Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva - om noe - er greit å tvinge andre til?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-07, 21:47   #1
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva - om noe - er greit å tvinge andre til?

Det er forskjell på tvang og press. Man kan legge press på folk, man kan stille krav, men med myndige voksne mennesker er det snakk om fri vilje. Til syvende og sist er det deres valg.

Om en ikke mener de er tilstrekkelig oppegående til å ha myndighet over seg selv så foreslår jeg å forsøke å få dem umyndiggjort.

Selv i tilfeller med rus, så er det slik at det å gå inn i behandling stort sett må være frivillig om det skal lykkes. Om det brukes tvang når abstinensene er som værst så er det litt anderledes når de selv har valgt det.

Skal en bli rusfri krever det mye indre motivasjon. Om den ikke er der så varer det veldig sjelden.

Det finnes alltids unntak, og konskvensene fra andre mennesker kan føles som tvang. Men da fordi konsekvensene er tøffe å takle.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 23:30   #2
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Det er forskjell på tvang og press. Man kan legge press på folk, man kan stille krav, men med myndige voksne mennesker er det snakk om fri vilje. Til syvende og sist er det deres valg.

Det er selvfølgelig et veldig godt poeng.
Men la meg prøve med et eksempel. Hvis mannen min hadde legeskrekk, jeg var redd for at det feilte han noe alvorlig og bare bestilte legetime til han uten å snakke med han. Synes du da at dette er tvang, press, luring eller ingen av delene?

Gammel 07-06-07, 23:33   #3
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Du kan jo ikke tvinge ham til å gå inn til legen. Han kan fremdeles snu...

Det er kanskje luring og det er definitivt press. Jeg ville ikke gjort det selv om jeg ikke var veldig alvorlig bekymret. Da ville presset kommet i forkant, og jeg tror nok ikke jeg hadde bestilt time uten å snakke om det.

Gammel 07-06-07, 23:38   #4
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Du kan jo ikke tvinge ham til å gå inn til legen. Han kan fremdeles snu...

Du kan jo få han til å kjøre deg til legen og overtale han til å sitte på venterommet med deg. Når legen leser opp navnet hans, blir det veldig vanskelig å si nei.

*he* *he* Må vel nesten presisere at jeg ikke driver på slik. Men jeg synes ikke det er umulig å tenke seg til situasjoner hvor man lager ett opplegg som gjør at det er blir veldig nært tvang.

Hadde jeg virkelig trodd at mannen min var dødsyk hadde jeg nok ikke skydd noen midler for å få han til legen, selv om jeg nok hadde startet med helt andre metoder.

Gammel 07-06-07, 23:52   #5
Maz
Pauset

Standard

Jeg er helt enig i at det er mulige eksempler som ligger opp mot tvang.

Kanskje er det at jeg faktisk foretrekker å tenke at jeg har et valg uansett hvor ubehagelig alternativet er som påvirker måten jeg tenker på det.

Selv med en pistol mot tinningen har du et valg, et veldig ubehagelig et riktignok.

Det er lett å sette seg i "offerrollen" de fikk meg til å gjøre det. De tvang meg osv.

Jeg hadde nok heller ikke skydd midler om å få en syk mann til legen.

Tror nok det er spørsmål om definisjoner

Gammel 08-06-07, 00:12   #6
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Mannen tvinger meg til å ta lappen.
Jeg har utsatt og utsatt det, og nå i vår sa han plutselig at 31. mai og en del kvelder framover fikk jeg se å være ledig, for da skulle jeg på trafikalt grunnkurs. Jeg var påmeldt og kurset var betalt, så nå måtte jeg møte opp.
Jeg har brummet litt over dette, med det er jo nesten greit da. Hadde det ikke vært for at resten av de som går der er 16, og læreren stadig, både skriftlig og muntlig maser om at vi må ta med foreldrene våre på den ene kurskvelden. Jeg belønner forresten meg selv med en Kaija-alenepause med god mat og bok før jeg reiser hjem. Så kan tyrannmannen min sitte der med tre skrikerunger og ha det så godt.

Vet ikke egentlig om andre ting det er greit å tvinge noen til. Og hvor sterkt press det er greit å legge på noen for å få ting som man vil. Vanskelig spørsmål.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:49.