|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() BuekorpsHva er egentlig buekorps for noe? Hva gjør de når de ikke er ute å marsjerer? (Eller eksersis som jeg leser at det heter.) Er det litt sånn speideraktig? Eller er det rett og slett det de gjør? Marsjerer rundt i gatene en gitt dag i uken.
![]() |
#3 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() Sv: Buekorps
Ja, jeg vet det. Men det er jo ikke alle som gjør det.
![]() |
#4 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: BuekorpsBuekorpsene har en lang tradisjon, og jeg vil nesten si at det er like mye et felleskap som et korps. De har sesong fra cirka mars til ut juni, og det er ikke bare eksersis og disiplin, men også mye sosialt felleskap, samt felleskap og konkurranser med andre buekorps. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Men hva betyr det, egentlig? Hva gjør de hvis de møtes jevnlig? Kjenner at jeg også ble nysgjerrig av denne tråden.
![]() |
#6 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: BuekorpsFør var det buekorps i mange byer, men kun Bergen pr. i dag. Det har tradisjon tilbake til 1500-tallet, da var formålet å være en slags "soldater". De har helgesamlinger der idrett og sosialt samvær står i fokus, ellers er det et slags korps, men kun med trommer. Og fungerer som hvilket som helst annet korps. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() |
De marsjerer og øver på samme måte som et "vanlig" korps ofte gjør i opptakten til 17. mai. De er gode på å Bergensere opp av sengen i helgene på vårparten. I tillegg er det mye sosialt felleskap i form av idrett, felles måltider, leirer, konkurranser, felleskap med andre buekorps. De har også sosiale sammenkomster utenom sesongen. I motsetning til mange organiserte idretter som har trening i ukedagene er jeg mest kjent med at buekorps øver/har samlinger i helgene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: BuekorpsJeg skjønner heller ikke hva de egentlig gjør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
can-jur
|
![]() Sv: BuekorpsDet er jo en form for drill. De øver på å masjere, og de som spiller trommer gjør nettopp det. Satt å så på military tatto (??) i går ogdet er jo kjempe tøft. Det er buekorps tatt mange hakk videre.
![]() |
![]() |
#11 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: BuekorpsJeg har spilt i buekorps.
![]() |
#12 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: BuekorpsSå mye som de der bauekorpsene øver, er det helt utrolig at de ikke evner å gå bedre i takt.
![]() |
#13 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: BuekorpsHøres ut som en slags blanding av speider og korps ...?
![]() |
#14 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: BuekorpsJeg utfordrer deg til å gå i et bergens kaffeselskap og proklamere
![]() |
#15 |
Protonterapeut
|
Har ikke sett det, men helt sikkert.
![]() |
#17 |
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: BuekorpsJeg får klump i halsen og gode frysninger når jeg ser og hører buekorps på 17.mai.
![]() |
#18 |
Tidsklemma
|
Nesj. Lite speiderting. Det er omtrent som et vanlig korps.
![]() |
#19 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: BuekorpsJeg får fortsatt ikke tak på dette. "Sosialt samvær" og "konkurranser" er altfor diffust for meg. Hva gjør man under det sosiale samværet? Spiller bridge? Playstation? Diskuterer verdenspolitikk? Sladrer om naboen? Strikker? Og konkurransene - er det idrett (i så fall hvilke(n)?), kunnskapskonkurranser, trommekonkurranser? Noe helt annet som jeg ikke har tenkt på?
![]() |
#20 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Det Stompa sa |
![]() |
![]() |
![]() |
|