|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Vil barna høre?Jeg har sååå mange brnebøker fra jeg selv var liten. Alt av ane Cath Vestly og Astrid Lindgren f.eks. Men brna vil ikke høre om "Vi barna i bakkebygrenda" eller "Lotta i bråkmakergata" eller "Per pusling". Det eneste som duger er "Pippi". Det virker som om alt annet er kjedelig.... (mine er 5 og 6) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vil barna høre?Trolla her er 3 og vi leser nå Emil fra Lønneberget for andre gang; leser bare ett lite stykke i gangen og det er en slik bok med bilder i. Fra jeg var liten. Barna i bakkebygrenda var de ikke interessert i men tenkte at de nok var for små. Så både og enn så lenge.
![]() |
#3 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Vil barna høre?Ungene mine sluker eventyrbøkene fra da jeg var liten, og de store barneklassikerne, men forkaster 70-talls sosialrealisme. Det vil for eksempel si at alt av Astrid Lindgren går ned på høykant, mens Anne Cath. Vestly ikke er interessant. (Jeg kan ikke si at jeg klandrer dem. Jeg synes Vestlys bøker er fryktelig utdatert.) Sist redigert av Teofelia : 23-09-13 kl 17:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Vil barna høre?Junior på 6,5 elsker lydbok med Bakkebygrenda. Vi har også lest Per Pusling, Pippi, Emil og holder nå på med Ronja Røverdatter. Har lest Knerten også, det var sånn passe, innimellom har jeg hoppet over langdryge avsnitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Vil barna høre?
Dette er jo også blant de kjedeligere Lindgren-bøkene, synes jeg. Og noen av de mer utdaterte, kanskje. Pippi og Emil var favorittene da mine var yngre, og etter hvert ble bøkene for litt større barn høyt skattet: Ronja, Brødrene Løvehjerte, Mio min Mio, Mesterdetektiven Blomkvist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Vil barna høre?Eldste liker i allefall Pippi, Emil og det meste av Torbjørn Egner. Jeg leste mye Roald Dahl da jeg var liten, og det var også spennende for storebror.
![]() |
#7 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Vil barna høre?Her sluker de det meste. Men eldstejenta er ikke særlig begeistret for Anne Cath Vestly, hun synes det blir for kjedelig. Men til de to minste har jeg lest flere bøker om Knerten, Guro, Mormor og de 8 ungene m.fl.
![]() |
#8 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Vil barna høre?Lesing mellom linjene er en morsom sport for leseglade foreldre, ja. Det er virkelig utrolig mye som gikk meg hus forbi da jeg var barn, som jeg enten sitter og humrer over eller er veldig glad for at mine unger heller ikke får med seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Får vondt av Abbe ja, og jeg måtte også ta noen kunstpauser da jeg leste kapittelet om Mia.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 23-09-13 kl 20:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bedreviter
|
Gruppevoldtekt og mishandling er noen av de tingene jeg var glad for at Frøkna ikke spurte nærmere om da jeg leste den for henne ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Epikur
|
![]() Sv: Vil barna høre?Vi leser klassikere for alle tre.
![]() |
#14 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Vil barna høre?Siden minstejenta akkurat har sett Mormor og de åtte ungene på kino, har jeg faktisk vært på biblioteket i dag og lånt Vestly for første gang. Hun er allerede litt forvirret for at alle åtte ungene er født av samme mor i bøkene (det er visstnok særkullsbarn i filmen). "Men da må hun ha fått vondt i magen ÅTTE ganger, mamma! Eller vent. Syv ganger, siden to er tvillinger. Men da hadde hun sikkert EKSTRA vondt i magen."
![]() |
#16 |
Epikur
|
![]() Sv: Vil barna høre?Vi leser forøvrig disse klassikerne i kombinasjon med mye nytt. Jeg er personlig ikek veldig glad i Egner og synes ikke det er nødvendig å lese ALT fra før. Men noen av klssikerne er jo klassikere fordi de er fantastiske!
![]() |
#17 |
Borte
|
![]() Sv: Vil barna høre?Lillesøster er glad i å bli lest for og liker det meste jeg leser for henne. Endel av Lindgren-bøkene er så nydelig illustrert av Ilon Wikland at hun fascineres bare av det tror jeg. De illustrerte Lotta-bøkene er jo så vakre og de leses hyppig. Det samme med Jeg vil ikke gå og legge meg og Jeg vil også gå på skolen. Bøker med mest tekst er ikke så interessant ennå, men hun liker Egner godt. Og så hører hun gjerne på lydbøker.
![]() |
#18 |
Kald på føttene
|
I boka er det jo ingen tvillinger, så åtte ganger vondt i magen, altså.
![]() |
#19 |
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Ullungen elsker Astrid Lindgren, og spesielt fortellingene om Lotta, Marikken-bøkene og Alle vi barna i Bakkebygrenda (sistnevnte har hun som lydbøker, og de går omigjen og omigjen). Pippi og Emil fenger ikke like mye, selv om hun synes det er OK. Mio, min Mio og Ronja Røverdatter elsket hun.
![]() |
#20 |
Yes, we can!!
|
![]() |
|
|