|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
kamerat
|
![]() Fast eiendom vs. flyktige verdierI lys av matbudsjettråden: Synes du det er forskjell på å bruke penger på «fast eiendom» (hus inkl. interiør, vedlikehold og hage, hytte, bil, båt) enn på «flyktige gleder» (mat/drikke og klær utover basisbehovet, reiser, kulturopplevelser osv.)?
![]() |
#3 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierJeg synes skillet går mellom fast eiendom og alt det andre du nevner. Pengene jeg har satt i huset mitt har jeg en sjanse til å få igjen. Alt det andre er forbruksvarer, og der ser jeg ingen forskjell.
![]() |
#4 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierJeg vil helst bruke minst mulig på bil. For meg er det bare et fremkomstmiddal (som må ha god plass). Eiendom bruker jeg penger på uten å blunke, mat og basisklær også. Reiser planlegges godt, men det går en del der også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierSnakker du moralsk sett? Selvsagt ikke. Snakker du om økonomisk sans er det så klart litt forskjell på om man investerer i objekter som stiger i verdi og forbigående lykke.
![]() |
#6 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierTja.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierHar en penger står en fritt til å bruke dem. Om en har mulighet og lyst bruke 5000,- pr pers på resturant så er det flott for resturanten
![]() |
#8 |
kamerat
|
![]() Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdier
Ja, jeg snakker vel i grunnen moralsk sett. Eller prøver å utforske en litt ullen magefølelse. Jeg synes bare folk unnskylder seg så mye mer for å bruke noen tusen mer enn «nødvendig» på mat eller klær enn de gjør for å bruke 100 000 mer enn «nødvendig» på bil eller mange millioner mer enn «nødvendig» på hus eller hytte. Noe jeg synes er litt snodig.
![]() |
#9 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierJeg synes personlig moral er sterkt oppskrytt. Ens egen ulne retningslinjer om hva som skal være riktig og galt får verden mer i trøbbel enn noe annet.
![]() |
#10 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierMannen her har lyst på større hus (og mer gjeld), jeg liker å ha litt penger til å spise ute av og til, reise på turer, kjøpe dyr og deilig kaffe osv osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
kamerat
|
![]() Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierJa, det er absolutt ikke min egen moralske magefølelse vi snakker om her (jeg spiser, drikker og reiser bort pengene mine med lett hjerte og uten å unnskylde meg), den ulne magefølelsen gikk ut på at det kanskje var mange som hadde et slikt skille.
![]() |
#12 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierDet kan nok godt hende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierJeg ser klart hva du snakker om. Jeg opplever stadig at mennesker kjøper (eller leier) for langt mer enn de strengt tatt kanskje har råd til, og ingen sier noe på det. For hus må man jo ha. Og så er det fullt legitimt å prøve å skjære mat-, kles- og feriebudsjett til et absolutt minimum. Mens man kanskje hadde spart tusenlapper på å bo noen kilometer unna, eller noen kvadrat mindre
![]() |
#14 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierHer er jeg på linje med Scarlettah: Flyktig forbruk er uøkonomisk, men selvsagt ikke umoralsk (så lenge man bruker egne penger og ikke kredittkort man ikke kan betale for, selvsagt). Men siden jeg dypest sett er meget økonomisk anlagt, så sliter jeg med å være orntli' uøkonomisk, og bruke "for mye" penger på flyktige ting, som ikke gir varig økonomisk verdi.
![]() |
#15 |
kamerat
|
![]() Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierMens jeg har vokst opp i en ødeland-bohem-familie.
![]() |
#16 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierDet jeg dog syns er veldig umoralsk, er å bruke andres penger (kredittkort eller annet) og virkelig ikke ha skrupler ved at man ikke kan betale. Leste et intervju med mannen til Shabana Rehman, og han var sånn "det er så kjipt at hun fikk så masse tyn for at hun ikke kunne betale regningene sine, og særlig at folk skrev om at vi ikke betalte for bryllupet vårt, og sånn. Og ærlig talt, hehe, man har jo ikke LEVD uten å ha litt uhåndterlig kredittkortgjeld, vel?!"
![]() |
#17 |
Originala
|
![]() Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierJeg anser ikke det ene som mer legalt enn det andre selv, men jeg kan fort komme med en forsvarstale hvis svigerforeldre eller min far får nyss i hva vi har brukt på restaurant eller hva vinen vi serverer koster eller hva det måtte være. Det jeg vet de vil anse som unødvendig eller "luksus". |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Shake it out!
|
Signerer denne.
![]() |
#19 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() |
#20 |
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierDet er jo ikke akkurat super økonomi å bygge seg over hodet heller?
![]() |
|
|