuginnen med morgenkvalmeHver gang jeg leser om helse og legemidler i norske aviser, tenker jeg på alt jeg leser om ting jeg ikke kan. Og blir ganske bekymret.
![]() |
#19 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Hertuginnen med morgenkvalmeJeg er mor til en diabetiker, og noe av det som frustrerer meg er alle overskriftene i aviser og ukeblader hvor de ikke spesifiserer mellom diabetes 2 og diabetes 1 som er 2 vidt forskjellige sykdommer. De kommer med tips og råd for hvordan unngå å få diabetes for eksempel. Det er faktisk sånn at det er ikke mulig å gjøre noe for å unngå å få diabetes 1, så det hadde vært fint om de kunne spesifisere at det gjaldt diabetes 2. Slike saker er det stadig, og jeg syns det er ille at journalister gjør så lite research før de skriver en sak.
![]() |
#20 |
Personlig pessimist
|
Jeg har det på samme måte med hjertesykdom. Min hjertesykdom er genetisk, så hverken trening, kosthold eller hva-har-du kunne reddet meg.
![]() |
![]() |
|
|