Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om kommunikasjon i bloggene

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-07-09, 08:23   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om kommunikasjon i bloggene

.---

Sist redigert av Guava : 28-11-12 kl 19:41.
Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 08:39   #2
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om kommunikasjon i bloggene

1) Jeg liker bloggorama.
2) Jeg har et dynamisk forhold til min tilgangsliste uten å gi tilbakemelding når man er inne eller ute, men generelt har jeg folk inne som jeg enten følger selv eller som jeg liker spesielt godt og som kommenterer det jeg skriver (jeg ønsker ikke å ha folk inne som enten ikke deler selv eller som ikke legger igjen spor etter seg).
3) Bloggene kan sikkert virke eksluderende, men jeg synes det er andre ting på FP som er mer ekskluderende. Lukkede grupperinger som f.eks. M2.
4) Jeg hadde i utgangspunktet tilgang til veldig mange blogger. Blogger som jeg som moderator har lesetilgang til følger jeg ikke med på ettersom det er andre moderatorer som har tilgang. Jeg tror kanskje at blogger fungerer best for brukere som ønsker å delta aktivt i bloggorama. De fleste har kanskje egen blogg, men det er god del aktive brukere i bloggorama som ikke har egen blogg.
5) Jeg kan ikke se at taushetsdelen er et problem. Jeg kan i hvert fall ikke se at det er noe større problem enn sammenlignet med bevissthetsnivået på hvor man befinner seg i forumet ifht. lukkede grupperinger som f.eks. M2.

Hva mener du med at noe som er sagt mer privat i en blogg blir halvveis "delt" i andre blogger? Hvem er det som deler det? Er det noe du har sett har skjedd? Eller er det en teoretisk problematisering?

Gammel 08-07-09, 09:05   #3
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lagt merke til det samme som Hattifnatten, uten at jeg heller kan peke på konkrete eksempler.
Jeg har heller ikke lagt merke til at ting som har vært diskutert i lukkede fora som M2 har "lekket ut" eller hvordan man skal si det (dårlig til å formulere meg på en tidlig feriemorgen).

Og så tenker jeg at det er lettere å skille mellom "åpent forum" og M2, enn mellom blogger. For min del er blogger (alle bloggene) én gruppe, og det kan være lett å glemme hvilke av de som er lukket og hvilke som er åpen.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 09:03   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da er kanskje innrapportering på sin plass? Blogginnlegg og -kommentarer kan innrapporteres på samme måte som innlegg i forumet.

Gammel 08-07-09, 09:11   #5
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Terskelen for å innrapportere blant brukerene her på FP er alt for HØY slik det er, så det er ingen grunn til det. Det er bare å skrive f.eks.: "Jeg er litt usikker på om det deles privat informasjon her som er hentet fra en lukket blogg." Da sjekker moddene det opp. Innrapportering er veldig lite dramatisk og mye enklere enn å bruke f.eks. PM.

Sist redigert av Veronal : 08-07-09 kl 09:27. Årsak: lav, høy, smal, gøy
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 09:25   #6
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Terskelen for å innrapporere blant brukerene her på FP er alt for lav slik det er, så det er ingen grunn til det.

Du mener vel at den er for høy?

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 09:26   #7
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Jada. Det og en skrivefeil, ser jeg. Det er for tidlig for meg, dette.

Gammel 08-07-09, 09:40   #8
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

* Hva tenker dere om bloggvirksomheten på FP?
Jeg synes personlig at den tekniske biten er for dårlig. Når bloggene blir brukt til å "snakke" sammen (i motsetning til mer typiske blogger som har et stort og langt hovedinnlegg, og så mange kommentarer), så synes jeg det er litt kjipt å feks ikke ha quote mulighet. Men hvis du tenker miljømessig, aka bloggorama, så synes jeg det er kjempebra!

* Hva tenker dere om å lukke bloggen for noen etter f.eks krangel uten å si i fra til vedkommende?
Veronal har feks lukket bloggen sin for meg, jeg antar at hun har gjort det fordi jeg er veldig lite i bloggdelen. Jeg tenker på bloggen som et "privat rom", og hvis folk ikke vil ha andre der så er det greit. Det er derimot ikke greit å stenge noen ute, for å så skrive en masse om dem i bloggen i etterkant - og det er jo en av grunnene til at administratorer og moderatorer har full tilgang.

* Kan bloggene virke ekskluderende?
Ja, selvfølgelig. Man kan bruke nesten alt for å ekskludere andre, språk, sjarong, lukkete rom, klær whatever. Jeg opplever dog ikke at bloggene gjør det i dag.

