|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
By the Sea
|
![]() Elin Ørjasæter som samfunnsdebattantHva er ditt forhold til Elin Ørjasæter?
![]() |
#2 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattantJeg er ofte enig med Ørjasæter, ( |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
By the Sea
|
![]() Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattant
Jeg har ikke lest den artikkelen, men utdrag fra den på FB i dag fikk meg til å tenke på henne akkurat nå. Jeg må lese artikkelen før jeg mener noe om akkurat den, så jeg mente mer generelt.
![]() |
#4 |
Halloen!
![]() Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattantDet er litt vanskelig å lage en problemstilling om akkurat den artikkelen fordi den var så sprikende. Noen mener at norske kvinner drikker for mye, andre er uenige, siden vi drikker mindre enn menn. Jeg skjønner ikke helt at det skal være verre for en kvinne å drikke ofte og mye enn det er for en mann, og er derfor uenig med Ørjasæter i at bare kvinner bør skamme seg dersom de ikke klarer å komme seg ut med barna fordi de drakk for mye dagen før. Alle bør skamme seg hvis det skjer for ofte. Jeg er enig med henne at vi kvinner kanskje er for flinke til å fortelle hverandre at vi ikke må skamme oss, og at skam noen ganger kan være nyttig. Samtidig tror jeg at kvinner skammer seg over ting som ikke er nødvendig å skamme seg over (rotete hus, noen kilo for mye osv) og at skamfølese slett ikke alltid er en Bra Ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
By the Sea
|
![]() Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattantDet er nettopp en sånn vinkling som at det er kvinner (men ikke menn) som bør skamme seg over å være bakfull og ikke orke skogstur med barna på en søndag som får meg til å se rødt når det gjelder Ørjasæter.
![]() |
#6 |
<*(((<
|
![]() Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattantJeg liker å lese Ørjasæter. Ofte er jeg uenig, ofte er jeg enig, og sjelden er jeg helt uenig eller helt enig med henne. Men jeg liker tendensen hennes til å spisse budskapet, selv om det ofte kan ende opp ganske så drøyt spisset. Hun gjør seg lett å skyte på, samtidig som jeg ikke opplever at hun klager over at folk skyter på henne, og det syns jeg er en bra kvalitet.
![]() |
#7 |
Halloen!
![]() Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattantJeg er enig med dere begge, Zoe og torsk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
By the Sea
|
![]() Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattantJeg har en Twitterkonto, men er aldri der. Jeg tenker hele tiden at jeg burde følge med mer der. (Et sidespor i egen tråd: hvilke interessante mennesker følger dere på Twitter?)
![]() |
#9 |
Mother of Dragons
|
Veldig enig. Og så er hun en tydelig kvinne, og det synes jeg er veldig bra, selv om jeg slett ikke alltid er enig med henne. Hun er en kvinne som har meninger og er i det offentlige rom og vi burde hatt fler som hverken er rosablogger eller fotballfrue.
![]() |
#10 |
flisespikker
|
![]() Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattantJeg leser henne bare sporadisk, men jeg liker henne. Jeg synes hun ofte har gode poenger, selv om jeg ikke alltid er enig og selv om hun tidvis spisser dem så mye at hun provoserer mer enn hun får folk til å tenke. Og så liker jeg at hun har tydelige og krasse synspunkter og ikke bryr seg så veldig om å være uangripelig eller bli likt, dessuten liker jeg at hun er personlig og hverken er redd for å vise hva hun bryr seg om eller for å ta feil. Jeg er selv ofte altfor opptatt av å ha full ryggdekning for alt jeg sier og altfor redd for å bli misforstått eller mislikt, og jeg synes det er oppløftende med en dame som ikke er sånn. Og så synes jeg hun ofte er morsom, og at det er forfriskende med en høyrøstet kvinnestemme fra den siden av det politiske spekteret.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Enig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
By the Sea
|
![]() Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattantJeg er helt enig i at tydelige, uredde kvinnestemmer er særs befriende. Men det å være tydelig og uredd i seg selv har ikke noen verdi, synes jeg - det man har å melde må også være klokt og bidra til høy kvalitet i samfunnsdebatten. Når det gjelder Ørjasæter, så er f.eks de par sakene jeg nevner over her ikke eksempler på en retorikk som imponerer meg. Jeg tar imidlertid høyde for at jeg har store huller i min kunnskap om hennes bidrag i samfunnsdebatten da antipatiene min har stått i veien for å lese veldig mye. Grunnen til at jeg lager denne tråden er for å sjekke om jeg burde riste av meg noe av antipatien og lese mer av hva dama skriver.
![]() |
#13 |
flisespikker
|
![]() Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattantDu kan jo lese litt mer i bloggen hennes, Zoë. Jeg synes hun tar opp flere viktige og prinsipielt interessante saker der uten å bli spesielt usaklig eller spissformulerende.
![]() |
#14 |
By the Sea
|
Ja, jeg tror jeg skal gjøre det, altså.
![]() |
#15 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattantJeg har sansen for henne. Ikke at jeg nødvendigvis er enig med henne og jeg er enig i at hun av og til går så sterkt ut at poengene hennes drukner. Men, som flere her har sagt. Hun har en stil som få kvinnelige debattanter har. Hun tør å mene sterkt og hun tør å ta feil og trekke tilbake ting, eller si at hun har endret mening. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattantJeg ser og hører henne en del på frokostmøter og andre debatter. Jeg setter henne i båsen mørkeblå-verdikonservativ-reaksjonær what have you not. En slags light utgave av Hanne Nabintu Hæland, samme mening men litt mer spiselig form for kommunikasjon.
![]() |
#17 |
By the Sea
|
Ja, det er der jeg plasserer henne også. Jeg kræsjer litt i hodet av det reaksjonære og det er nok der det stopper for meg.
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattantJeg syns av og til hun er for rask og dermed fremstår som dum. Jeg syns Lisa beskrev henne godt.
![]() |
#19 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattantLiker. Poenget var slik jeg ser det at kvinner ikke
![]() |
#20 |
intro
|
![]() Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattantJeg lo i alle fall godt av Henriette Steenstrups parodi på hennes sinte innslag i floppen 'Harde fakta'.
![]() |
![]() |
|
|