Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Den tåpelige stearintråden

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-10, 09:12   #1
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Den tåpelige stearintråden

Dette er egentlig en helt meningsløs tråd. Men siden jeg irriterer meg så inni hampen over dette må jeg likevel få klarhet i dette;

HVEM selger stearinlys som brenner HELE lyset og ikke bare brenner seg nedover i kubben?

Fader altså... fikk to digre flotte kubbelys fra Kremmerhuset til jul. Fint skal det være, men det brenner jo bare litt i midten og så nedover stearinen. MASSE stearin som ikke blir brent. SUR!!

Gammel 07-01-10, 09:14   #2
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den tåpelige stearintråden

Ett tips til brenning av kubbelys: La det brenne ca 3 timer første gangen, da brenner det hele lyset.

Gammel 07-01-10, 09:14   #3
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Slike rillekubbelys kjøpt på matbutikken er dei beste. Dei brenn fint og brenn ned så og si alt.
Har dei på Kiwi her hvertfall.
Veldig irriterande med slike andre ja..

Gammel 07-01-10, 09:16   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kjøpt kubbelys av 100 % stearin som brenner hele. Dvs. det blir en liten grop, men sidene smelter også ned.

Her er en annen opplysende kubbelystråd: http://www.foreldreportalen.no/forum...hlight=stearin

Gammel 07-01-10, 09:17   #5
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Takk Veronal. Dette irriterer meg skikkelig. Godt jeg ikke har verre ting å plages med.

Gammel 07-01-10, 09:17   #6
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

La det brenne lenge, og hjelp det litt med å trykke inn kanten når det slukkes/unerveis, det hjelper på mange lys. Men ikke alle. Vi har et helt idiotisk et nå, det har en helt sprø konsistens og knekker rett og slett om man prøver, og selvo m det brenner i timesvis, klarer det ikke brenne helt ut, og det fargede laget ytterst smekter i alle fall ikke av seg selv, men brekker evt om man prøver brette det litt inn... Jadda, gleder meg til det er oppbrent. Måtte skjære av en god del igår, for at det skulle være mulig å komme helt ned til veiken for å tenne det, og at flammen skulle stikke opp over kanten.

Knerten liker levende lys når han spiser, men dette egner seg ikke til sånn korttidsbrenning.

Gammel 07-01-10, 09:19   #7
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Ellers så jeg på et program der det var noen som smeltet den stearinen som var igjen, helte den opp i et glass, satt oppi en ny veke og vips hadde de et nytt lys.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-10, 09:20   #8
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har god erfaring med kubbelysene fra Nille og Løiten lys.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-10, 09:24   #9
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke lest andre svar i tråden, men svarer allikvel. Jeg har fått tips flere plasser om å la lyset brenne helt ut til kanten første gangen jeg brenner lysene. Da skal de brenne skikkelig.

Har delte erfaringer. Noen lys funker det på, andre brenner innover uansett.

Lysene til Perfect Home er elendige. Dyre og elendige.

Men jeg tror også det forskjell på kvalitet. Nille og Europris har mye dårlige lys. Men det er jo min erfaring da.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-10, 09:31   #10
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

De kubbelysene i 4 eller 5 pack fra Nille funker kjempefint hos oss. Ikke renner de og de brenner kjempefint og lenge.

Gammel 07-01-10, 09:34   #11
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tyri sine lys brenner godt syns jeg. De selges på plantasjen og har rillete overflate

Gammel 07-01-10, 09:37   #12
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Min erfaring er at er kubbelysene tykke nok blir det en grop i de uansett. Men jeg synes lyseffekten av det kan være ganske fin jeg da.

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-10, 10:16   #13
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lurer på om noen vet hvor man finner 2-åringer som IKKE knekker veikene på samtlige lys i stua

Gammel 07-01-10, 10:17   #14
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg lurer på om noen vet hvor man finner 2-åringer som IKKE knekker veikene på samtlige lys i stua

Det er et kjent problem.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-10, 10:18   #15
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Ellers så jeg på et program der det var noen som smeltet den stearinen som var igjen, helte den opp i et glass, satt oppi en ny veke og vips hadde de et nytt lys.

Jeg tar vare på alle stumper og rester av lys, og lager nye :-)

Gammel 07-01-10, 11:13   #16
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg har brukt kremmerhuset sine kubbelys i jula, og mine har ikke blitt sånn.
Tror også det er noe i det å brenne dem lenge første gangen slik at kanten blir med.

Irriterende er det forøvrig når det skjer ja!
Har to kubbelys fra Ikea nå, de brenner bare i midten.

Gammel 07-01-10, 14:10   #17
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Jeg har ikke lest andre svar i tråden, men svarer allikvel. Jeg har fått tips flere plasser om å la lyset brenne helt ut til kanten første gangen jeg brenner lysene. Da skal de brenne skikkelig.

Har delte erfaringer. Noen lys funker det på, andre brenner innover uansett.

Lysene til Perfect Home er elendige. Dyre og elendige.

Men jeg tror også det forskjell på kvalitet. Nille og Europris har mye dårlige lys. Men det er jo min erfaring da.

Glemte å si at Nillelys soter fælt, men det positive er at de drukner ikke i stearin.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-10, 14:15   #18
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes alle mine kubbelys drukner i sitt eget indre jeg, samme hvor kort eller lenge de brennes eller hvilken produsent de er fra, så jeg har i grunnen resignert. Må det ikke være sånn, altså? :øyner håp:

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-10, 14:24   #19
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Hvor: Oslo
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bare ikke kjøp snøballysene (stearinlys som ser ut som en snøball) på Nille. De brenner kun halvveis ned og så er det slutt på veken (skrives det sånn?). Har et halvbrent lys i vinduet hjemme.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 14:59   #20
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Det har jeg ikke svar på, men vet at neste års 3-åringer kan læres å ikke gjøre det

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:26.