|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Salt in the rainbow
|
![]() Borgerplikt eller la det være?Da jeg var på politistasjonen for å anmelde tyveriet av telefonen min stod det et litt underlig par i køen foran meg. Han var en velkledd og velstelt mann fra, jeg vil tippe, Nord-Afrika et sted, mens hun var shabby, luktet vondt, og hadde tydeligvis hatt et røft liv med mye alkohol og narkotika. Hun hadde også masse blåmerker og kuttskader i ansikt og på armer.
![]() |
#2 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Borgerplikt eller la det være?Jeg hadde helt klart sagt i fra og overlatt til politiet hva de skal gjøre med informasjonen.
![]() |
#4 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Borgerplikt eller la det være?Herregud for en vanskelig problemstilling. Aner ikke men ønsker å følge med på andre innspill .... (tror jeg heller mot at ja, man sier i fra om hva man overhørte men jeg er redd noe slikt ville ha kunne fått store konsekvenser, desverrre...)
![]() |
#5 |
Salt in the rainbow
|
![]() Sv: Borgerplikt eller la det være?Ja. Jeg vurderte å si i fra til dem når jeg kom inn, men da var paret der inne fremdeles, og mannen så litt stygt på meg. Han må jo ha skjønt at jeg hadde hørt alt sammen...
![]() |
#7 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Borgerplikt eller la det være?Jeg hadde gått direkte til den de pratet med for å fortelle hva jeg opplevde i køen. Og spurt om jeg kunne være anonym.
![]() |
#8 |
anglofil
![]() Sv: Borgerplikt eller la det være?
Tror det er nettopp dette som er problemet. Jeg kjenner noen som opplevde noe av det samme men hun ble veldig involvert da det ikke var mulig at hun kunne være anonym. Dette hadde ganske store konsekvenser for henne rent personlig.
![]() |
#9 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Ja, det hadde jeg faktisk vært redd for, at man måtte vitne e.l og kunne risikere trusler og annet. Men samtidig, skal man backe ut i en sånn sammenheng, hun har jo overhørt noe som kan være falsk anmeldelse.
![]() |
#10 |
Salt in the rainbow
|
Det er litt her problemet ligger, føler jeg.. Samtidig som at det alltids er sjansen for at jeg kan ha misforstått, selv om jeg ærlig talt ikke tror det..
![]() |
#11 |
Mother of Dragons
|
Det er jo faktisk ikke lov å avgi falsk forklaring, så du har jo hørt en forbrytelse bli planlagt. Dette er en easypeasy problemstilling tenker jeg.
![]() |
#12 |
<*(((<
|
![]() Sv: Borgerplikt eller la det være?Enig med Esme. Jeg regner med at politiet ville tatt høyde for at jeg eventuelt hadde misforstått opptrinnnet, som egentlig er den eneste motforestillingen jeg kan tenke meg for å ikke melde fra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Borgerplikt eller la det være?Jeg hadde antagelig ikke blandet meg tror jeg. Fordi jeg ville tenkt at jeg ikke vet helt hva de prater om - det kan hende jeg misforstår fullstendig. |
![]() |
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Borgerplikt eller la det være?Kjenner jeg meg selv rett så ville jeg vel ikke hørt det tenker jeg - jeg er så sløv at det skulle vært forbudt. |
![]() |
![]() |
#18 |
anglofil
Det er vel pga mulig konsekvens. Vedkommende jeg nevnte ble truet (ikke bare henne men familien også, inkl barna) og det måtte til slutte flytte. Hele saken fikk ganske fatale konsekvenser faktisk uten at jeg ønsker å gå inn på detaljer. Det startet på en helt uskyldig måte, ikke så langt fra eksemplet nevnt her.
![]() |
#19 |
frakoblet
|
Dette blir jo litt annerledes enn tilfellet til Salt, som fint kunne klare å holde seg anonym.
![]() |
#20 |
anglofil
Ja for all del, hvis man kan være anonym så synes jeg selvfølgelig man bør si ifra.
![]() |
|
|