Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva - om noe - er greit å tvinge andre til?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-07, 19:31   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva - om noe - er greit å tvinge andre til?

Det har jo vært diskutert litt om det er greit å ha kosttilskudd i maten til folk uten at de vet det. De fleste ser ut som om de synes at det ikke er greit.

Derfor lurer jeg på: Er det noe dere synes er OK å tvinge - eller lure - andre til å gjøre? Jeg tenker nå på normale, voksen mennesker.

Jeg for min del har ingen betenkeligheter med å tvinge barn. Men voksne ... Mja ... Den er verre. Jeg har for så vidt tvunget mannen min til en del, men aldri lurt han. Litt surt egentlig. Husker jeg fortalte en bekjent at det var umulig å få mannen til å kvitte seg med noen lørver av noen klær og damen repliserte: "Å, jeg bare kaster dem jeg. Han oppdager det ikke uansett." (Og det kan jeg garantere at mannen min heller ikke hadde gjort! ) ... men nei, jeg gjorde det aldri. Til gjengjeld laget jeg et sponhelvete over så langt tid at han tok hintet. Tror ærlig talt at mannen min hadde foretrukket variant 1 at jeg bare kastet klærne i stillhet.

Jeg har altså ikke helt bestemt meg for hva som er OK å gjøre mot andres vilje. Opplys meg!

Gammel 07-06-07, 19:34   #2
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva - om noe - er greit å tvinge andre til?

Jeg tvinger mannen til å dele barberhøvel med meg. Dvs. han vet ikke at jeg tjuvlåner den av og til. Men er det greit? Mnei ...

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 19:35   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå lurer jeg jo poden på daglig basis, og gjerne flere ganger for dagen; så jeg har lite skrupler der.
Mannen derimot, er litt verre å lure. En tåre eller 3 kan alltids tvinge gjennom en sak, men det er sjelden. Dessuten er det jo en kjedelig måte å vinne på!

Men nei, jeg synes ikke det er greit å lure eller å tvinge voksne normale mennesker.

Gammel 07-06-07, 19:39   #4
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er greit med småløgner og lurerier i forbindelse med overraskelser, slik som utdrikningslag eller overraskelsesbursdager. Dette blir ikke nødvendigvis mot den andres vilje da.

Gammel 07-06-07, 19:40   #5
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Jeg tvinger mannen til å dele barberhøvel med meg. Dvs. han vet ikke at jeg tjuvlåner den av og til. Men er det greit? Mnei ...

Er det ugreit? :Barberhøvelnovise:

Gammel 07-06-07, 19:43   #6
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg synes det er greit med småløgner og lurerier i forbindelse med overraskelser, slik som utdrikningslag eller overraskelsesbursdager. Dette blir ikke nødvendigvis mot den andres vilje da.

Ja, det kjenner jeg også at jeg synes er greit. Nå er jo dette noe som ikke egentlig er løgner, tenker jeg. Mer ... ehe ... utsatte sannheter kanskje? Det kommer jo nødvendigvis for en dag.

Jeg synes også det er helt greit å la være å opplyse folk om ting - selv om jeg vet bedre enn dem. Moren min sluttet å røyke fordi hun var så redd for KOLS. Hun var brennsikker på at hun var i risikosonen, jeg var ikke like overbevist, men det sa jeg selvfølgelig aldri.

Gammel 07-06-07, 20:55   #7
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde aldri greid å verken lure eller tvinge mannen min til noe som helst. Jeg eier ikke pokerfjes og ville røpet ethvert lureri ved første anledning, og mannen min er såpass selvbevisst og sta at jeg ikke kunne tvunget han til noe uten at det ble veldig ubehagelig for meg selv.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 21:15   #8
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville tvunget mannen min til lege hvis jeg trodde han var alvorlig syk.

Sist redigert av daffy : 18-06-07 kl 10:54.
daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 21:18   #9
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Å, men det kan være farlig, faktisk! Så lenge du er sikker på at høvelen er fri for hår, går det sikkert helt fint. Jeg kjenner til ei som lånte mannens barbermaskin og fikk en av hans skjeggstubber under huden sin. Hun ble veldig sjuk - det var faktisk alvorlig.

Gammel 07-06-07, 21:25   #10
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Synes ikke det er greit å tvinge, lure voksne folk til noenting.

Bursdager etc, som blir hemmeligholdt synes jeg stiller litt annerledes.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 21:28   #11
him
Leser

him sin avatar

Standard

Dere som ikke vil tvinge noen uansett. Hva om noen dere kjente hadde vært alkoholikere, narkomane, led av spillegalskap etc Hadde ikke det heller vært noen grunn til å gjøre noe?

Hva når dere er uenige med noen (som dere er nødt til å ha kontakten med), er dere aldri fristet til å gjøre noe mer enn å si deres mening og så sitte på gjerdet mens de turer frem som de vil?

