Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Borgerplikt eller la det være?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-09, 11:06   #1
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Borgerplikt eller la det være?

Da jeg var på politistasjonen for å anmelde tyveriet av telefonen min stod det et litt underlig par i køen foran meg. Han var en velkledd og velstelt mann fra, jeg vil tippe, Nord-Afrika et sted, mens hun var shabby, luktet vondt, og hadde tydeligvis hatt et røft liv med mye alkohol og narkotika. Hun hadde også masse blåmerker og kuttskader i ansikt og på armer.

Først legger jeg merke til at de snakker sammen og "avtaler" hendelsesforløpet på det de skal anmelde, som tydeligvis er trussler. Dama får vite av mannen hva han de skal anmelde heter, og hun står i køen og "pugger" navnet.

Deretter hører jeg at mannen sier at når kuttene og blåmerkene går bort, så kan de bare ordne nye. Han kunne gjøre det for henne, han!

Det er altså HELT tydelig at de prøver å anmelde en fyr for noe som antakelig ikke har skjedd. Da de var inne hos politiet overhørte jeg også at det ikke er første gangen de anmelder denne fyren.

Hva gjør man i en sånn situasjon? Sier i fra til politiet at de fabrikerte en historie i køen, eller overser man det?

Gammel 20-08-09, 11:08   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Borgerplikt eller la det være?

Jeg hadde helt klart sagt i fra og overlatt til politiet hva de skal gjøre med informasjonen.

Gammel 20-08-09, 17:38   #3
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg hadde helt klart sagt i fra og overlatt til politiet hva de skal gjøre med informasjonen.

Signerer i sin helhet.

Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 11:08   #4
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Herregud for en vanskelig problemstilling. Aner ikke men ønsker å følge med på andre innspill .... (tror jeg heller mot at ja, man sier i fra om hva man overhørte men jeg er redd noe slikt ville ha kunne fått store konsekvenser, desverrre...)

Gammel 20-08-09, 11:09   #5
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Ja. Jeg vurderte å si i fra til dem når jeg kom inn, men da var paret der inne fremdeles, og mannen så litt stygt på meg. Han må jo ha skjønt at jeg hadde hørt alt sammen...

Gammel 20-08-09, 11:09   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, du sier fra.

Gammel 20-08-09, 11:09   #7
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde gått direkte til den de pratet med for å fortelle hva jeg opplevde i køen. Og spurt om jeg kunne være anonym.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 11:11   #8
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg hadde gått direkte til den de pratet med for å fortelle hva jeg opplevde i køen. Og spurt om jeg kunne være anonym.

Tror det er nettopp dette som er problemet. Jeg kjenner noen som opplevde noe av det samme men hun ble veldig involvert da det ikke var mulig at hun kunne være anonym. Dette hadde ganske store konsekvenser for henne rent personlig.

Gammel 20-08-09, 11:13   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Tror det er nettopp dette som er problemet. Jeg kjenner noen som opplevde noe av det samme men hun ble veldig involvert da det ikke var mulig at hun kunne være anonym. Dette hadde ganske store konsekvenser for henne rent personlig.

Ja, det hadde jeg faktisk vært redd for, at man måtte vitne e.l og kunne risikere trusler og annet. Men samtidig, skal man backe ut i en sånn sammenheng, hun har jo overhørt noe som kan være falsk anmeldelse.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 11:14   #10
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Ja, det hadde jeg faktisk vært redd for, at man måtte vitne e.l og kunne risikere trusler og annet. Men samtidig, skal man backe ut i en sånn sammenheng, hun har jo overhørt noe som kan være falsk anmeldelse.

Det er litt her problemet ligger, føler jeg.. Samtidig som at det alltids er sjansen for at jeg kan ha misforstått, selv om jeg ærlig talt ikke tror det..

Gammel 20-08-09, 11:42   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Det er litt her problemet ligger, føler jeg.. Samtidig som at det alltids er sjansen for at jeg kan ha misforstått, selv om jeg ærlig talt ikke tror det..

Det er jo faktisk ikke lov å avgi falsk forklaring, så du har jo hørt en forbrytelse bli planlagt. Dette er en easypeasy problemstilling tenker jeg.

Gammel 20-08-09, 11:10   #12
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Esme. Jeg regner med at politiet ville tatt høyde for at jeg eventuelt hadde misforstått opptrinnnet, som egentlig er den eneste motforestillingen jeg kan tenke meg for å ikke melde fra.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 11:13   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg hadde antagelig ikke blandet meg tror jeg. Fordi jeg ville tenkt at jeg ikke vet helt hva de prater om - det kan hende jeg misforstår fullstendig.

Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 11:53   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men det er det jo ikke du som skal vurdere - det er politiets jobb.

Det er riktig. Kan hende jeg ville sagt hva jeg hørte. Men jeg ville ikke sagt noe om hva jeg tenkte at det betydde.

Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 11:54   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Kjenner jeg meg selv rett så ville jeg vel ikke hørt det tenker jeg - jeg er så sløv at det skulle vært forbudt.

Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 11:57   #16
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt sier man fra om det! Jeg er småsjokkert over at man vurderer å la være!

Gammel 20-08-09, 14:12   #17
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Selvsagt sier man fra om det! Jeg er småsjokkert over at man vurderer å la være!

Enig!

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 17:36   #18
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Det er vel pga mulig konsekvens. Vedkommende jeg nevnte ble truet (ikke bare henne men familien også, inkl barna) og det måtte til slutte flytte. Hele saken fikk ganske fatale konsekvenser faktisk uten at jeg ønsker å gå inn på detaljer. Det startet på en helt uskyldig måte, ikke så langt fra eksemplet nevnt her.
Desverre tror jeg nok det er slik for mange, hvis man kunne ha vært anonym så ville saken kanskje ha vært annerledes. Det er mange som "tier" av frykt for å havne i retten eller for å unngå å få visse miljøer etter seg. Innenfor visse "miljøer" (trenger vel ikke være mer spesifikk) i Oslo er det rett og slett "livsfarlig" å blande seg inn. Vi leser og hører stadig om det i media når "grusomme" ting skjer, ofte er det en "historie" bak.

Gammel 20-08-09, 17:38   #19
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det er vel pga mulig konsekvens. Vedkommende jeg nevnte måtte ble truet (ikke bare henne men familien også, inkl barna) og det måtte til slutte flytte. Hele saken fikk ganske fatale konsekvenser faktisk uten at jeg ønsker å gå inn på detaljer. Desverre tror jeg nok det er slik for mange, hvis man kunne ha vært anonym så ville saken kanskje ha vært annerledes. Det er mange som "tier" av frykt for å havne i retten. Innenfor visse miljøer i Oslo er det rett og slett "livsfarlig" å blande seg inn i feil miljøer. Vi leser og hører stadig om det i media når "grusomme" ting skjer, ofte er det en "historie" bak.

Dette blir jo litt annerledes enn tilfellet til Salt, som fint kunne klare å holde seg anonym.

Gammel 20-08-09, 17:39   #20
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Dette blir jo litt annerledes enn tilfellet til Salt, som fint kunne klare å holde seg anonym.

Ja for all del, hvis man kan være anonym så synes jeg selvfølgelig man bør si ifra.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:09.