Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Gresk mat

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-13, 07:16   #1
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gresk mat

Senest i går leste jeg at Hellas ikke er stedet man drar på grunn av maten. Og det har jeg hørt før. Nå er det mange andre gode grunner til å dra til greske øyer selvfølgelig, men jeg skjønner ikke at så mange ikke liker den greske maten. Den er jo så god! Selvfølgelig kan en få litt ymse når en er turist og spiser rundt omkring, men det gjelder i stor grad også i for eksempel Italia, et land med mye høyere matprofil. Jeg syns det var langt mellom de skikkelig gode måltidene på Sardinia for eksempel, selv om vi prøvde å finne gode restauranter. Vi fant et par av dem også, men ellers så var det en god del intetsigende pizza/pasta/kjøttstykker som ikke akkurat forandret livet mitt.

Den greske maten føles så frisk, grønnsakene og salatene er så gode, tomater og agurk med så utrolig mye smak, det er tsatsiki og deilige lammegryter og grillspyd og fisk og skalldyr, for ikke å snakke om alle de gode små meze-rettene med dolmades og kjøttboller og kikertboller og fetaost, og den tykke deilige yoghurten med honning til dessert. Jeg finner alltid god mat på greske øyer. Hva er det dere ikke liker, liksom?

Sist redigert av Filifjonka : 05-06-13 kl 08:09.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 08:09   #2
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gresk mat

Jeg elsker gresk mat og spesielt om man drar på lokale tavernaer og bestiller meze. Jeg elsker også den spanske maten, men kun om det er lokale tapasbarer.

I sommer skal vi prøve det italienske kjøkkenet og jeg gleder meg veldig.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 08:12   #3
Frk_Fryd
i tåka

Frk_Fryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Den greske maten er jo fantastisk, og faktisk en av grunnene til man reiser der!

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 08:14   #4
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig glad i gresk mat, det er også mannen min. Nå venter vi i spenning på om de to barna våre er like begeistret. Drøy uke til avreise.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 08:15   #5
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes gresk mat er god, har mer problemer med at det er veldig lite variasjon. Mezze, ja, men saann ellers er det liksom gresk salat og grillspyd hele tiden.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 08:15   #6
Skytte

Skytte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes en av grunnene til å reise til Hellas er nettopp maten jeg da...

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 08:16   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men de har jo veldig mye mer på menyene enn gresk salat og grillspyd?

Gammel 05-06-13, 08:22   #8
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frk_Fryd, her.

Den greske maten er jo fantastisk, og faktisk en av grunnene til man reiser der!

Nettopp!

Ungene mine synes dessuten dessertene med masse honning var fantastiske.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 08:32   #9
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Fikk akkurat nå veldig lyst på gresk salat Maten i landet er god med flotte råvarer, nydelige salater og god fersk fisk. Det går an å spise andre ting enn bare grilllpsyd.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 08:34   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Senest i går leste jeg at Hellas ikke er stedet man drar på grunn av maten. Og det har jeg hørt før. Nå er det mange andre gode grunner til å dra til greske øyer selvfølgelig, men jeg skjønner ikke at så mange ikke liker den greske maten. Den er jo så god! Selvfølgelig kan en få litt ymse når en er turist og spiser rundt omkring, men det gjelder i stor grad også i for eksempel Italia, et land med mye høyere matprofil. Jeg syns det var langt mellom de skikkelig gode måltidene på Sardinia for eksempel, selv om vi prøvde å finne gode restauranter. Vi fant et par av dem også, men ellers så var det en god del intetsigende pizza/pasta/kjøttstykker som ikke akkurat forandret livet mitt.

Den greske maten føles så frisk, grønnsakene og salatene er så gode, tomater og agurk med så utrolig mye smak, det er tsatsiki og deilige lammegryter og grillspyd og fisk og skalldyr, for ikke å snakke om alle de gode små meze-rettene med dolmades og kjøttboller og kikertboller og fetaost, og den tykke deilige yoghurten med honning til dessert. Jeg finner alltid god mat på greske øyer. Hva er det dere ikke liker, liksom?