* Funker blogger best for moderatorer og andre med omtrent full lesetilgang?
Det er litt vanskelig å si helt sikkert. Men jeg opplever bloggene som ganske avgrensete i den forstand at hvis noen har et "hovedtema" (eks i skilsmisse) så blir ikke det dratt rundt omkring, men hvis det er mer generelt (eks Tåtti er flink å sy) så går det litt rundt omkring.

* Hva tenker dere om det med taushetsdelen av det med bloggingen og at ting vander mellom blogger hvor det er ulike nivåer av tilgang?
Personlig opplever jeg ikke at ting "vandrer" mellom blogger, så da oppleves det som uproblematisk.

Gammel 08-07-09, 09:12   #9
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva tenker dere om bloggvirksomheten på FP?
- Jeg liker bloggorama.

Hva tenker dere om å lukke bloggen for noen etter f.eks krangel uten å si i fra til vedkommende?
- Jeg legger til og trekker fra tilgang til min egen blogg akkurat som jeg vil og det uten å si i fra til noen som helst. Jeg kan ikke skjønne hvorfor jeg skulle si i fra? Sist jeg hadde stor-oppryddning gav jeg et ytterst kort varsel om at det ville bli stengt, men det var ekstra-service.

Kan bloggene virke ekskluderende?
- Jeg tror egentlig ikke det. De aller fleste gir tilgang om man spør pent, men krever at man deler litt av seg selv. Det synes jeg er helt fair, all den tid man kanskje deler veldig mye selv i bloggen sin.
Dessuten deler de fleste fra sitt eget liv i sin egen blogg, og det diskuteres ikke personer som ikke har tilgang. I så fall er det så høy moderatortetthet at det kjapt ville blitt slått ned på.
Sånn sett er det nok, som Veronal er inne på, kanskje mer eksluderende med de lukkede grupperingene som M2 etc.

Funker blogger best for moderatorer og andre med omtrent full lesetilgang?
- Det tror jeg ikke. Jeg har ikke tilgang til alle. Eller, jeg har jo det ettersom jeg er moderator, men jeg leser ikke de jeg ikke har fått tilgang til av bloggeier. Jeg tror bloggene fungerer best for de som bruker det aktivt. Man kan ikke bare lese i bloggorama, da mister man kjapt tilgangen. Det betyr ikke at man må ha egen blogg, men man må delta og bidra.

Hva tenker dere om det med taushetsdelen av det med bloggingen og at ting vander mellom blogger hvor det er ulike nivåer av tilgang?
- Jeg har ikke opplevd at det har vært noe problem.
Teoretisk sett er jo sjansen til stede for at man kan "forsnakke seg", men jeg tror ikke det skjer i særlig stor grad. Jeg har ikke lagt særlig merke til det, i så fall. Har man vært en stund i bloggorama, så vet man hva som er privat, hva som er personlig og hva som er mer allment kjent og dermed ok å henvise til.

Gammel 08-07-09, 09:24   #10
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Tja.. Det er jo selvsagt ditt valg, men jeg hadde nok kanskje lurt litt på hva som lå bak om du plutselig hadde lukket den for meg uten at du hadde sagt i fra. Jeg ville kanskje blitt litt hårsår eller noe.

I så fall kunne du jo bare spurt. Jeg sier stadig i fra om at jeg har luket i bloggen fordi jeg hadde en periode der jeg trengte å være veldig privat og personlig, og de som ble tuppet ut har tatt det helt fint så vidt jeg vet. Sikkert fordi de vet at jeg er en FeedbackJunkie og at de snart slipper inn igjen.

Sitat:

Stemmer det at de aller fleste gir tilgang om man spør pent? Jeg har skjønt at en del blogger er ganske hermetiske, men jeg vet jo selvsagt ikke.

Ja, jeg har inntrykk av at det stemmer. Jeg kan ikke svare for alle selvsagt, men for største delen har jeg inntrykk av at det stemmer.

Gammel 08-07-09, 09:38   #11
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stemmer det at de aller fleste gir tilgang om man spør pent? Jeg har skjønt at en del blogger er ganske hermetiske, men jeg vet jo selvsagt ikke.

Ja, det er min erfaring. Og min erfaring er også at folk sier veldig pent nei, om de har en mer privat blogg.

Jeg er ganske gnien på tilgang til min blogg, men der skjer det heller ikke så veldig mye. Jeg bruker heller ikke henvise til bloggen min utenfor den, og jeg regner at de som gjør det burde være innstilt på å gi tilgang til alle som spør.

