|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattantJeg er ofte enig med Ørjasæter, ( |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
By the Sea
|
![]() Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattant
Jeg har ikke lest den artikkelen, men utdrag fra den på FB i dag fikk meg til å tenke på henne akkurat nå. Jeg må lese artikkelen før jeg mener noe om akkurat den, så jeg mente mer generelt.
![]() |
#3 |
Halloen!
![]() Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattantDet er litt vanskelig å lage en problemstilling om akkurat den artikkelen fordi den var så sprikende. Noen mener at norske kvinner drikker for mye, andre er uenige, siden vi drikker mindre enn menn. Jeg skjønner ikke helt at det skal være verre for en kvinne å drikke ofte og mye enn det er for en mann, og er derfor uenig med Ørjasæter i at bare kvinner bør skamme seg dersom de ikke klarer å komme seg ut med barna fordi de drakk for mye dagen før. Alle bør skamme seg hvis det skjer for ofte. Jeg er enig med henne at vi kvinner kanskje er for flinke til å fortelle hverandre at vi ikke må skamme oss, og at skam noen ganger kan være nyttig. Samtidig tror jeg at kvinner skammer seg over ting som ikke er nødvendig å skamme seg over (rotete hus, noen kilo for mye osv) og at skamfølese slett ikke alltid er en Bra Ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
By the Sea
|
![]() Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattantDet er nettopp en sånn vinkling som at det er kvinner (men ikke menn) som bør skamme seg over å være bakfull og ikke orke skogstur med barna på en søndag som får meg til å se rødt når det gjelder Ørjasæter.
![]() |
#5 |
Halloen!
![]() Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattant
Men...hun har jo forsåvidt rett i dette, jeg synes du blander sammen to ting her. Folk-du og jeg- forfekter jo udemokratiske holdninger når vi mener at man ikke trenger å ta hensyn til det "folk flest" har stemt, mens et parti selvsagt bestemmer selv hvem de samarbeider med. Jeg ønsker ikke at FRP skal få makt, men jeg har ingen problemer med å innrømme at det er udemokratisk å mene at man bør ignorere at så mange har stemt på dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
By the Sea
|
![]() Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattantJeg mener at det er soleklart at partier må velge samarbeidspartnere ut fra ideologisk fellesskap - det handler jo om integritet og troverdighet. I mine øyne er det fortsatt sjokkerende at Høyre ønsker å samarbeide med FrP, for jeg mener de står for langt fra hverandre. Det er selvfølgelig ikke en udemokratisk holdning - skulle de måttet samarbeide med Piratpartiet også, om de hadde fått enn enorm oppslutning?
![]() |
|
|