Demokrati i barneskolen
Vært på foreldremøte.
Skolen har satt i gang noe de kaller trivselsleker, holdt på i to skoleår, for å forebygge mobbing. Konseptet er som følger: Ved anonym avstemmning blandt elevene blir det stemt på hvem som skal være trivselsleder. Trivselslederene har som ansvar å organisere leker i skolegården hvor alle skal få være med.
Det er stas å være trivselsleder men i stedet for å være et godt tiltak mot utestenging av elever, har dette utviklet seg til rene popularitetskonkuransen. Det er blitt enda en arena hvor de populære ungene kan utøve makt. Valgkampen begynner tidlig, i år første skoledag. Barna bestikker hverandre for å få stemmer. "Stem på meg og du får komme i bursdagen min".,"Stem på meg så skal jeg dele kaken min med deg" og trusler "Stemmer du ikke på meg er du slem, dårlig venn, gidder jeg ikke være sammen med deg" osv. Ja, det er meningen det skal være anonymt men, unger fra 1. -6 klasse snakker, og lærerne er slurvete med hvor de legger listene.
I praksis i skolegården har de høy status og får mye tillitt fra lærerne. De henter utstyr og rigger til. De utestenger ingen fra lekene, for det er forbudt, i konflikter som oppstår praktiserer de som dommere. Dvs. dersom du er på godsiden til en trivselsleder vil du har fordeler i lekene. Når voksne blir blandet inn i konfliktene, får begge parter fortelle sin historie. Så spør den voksne trivselslederen om hva som skjedde og har full tillit til at dette barnet er så trygg og reflektert og uselvisk at den forteller sant. Så hvis ikke trivselslederen vil bekrefte din historie, vel da har du tapt.
På foreldremøtet ble dette tiltaket skytt veldig av. Det var visstnok en flott måte å lære barna om demokrati på, og ifg lærerne så fungerer dette tiltaket helt utmerket og alle er hæppisnæppi.
Jeg er for demokrati, jeg er for barns medvirkning osv. men dette systemet, slik det virker her, er jo er innføring i korrupsjon snarere enn en opplæring i demokrati.
Har deres barneskoler en slik ordning? Hvordan fungerer det? Hvordan kan det ha seg at lærerne ikke oppdager dette spillet?
|