Jeg er helt enig, og de jeg har snakket med som hevder det motsatte, har alle sammen spist på AI-anlegg. :dukker:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 08:34   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gresk (særlig kretisk) olivenolje går også den italienske en høy gang.

Gammel 05-06-13, 08:37   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg må imidlertid innrømme at tyrkisk mat overrasket meg svært positivt, ihvertfall den vi fikk i Bodrum. Helt fantastisk, mer smakfull enn den vi har spist i Hellas (og det har vi vært mye), og dessuten mye billigere. Turistmaten i Side, derimot, var et sorgens kapittel.

Gammel 05-06-13, 08:42   #13
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Stifado, gresk salat, tsaziki og Mythos. avreise 30 juni.

Gammel 05-06-13, 08:43   #14
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Enig. Jeg har bare vært på to dagsturer til Tyrkia fra greske øyer, men syns maten var veldig god. Litt mer spicey enn den greske.

Gammel 05-06-13, 08:47   #15
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker mye gresk mat, men det kan jo lett bli nokså ensformig, da. Jeg simpelthen elsker gresk salat, plain tomatsalat, tzatziki, yoghurt med honning, souvlaki, grillet fisk med sitron og olivenolje osv. osv., men vi er ofte lenge i Hellas, og jeg pleier å gå lei etter ca. ti dager. Men det er jo en del standardretter som jeg synes er ganske dølle (typ langkokt kjøtt uten nevneverdig krydring), og en del av ovnsrettene synes jeg er helt latterlig fulle av olje (og jeg elsker olivenolje). Og så synes jeg det er en god del uinspirert mat ute og går – det gjelder å finne den gode tavernaen med hjemmelagd ost og skikkelig god hvitvin på fat.

Og dette mener jeg aldeles uten å ha spist på AI-anlegg, altså.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 08:53   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Det med oljen har jeg også opplevd, ja. Jeg er også veldig glad i olivenolje, men jeg trenger ikke tre desiliter til ett måltid.

Sist jeg var på gresk øy var på Chios for tre år siden, og da ble jeg ikke lei i det hele tatt. Vi fant så mange gode tavernaer rundt omkring, og spiste så masse forskjellig godt. De uinspirerte måltidene var det bare noen veldig få av.

Gammel 05-06-13, 08:54   #17
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg liker mye gresk mat, men det kan jo lett bli nokså ensformig, da. Jeg simpelthen elsker gresk salat, plain tomatsalat, tzatziki, yoghurt med honning, souvlaki, grillet fisk med sitron og olivenolje osv. osv., men vi er ofte lenge i Hellas, og jeg pleier å gå lei etter ca. ti dager. Men det er jo en del standardretter som jeg synes er ganske dølle (typ langkokt kjøtt uten nevneverdig krydring), og en del av ovnsrettene synes jeg er helt latterlig fulle av olje (og jeg elsker olivenolje).

Jeg er enig med Toffskij. Jeg synes mange av ovnsrettene blir veldig like, at mye av det andre er godt, men at det blir noe ensforming etterhvert.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 08:55   #18
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Det er veldig stor forskjell på for eksempel en kjempegod moussaka, en sånn passe god og en ganske vond.

Gammel 05-06-13, 09:04   #19
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi var på Thassos en sommer, og der spiste jeg noen av de beste fiskemåltidene jeg har smakt noensinne. Samt en fantastisk chateaubriand, nesten så jeg reiser tilbake for den alene!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 09:07   #20
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Vi har spist mye godt på Kreta, Naxos og Samos. Men god mat er ikke overalt, maten må være orginalt hjemmelagd. Jeg liker ikke blekksprut som henger i sola og stinker. Beste opplevelse er nok på Samos oppe i byen Pythagorion. En familie som serverte mat i en bakgård. Respatex bord og store lyskasser over. Men jeg synes maten var ferskere og friskere, men utvalget mindre i Kroatia og Montenegro. Turistene bør være glade i tomat, agurk, løk, squids, blåskjell eller pizza. Jeg har spist meg mest opp i vekt i Tyrkia. I Marmaris på et hotell med halvpansjon. Kokkene hadde egen tips kasse, og den ble flittig brukt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:28.