Jeg syns for min del det er fint å ha muligheten for et lukket sted hvor det hovedsakelig er folk jeg har oversikt over som kan lese, og jeg syns det er bra at FP har et slikt tilbud til alle aktive brukere (M1-nivå er vel det som må til for å få ha blogg), og ikke bare de som har tilgang til mer lukkede underforum.

Gammel 08-07-09, 09:19   #12
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Et typisk blogginnlegg fra meg er f.eks.

Sitat:

Jeg har vært på tur med de fantastiske barna mine og den fantastiske mannen min. Vi gikk 5 mil og barna løp hele veien og underveis laget vi 7 retters gourmetmiddag på primus. Se så fine bilder jeg har tatt:
<bilde 1>
<bilde 2>
...
<bilde 26>

Bloggkommentarene går da stort sett på innholdet i blogginnlegget mitt. Hvis noen i en annen blogg sier noe om at Veronal er så sprek eller tar så fine bilder så anser jeg ikke det for å være et brudd på min privatiserte bloggstatus. Hadde man derimot kopiert bildene mine over en annen plass eller outet navnet på ungene mine så hadde det vært et brudd.

Gammel 08-07-09, 09:24   #13
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

Hva tenker dere om å lukke bloggen for noen etter f.eks krangel uten å si i fra til vedkommende?
Hva tenker dere om det med taushetsdelen av det med bloggingen og at ting vander mellom blogger hvor det er ulike nivåer av tilgang?

1) Jeg syns bloggorama fungerer overraskende bra.

2) Mange endrer tilgangslisten sin stadig vekk, jeg har ikke fått med meg at det har skjedd på grunnlag av krangel. Jeg syns det er greit, jeg har mistet tilgangen til en del blogger i det siste, og regner med at det er fordi jeg har vært sløv med kommenteringen eller at bloggeier vil begrense tilgangen. Som moderator kan jeg fortsatt lese, men moderatorer kommenterer ikke som vanlig brukere i blogger hvor de ikke har tilgang. De gangene jeg scanner fort over en lukket blogg hvor jeg ikke har tilgang er det hvis jeg er usikker på om andre moderatorer følger bloggen.

3) Bloggene kan nok godt virke ekskluderende, akkurat som andre lukkede deler på FP.

4) Jeg syns ikke bloggorama funker noe bedre for meg nå som jeg har mulighet til å lese i alle bloggene, og jeg hadde ikke «omtrent full lesetilgang» før jeg ble moderator. Blogger jeg vil følge spør jeg uansett om tilgang til, slik at jeg kan kommentere i dem.

5) Jeg trodde taushetsdelen skulle bli et større problem enn den er, men folk holder for det meste oversikten over hvor de leste hva. Det er det samme problemet med M1/M2 og andre lukkede deler, og det er bare noen få dager siden jeg så et eksempel på at M2-ting ble omtalt ute i det åpne (dog uten at noe info ble «lekket»).

Det som kan sammenlignes er om ting sagt i M2 er "forventet" kunnskap i diskusjoner ute i det åpne forumet. Det er selvsagt uheldig, men jeg har ikke sett noe særlig av det.

Min opplevelse er at dette skjer minst like ofte, selv om folk har blitt flinke til å legge spinoffs fra M1/M2 på samme sted som tråden man tar utgangspunkt i.

Gammel 08-07-09, 09:30   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er helt OK med bloggorama. Jeg har ikke tilgang til alle bloggene, og jeg har sikkert blitt "kastet ut" av noen også, uten at jeg anser det som veldig dramatisk. Det går i bølger hvor aktiv jeg kan være, og regner med at min bloggtilgang rettes etter det eller hvor godt jeg kjenner vedkommende.

Ett hvert lukket område vil kunne virke ekskluderende på dem som står utenfor og er nysgjerrig på hva som skjer på innsiden. Det betyr ikke at alle burde ha tilgang. HVis jeg skulle startet en blogg ville jeg ha skrevet relativt privat, jeg ville hvertfall ønske å ha muligheten til det. Da er det begrenset hvem jeg vil at skal lese. Jeg ville heller ikke legge til hvem som helst som spurte pent, men jeg ville selvsagt svart på en forespørsel.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 09:46   #15
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg liker bloggorama. Er en lite aktiv blogger selv, med mitt minimalt interessante liv, men jeg leser desto mer. Ser nå at jeg kan bli flinkere å kommentere for å vise at jeg følger med. Har blitt tuppet ut av en del blogger også, uten å få beskjed om det. En blogg syntes jeg det var veldig spennende å følge, jeg lurer på om jeg skal be pent om ny tilgang, og heller bære avslaget med fatning om svaret skulle bli nei.

