![]() |
#1 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() SåpestykkerJeg ser at det er "in" å lage slike, og at fancy gårdsbutikker lager og selger. Men kjøper folk det? Jeg er nysgjerrig. Selv synes jeg de er veldig upraktiske og blir stygge der de ligger i en såpekopp. Sistnevnte må vaskes ofte (svinn), og slutten på såpestykket må vel kastes (mer svinn). Så ofte som en butikk nær meg annonserer for "hjemmelagede" såpestykker må det jo være et marked, samtidig som jeg ikke kan huske å ha sett såpestykker i praktisk bruk på flere tiår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: SåpestykkerJeg bruker ikke såpestykker. Jeg husker at de flytende såpene begynte å ta over, faren min var i den bransjen en stund, så hjemme hos oss brukte vi ikke annet en flytende såpe fra jeg var liten (70-tallet) og vi fikk lange utgreiinger om hvilke bakteriebomber såpestykkene var. Så såpestykker har jeg aldri kjøpt selv og har ikke brukt det på over 40 år.
![]() |
#5 |
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() Sv: SåpestykkerJeg kjøper av en kollega og liker å bruke den siden den er mild og lukter godt. Nå er det bare jeg som bruker den, så da blir det ikke like uhygienisk. Når den nærmer seg slutten prøver jeg å spleise den på et nytt stykke.
![]() |
#6 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: SåpestykkerVi har i perioder (før korona) hatt litt bruk av såpestykker som lukter godt. Det kan være at det er litt svinn i et såpestykke, men sammenliknet med flytende såpe så er de drøye i bruk, koster ofte mindre og man sparer emballasje og det å kjøre rundt på vann.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: SåpestykkerVi bruker såpestykke og rasp til oppvasken. Da blir såpen aldri våt, og det blir mindre svinn enn det blir av en flaske zalo. Såpestykke til håndvask er ikke aktuelt.
![]() |
![]() |
#8 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: SåpestykkerJeg forsøker å gå over til såpestykker til håndvask på ett bad i alle fall pga miljø. Det er mindre emballasje og de varer lenge. Har to såpekopper som jeg kan bytte på og for meg er såpe pr def rent (ref Joey i Friends).
![]() |
#9 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Såpestykker
Spesiell oppvask-såpestykke, og dertilhørende rasp, eller noe du har "satt sammen" selv? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: SåpestykkerVi bruker dette: https://www.okoland.no/produkt/sapes...kologisk-birk/
![]() |
![]() |
#11 |
Rockesøster
|
![]() Sv: SåpestykkerJeg er mer og mer gått over til såpe i fast form. Dels pga. miljøperspektiv, og dels pga. jeg synes fast såpe oppleves som mye mer behagelig å vaske seg med. Ikke spør hvorfor.
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
![]() Sv: SåpestykkerÅ bruke såpestykker til hår, eller i dusjen syns jeg ikke er like ekkelt.
![]() |
#13 |
intro
|
![]() Sv: SåpestykkerJeg er ekstremt lite fintfølende på mye sånt - ja, egentlig på grensa til sjuskete, men akkurat såpestykker synes jeg også er ekkelt. Sprukne greier med brune render. :kvalm:
![]() |
![]() |
#14 |
Rockesøster
|
Jeg er motsatt, jeg kalles både hysterisk og fobisk og hva_har_du, men akkurat såpestykker fikser jeg. Men kun til enpersonsbruk. Det skal jeg ha.
![]() |
#15 |
har tatt seg sammen
|
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
![]() Sv: SåpestykkerJeg ble interessert i å bruke såpestykke til oppvask, det kunne vært noe. Da kan jeg jo bare gnukke kosten på stykket, eller kluten. Jeg har for øvrig også gallesåpestyrkke til flekker på ullklær, med da prøve jeg mitt beste å holde delen jeg holer i tørr, slik at jeg ikke får såpeskum på hendene.
![]() |
#17 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: SåpestykkerJeg har fått to i gave. Rene kunstverkene. Jeg har dem stående til pynt. De lukter godt og ser pene ut, men jeg kunne ikke fått meg til å bruke dem. Både fordi jeg ikke liker såpestykker til håndvask og fordi jeg regner med at de hadde blitt seende ekle ut etter kort tids bruk. Ville aldri kjøpt selv, heller. Men fått er fått. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: SåpestykkerSåpestykket blir som regel liggende i vann og blir helt bløtt. Da er miljøgevinsten fort borte når store deler løsner hver gang. Har såpeholder, men den blir stygg etter hvert av såperester. Jeg liker ikke såpestykker. Har brukt opp noen vi har fått, men hatt flytende stående ved siden av.
![]() |
#19 |
Rockesøster
|
Derfor er såperist genialt.
![]() |
#20 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Den var fin. Jeg har en mer klassisk såpeskål. Det fungerte på et vis.
![]() |
|
|