Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Data i fleirtal på nynorsk?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-07, 14:38   #1
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Data i fleirtal på nynorsk?

Eg sit no her og skriv artikkel på nynorsk til ein forandring, og får raud strek under "dataene". Men kva skal man seie i stadan for. Her er setninga:

Sitat:

Tar du sikkerheitskopi av dataene dine?

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 14:47   #2
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Data i fleirtal på nynorsk?

Da skal det kanskje vere dataane?
Ikkje veit eg.

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 14:49   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Datane?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 14:50   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

..eller som jeg sikkert kunne skrevet: "Datadn"

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 15:10   #5
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordbok...bet=n&renset=j

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 15:35   #6
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Data er vel et hannkjønnsord? Ein data. Dataen. Fleire dataer.

Gammel 22-11-07, 15:44   #7
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Ein datamaskin
eit data

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 16:27   #8
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg ville nok heller ha skrive om setninga, eg :enkel:
"Tek du sikkerheitskopiar av innhaldet på datamaskina di?"

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 17:42   #9
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg ville nok heller ha skrive om setninga, eg :enkel:
"Tek du sikkerheitskopiar av innhaldet på datamaskina di?"

Ja, det var nok ikkje dumt.
Men så sa sjefen min at det ikkje går an å si sikkerheitkopi, at det ikkje heiter sikkerheit på nynorsk, men tryggleik. Og etter å ha snakka med den einaste nynorskbrukaren på huset, så fann vi ut at vi skulle kalle det reservekopi i staden!
Men det likte ikkje dei som jobba med det, så sånn går diskusjonen. Reknar med at sjefen set ned foten. Vi er tross alt eini statleg institusjon som må ha minst 25 % nynorsk på nettstaden.

(Kor mange feil har eg klart å skrive no, tru...)

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 17:50   #10
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

(Kor mange feil har eg klart å skrive no, tru...)

Eg fann berre to

Gammel 22-11-07, 17:52   #11
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

men du kan omgå ordet ved å bruke backup, og argumentere med at det er fagterminologi. Eg reknar med at tryggleik rett og slett vert for nynorsk for sjefen? Ein del nynorskord vert nesten ein parodi på seg sjølv. Beinskjørleik er vel eit godt (NRK-) døme.

Gammel 22-11-07, 18:05   #12
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Eg sit no her og skriv artikkel på nynorsk til ein forandring, og får raud strek under "dataene". Men kva skal man seie i stadan for. Her er setninga:

Eg ville ha sagt: "Tar du sikkerheitskopi av alle data?"
Dermed unngår du problemet med å bøye ordet "data".

Men det var eit vanskelg spørsmål. Er det noko som heiter "ein data, ei data eller eit data"?
Eg trur at data er eit fleirtalsord, og for meg høyrest det rett ut å skrive data i fleirtal, utan bruk av bunden form.

Men eg er ikkje norsklærar......

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:20.