Gammel 07-06-07, 21:47   #12
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Det er forskjell på tvang og press. Man kan legge press på folk, man kan stille krav, men med myndige voksne mennesker er det snakk om fri vilje. Til syvende og sist er det deres valg.

Om en ikke mener de er tilstrekkelig oppegående til å ha myndighet over seg selv så foreslår jeg å forsøke å få dem umyndiggjort.

Selv i tilfeller med rus, så er det slik at det å gå inn i behandling stort sett må være frivillig om det skal lykkes. Om det brukes tvang når abstinensene er som værst så er det litt anderledes når de selv har valgt det.

Skal en bli rusfri krever det mye indre motivasjon. Om den ikke er der så varer det veldig sjelden.

Det finnes alltids unntak, og konskvensene fra andre mennesker kan føles som tvang. Men da fordi konsekvensene er tøffe å takle.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 23:30   #13
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Det er forskjell på tvang og press. Man kan legge press på folk, man kan stille krav, men med myndige voksne mennesker er det snakk om fri vilje. Til syvende og sist er det deres valg.

Det er selvfølgelig et veldig godt poeng.
Men la meg prøve med et eksempel. Hvis mannen min hadde legeskrekk, jeg var redd for at det feilte han noe alvorlig og bare bestilte legetime til han uten å snakke med han. Synes du da at dette er tvang, press, luring eller ingen av delene?

Gammel 07-06-07, 23:33   #14
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Du kan jo ikke tvinge ham til å gå inn til legen. Han kan fremdeles snu...

Det er kanskje luring og det er definitivt press. Jeg ville ikke gjort det selv om jeg ikke var veldig alvorlig bekymret. Da ville presset kommet i forkant, og jeg tror nok ikke jeg hadde bestilt time uten å snakke om det.

Gammel 07-06-07, 23:38   #15
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Du kan jo ikke tvinge ham til å gå inn til legen. Han kan fremdeles snu...

Du kan jo få han til å kjøre deg til legen og overtale han til å sitte på venterommet med deg. Når legen leser opp navnet hans, blir det veldig vanskelig å si nei.

*he* *he* Må vel nesten presisere at jeg ikke driver på slik. Men jeg synes ikke det er umulig å tenke seg til situasjoner hvor man lager ett opplegg som gjør at det er blir veldig nært tvang.

Hadde jeg virkelig trodd at mannen min var dødsyk hadde jeg nok ikke skydd noen midler for å få han til legen, selv om jeg nok hadde startet med helt andre metoder.

Gammel 07-06-07, 23:52   #16
Maz
Pauset

Standard

Jeg er helt enig i at det er mulige eksempler som ligger opp mot tvang.

Kanskje er det at jeg faktisk foretrekker å tenke at jeg har et valg uansett hvor ubehagelig alternativet er som påvirker måten jeg tenker på det.

Selv med en pistol mot tinningen har du et valg, et veldig ubehagelig et riktignok.

Det er lett å sette seg i "offerrollen" de fikk meg til å gjøre det. De tvang meg osv.

Jeg hadde nok heller ikke skydd midler om å få en syk mann til legen.

Tror nok det er spørsmål om definisjoner

Gammel 08-06-07, 00:12   #17
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Mannen tvinger meg til å ta lappen.
Jeg har utsatt og utsatt det, og nå i vår sa han plutselig at 31. mai og en del kvelder framover fikk jeg se å være ledig, for da skulle jeg på trafikalt grunnkurs. Jeg var påmeldt og kurset var betalt, så nå måtte jeg møte opp.
Jeg har brummet litt over dette, med det er jo nesten greit da. Hadde det ikke vært for at resten av de som går der er 16, og læreren stadig, både skriftlig og muntlig maser om at vi må ta med foreldrene våre på den ene kurskvelden. Jeg belønner forresten meg selv med en Kaija-alenepause med god mat og bok før jeg reiser hjem. Så kan tyrannmannen min sitte der med tre skrikerunger og ha det så godt.

Vet ikke egentlig om andre ting det er greit å tvinge noen til. Og hvor sterkt press det er greit å legge på noen for å få ting som man vil. Vanskelig spørsmål.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-07, 01:14   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg "tvinger" mannen rett som det er. Altså - jeg maser til han ikke orker mer.

Jeg kaster slitte sokker og rett som det er tvinger jeg ham til å pynte seg. Det er til hans eget beste.

Og jeg "tvinger" ham til legen når det er nødvendig. Jeg har også høy terskel for legebesøk, så det skjer ikke ofte, akkurat.

Gammel 08-06-07, 01:16   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og rett som det er tvinger jeg ham til å spise.

Gammel 08-06-07, 01:23   #20
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tvang Mr. Norway til å begynne å trene. Jeg vil jo tross alt beholde ham en stund, og han lå dårlig an. Men trene hadde han IKKE tid til gitt.

Jeg bestilte time til ham hos en personlig trener, for han hater ennå mer å kaste penger rett ut vinduet (på ubenyttet time). Dermed var han i gang.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:18.