Gammel 08-07-09, 09:44   #16
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke spesielt glad i bloggene og jeg syns det er kjedelig at ting som kunne bli tatt andre steder blir tatt der istedet. Bloggene er helt klart ekskluderende. Alt som er stengt er jo det. Men jeg syns ikke folk bør bli snurte over å bli utestengt. Likefullt syns jeg det ikke er på sin plass med tilgangstigging. Jeg kan virkelig ikke fordra det.

Gammel 08-07-09, 09:47   #17
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker bloggorama, og synes ikke det bør være forventet at alle som vil skal slippe inn i alle blogger. F.eks. er jeg ganske knipen på min egen, og for meg er det noe av betingelsen for at jeg skal ha den i det hele tatt. Jeg kan ikke si at jeg har registrert at noen har tuppet hverandre ut av bloggene etter konflikter, og jeg synes sjelden det er problemer med at informasjon fra lukkede blogger skvulper over i andre. Vi har hatt noen innrapporteringer fra folk som har lagt merke til slike ting, og det er veldig bra. Moddene er også veldig obs på det.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 10:05   #18
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

1) Jeg er også bloggfan. Jeg har spurt/mast meg tilgang til en del blogger, og har vel nådd et punkt der jeg ikke tør å spørre om flere før jeg vet at jeg har bedre tid til å kommentere og delta, ikke bare lese. Samtidig er jeg veldig glad for at vi har Tåttis blogg som er åpen for alle og blir svært mye brukt, det er med på å dempe den potensielle ekskluderingsfaren.
2) Hvis man skal ha lov til å lukke bloggen for noen uten å gi beskjed fordi et-eller-annet, må man vel også kunne ha lov til å lukke bloggen fordi man har kranglet?
3) Ja, det kan de. På samme måte som M1/M2/andre lukkede forumdeler. Det går greit.
4) I denne tråden høres det jo ut som om der man får moderatortilgang (i motsetning til brukertilgang) blir det mest til at moddene følger med, ikke deltar.
5) Vi har jo et ganske ferskt eksempel på at informasjon vandrer mellom blogger med forskjellig tilgang. Skilpadda (som har en ganske åpen, men lukket blogg) plukker opp et emne fra Monsoons blogg (som er mer lukket). I dette tilfellet gjaldt det ikke noe sensitiv eller privat informasjon, men det viser jo at emner blir omtalt på steder med forskjellig tilgang.

Gammel 08-07-09, 10:51   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magnolia, her.

5) Vi har jo et ganske ferskt eksempel på at informasjon vandrer mellom blogger med forskjellig tilgang. Skilpadda (som har en ganske åpen, men lukket blogg) plukker opp et emne fra Monsoons blogg (som er mer lukket).

Veronal svarte også på denne, men bare for å presisere: Jeg "plukket ikke opp" temaet fra Monsoon - hun hadde spurt i sin blogg om noen kunne være "vikar" mens hun var i utlandet, jeg meldte meg frivillig, og hun sendte meg en SMS i forgårs og spurte om jeg kunne ta det i min blogg. Det er ellers snakk om en uformell treningskonkurranse der deltagerne rapporterer antall minutter pr. uke. (Bare så ingen tror at man risikerer å bli plagiert/outet sånn helt uten videre.)

Gammel 08-07-09, 09:55   #20
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sitat:

1. I like it! Bloggen dekker mitt behov for å tulle og fjase uten at jeg plager Forumet nevneverdig med det.
2. Nå har ikke jeg kranglet med noen så vidt jeg vet, men jeg har mistet tilgang til noen blogger uten å ha fått beskjed om det. Jeg tar det for gitt at noen synes jeg har vært for passiv med kommentering eller bare vil snevre inn leserkretsen sin. Det kan jo ikke være fordi de ikke liker meg mer?
3. Ikke mer enn M1/M2 vil jeg tro.
4. Bloggene funker best for de som er aktive der, enten de har blogg selv eller kommenterer i andres.
5. Stort sett ikke noe problem, selv om jeg har sett noen få unntak. Det som gjør det litt vanskelig å holde oversikten over "hvem vet hva" er jo at de lukkede bloggene har forkjellig leserskare som stadig endrer seg, så ikke bare innleggene, men også kommentarene kan plutselig få andre lesere enn før. Sånn sett er det enklere å ha åpen blogg og innrette seg etter at Alt kan leses av Alle.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:35.