|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
heimføing
|
![]() Om barns personvern på nettKom over denne om barns personvern på nett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Prøver seg frem
Medlem siden: Oct 2013
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om barns personvern på nettDet er en veldig interessant og aktuell problemstilling, og greit å få en jurists vinkling på det, selv om jeg godt kunne ønsket meg en mer utfyllende artikkel (men det finner kanskje andre steder). Det blir interessant å se hvordan barna som vokser opp i dag, med den massive eksponeringen mange får fra tidlig alder, vil reflektere over hva det har hatt å si for dem selv når de blir voksne. De barna som er i ferd med å bli voksne akkurat nå har ikke opplevd den samme eksponeringen, internett var fortsatt veldig nytt for "folk flest" da de var små. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
heimføing
|
![]() Sv: Om barns personvern på nettInnlegget mitt ble litt kort, la det inn fra fonen. Men dette synes jeg vi kan legge oss på minnet:
Og som du sier, Sweetie, det blir spennende å se hva de sier om noen år, disse barna som har "lært å posere på kommando" som jeg vil kalle det i enkelte tilfeller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Om barns personvern på nett
Det er vel helst i disse "poseringstilfellene" jeg tenker at det er snakk om tilsynelatende ukritisk deling, så dermed lurer jeg på om artikkelen i så fall henvender seg til en veldig liten andel av SoMe-brukere? Jeg synes jevnt over at folk deler fornuftig, og at det ikke er til å komme bort i fra at sosiale medier er blitt hverdagslig.
![]() |
![]() |
#5 |
heimføing
|
![]() Sv: Om barns personvern på nettHm, vet ikke om jeg er enig med deg, Niobe, når jeg hører bestemødre som "må på instagram, har jeg skjønt, for det er der man deler bilder", og som da ikke har datakompetanse eller nettvett nok til å skjønne når man har lagt bilder offentlig på face eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Om barns personvern på nettHm, de bestemødrene jeg kjenner deler veldig lite bilder, men de deler mye annet, det skal sies... Jeg tror uansett ikke utilsiktet bestemordeling er problemet, om vi har et problem.
![]() |
![]() |
#8 |
intro
|
![]() Sv: Om barns personvern på nettPå min venneliste er det et par bestemødre som helt klart deler flest barnebilder - og jeg veit at barna til minst én av dem har måttet si fra flere ganger.
![]() |
![]() |
#9 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om barns personvern på nettJeg merker ingen ukritisk deling på Facebook i allefall og bestemødrene jeg kjenner på FB er vel de som deler minst (min egen mor spør meg alltid om det er greit før hun legger ut bilde av barna våre, tror det har skjedd to ganger at hun har ønsket det). De gangene jeg opplever det jeg synes er ukritisk deling av barnebilder så foregår det i all hovedsak hos bloggere og så godt som aldri blandt "vanlige foreldre".
![]() |
#10 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Om barns personvern på nettMen jeg vet også om noen bestemødre som sutrer over at barna deres ikke lar dem dele noen bilder av barnebarna på facebook, de er jo så stolte at de ønsker jo bare å vise dem fram til hele verden ...
![]() |
#12 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Om barns personvern på nettEn ting er private delinger, men jeg er veldig kritisk til de største bloggerne og hva de deler av ungene sine - og hvordan de bruker ungene sine i ulike kommersielle sammenhenger. Jeg tenker at det er realtivt uproblematisk å dele bilder av ungene når det er i et omfang som tilsvarer gamle dagers skrytealbum. jeg har skrevet dette innlegget på et annet forum: http://forum.kvinneguiden.no/topic/1...-bloggerbarna/
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Prøver seg frem
Medlem siden: Oct 2013
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om barns personvern på nettOg så tenker jeg at grensen for hva som er for mye deling er veldig forskjellig. For noen barn vil det være uproblematisk at det finnes bilder av dem fra da de var små ute i offentligheten når de er blitt større, men poenget er at vi ikke vet NÅ hvilke barn som vil komme til å synes det er problematisk i fremtiden. Så "ukritisk deling" behøver ikke å bety at det deles massevis av bilder eller bilder fra spesielt pinlige eller eksponerende situasjoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Om barns personvern på nettJeg legger ikke ut veldig mange bilder, men om jeg gjør det så har jeg snakket med den jeg har tatt bilde av for å sjekke om det er greit. Lillebror sier som regel nei, mens storebror sier alltid ja. Min mor kan dele dersom jeg legger ut et bilde, men jeg tenker at det er greit når det er gitt tillatelse til å legge det ut.
![]() |
#15 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Om barns personvern på nettHer er et godt blogginnlegg som snakker om akkurat dette:http://frujohansen.no/?p=4687#comment-9341
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
heimføing
|
![]() Sv: Om barns personvern på nettDen Aftenposten-artikkelen ser ut for å spinne på linken jeg la ut i hovedinnlegget, der en jurist har hatt foredrag om dette.
Godt poeng. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Om barns personvern på nettFlere som skriver om dette nå:
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Om barns personvern på nettUtrolig bra at dette blir satt fokus på nå. Veldig lettvinte forklaringer fra de bloggerne som turte uttale seg.
![]() |
#19 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Om barns personvern på nett
Jeg tenker at millioner inn på konto hvert år gjør det rimelig vanskelig å se at ting kan gjøres annerledes.
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Om barns personvern på nettDu har så utrolig rett, Pøbel.
![]() |
|
|