|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fortynnet
|
![]() Gresk matSenest i går leste jeg at Hellas ikke er stedet man drar på grunn av maten. Og det har jeg hørt før. Nå er det mange andre gode grunner til å dra til greske øyer selvfølgelig, men jeg skjønner ikke at så mange ikke liker den greske maten. Den er jo så god! Sist redigert av Filifjonka : 05-06-13 kl 08:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gresk matJeg elsker gresk mat og spesielt om man drar på lokale tavernaer og bestiller meze. Jeg elsker også den spanske maten, men kun om det er lokale tapasbarer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
i tåka
Medlem siden: Dec 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gresk mat
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Gresk matJeg er veldig glad i gresk mat, det er også mannen min. Nå venter vi i spenning på om de to barna våre er like begeistret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Gresk matJeg synes gresk mat er god, har mer problemer med at det er veldig lite variasjon. Mezze, ja, men saann ellers er det liksom gresk salat og grillspyd hele tiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Introvert optimist
|
Nettopp!
![]() |
#9 |
X First Lady
![]() Sv: Gresk matFikk akkurat nå veldig lyst på gresk salat Maten i landet er god med flotte råvarer, nydelige salater og god fersk fisk. Det går an å spise andre ting enn bare grilllpsyd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Jeg er helt enig, og de jeg har snakket med som hevder det motsatte, har alle sammen spist på AI-anlegg. :dukker: |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Gresk matGresk (særlig kretisk) olivenolje går også den italienske en høy gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Gresk matJeg må imidlertid innrømme at tyrkisk mat overrasket meg svært positivt, ihvertfall den vi fikk i Bodrum. Helt fantastisk, mer smakfull enn den vi har spist i Hellas (og det har vi vært mye), og dessuten mye billigere. Turistmaten i Side, derimot, var et sorgens kapittel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gresk matStifado, gresk salat, tsaziki og Mythos.
![]() |
#15 |
kamerat
|
![]() Sv: Gresk matJeg liker mye gresk mat, men det kan jo lett bli nokså ensformig, da. Jeg simpelthen elsker gresk salat, plain tomatsalat, tzatziki, yoghurt med honning, souvlaki, grillet fisk med sitron og olivenolje osv. osv., men vi er ofte lenge i Hellas, og jeg pleier å gå lei etter ca. ti dager.
![]() |
#16 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Gresk matDet med oljen har jeg også opplevd, ja. Jeg er også veldig glad i olivenolje, men jeg trenger ikke tre desiliter til ett måltid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
I mål
|
Jeg er enig med Toffskij. Jeg synes mange av ovnsrettene blir veldig like, at mye av det andre er godt, men at det blir noe ensforming etterhvert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Gresk matVi var på Thassos en sommer, og der spiste jeg noen av de beste fiskemåltidene jeg har smakt noensinne. Samt en fantastisk chateaubriand, nesten så jeg reiser tilbake for den alene! |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Gresk matVi har spist mye godt på Kreta, Naxos og Samos. Men god mat er ikke overalt, maten må være orginalt hjemmelagd. Jeg liker ikke blekksprut som henger i sola og stinker. Beste opplevelse er nok på Samos oppe i byen Pythagorion. En familie som serverte mat i en bakgård. Respatex bord og store lyskasser over. Men jeg synes maten var ferskere og friskere, men utvalget mindre i Kroatia og Montenegro. Turistene bør være glade i tomat, agurk, løk, squids, blåskjell eller pizza. Jeg har spist meg mest opp i vekt i Tyrkia. I Marmaris på et hotell med halvpansjon. Kokkene hadde egen tips kasse, og den ble flittig brukt.
![]() |
|
|