Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fast eiendom vs. flyktige verdier

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-05-10, 12:05   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fast eiendom vs. flyktige verdier

I lys av matbudsjettråden: Synes du det er forskjell på å bruke penger på «fast eiendom» (hus inkl. interiør, vedlikehold og hage, hytte, bil, båt) enn på «flyktige gleder» (mat/drikke og klær utover basisbehovet, reiser, kulturopplevelser osv.)?

Er det mer legitimt å kjøpe et dyrt hus (når man kunne fått et bra et til halvparten også) enn å kjøpe en dyr kjole? Er det litt utsvevende å bruke 5000 pr. pers. på restaurant, men helt normalt å bruke 100 000 mer enn strengt nødvendig på ny bil? Hvis man uansett har pengene (og uansett ikke ville gitt mellomlegget til gode formål)?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 12:07   #2
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdier

Nei

Gammel 01-05-10, 12:08   #3
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes skillet går mellom fast eiendom og alt det andre du nevner. Pengene jeg har satt i huset mitt har jeg en sjanse til å få igjen. Alt det andre er forbruksvarer, og der ser jeg ingen forskjell.

Jeg tenker ikke på bil som fast eiendom, den faller i verdi ganske fort.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 12:10   #4
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil helst bruke minst mulig på bil. For meg er det bare et fremkomstmiddal (som må ha god plass). Eiendom bruker jeg penger på uten å blunke, mat og basisklær også. Reiser planlegges godt, men det går en del der også.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 12:11   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snakker du moralsk sett? Selvsagt ikke. Snakker du om økonomisk sans er det så klart litt forskjell på om man investerer i objekter som stiger i verdi og forbigående lykke.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 12:11   #6
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja.
For meg er hus og hytte ting vi skal ha i årevis, kanskje resten av livet! Og da synes jeg det er litt greit å få tak i / bygge noe som man vet er bra. Klær for min del er noe jeg fort blir lei av, og jeg bruker nok sjelden en kjole 5 år på rad liksom. Og da synes jeg det er lik så greit å investere i en kjole som kanskje ikke koster ei halv månedslønn liksom.

Men sånn alt i alt føler jeg at både jeg og mannen er nøkterne ift pengebruk. Vi kjøper ikke det billigste kanskje, men heller ikke det dyreste. Jeg er ikke så opptatt av kjente merker og trendy saker, som kanskje koster 2000 mer bare pga navnet.

Å bruke 10 000 kr på en restaurant en kveld, bare meg og mannen, vel, det er ganske utenkelig. Eller. Hadde jeg hatt horribelt mye penger så kanskje, men sånn som øknomien er i dag så ville vi aldri ha prioritert det. SÅ mye gir ikke et måltid ute meg.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 12:55   #7
Finni
Bør lage seg en tittel selv

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Har en penger står en fritt til å bruke dem. Om en har mulighet og lyst bruke 5000,- pr pers på resturant så er det flott for resturanten

Jeg er ikke typen som ville gjort det, tror jeg. Men ser ingenting galt med det.
Selv bruker jeg mer på fasteiendom, som kan stige i verdi, enn forbruksvarer. Kjøper jo endel kvalitetsklær, mer nå enn før siden økonomien tilltter det, me ner veldig glad i salg og gode kløp.

Egentlig synes jeg det er fint om de som har mye penger ikke bare sylter dem ne, men bruker dem slik at e er i sirkulasjon = arbeidsplasser.

Gammel 01-05-10, 13:09   #8
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Snakker du moralsk sett? Selvsagt ikke.

Ja, jeg snakker vel i grunnen moralsk sett. Eller prøver å utforske en litt ullen magefølelse. Jeg synes bare folk unnskylder seg så mye mer for å bruke noen tusen mer enn «nødvendig» på mat eller klær enn de gjør for å bruke 100 000 mer enn «nødvendig» på bil eller mange millioner mer enn «nødvendig» på hus eller hytte. Noe jeg synes er litt snodig.

Gammel 01-05-10, 13:10   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes personlig moral er sterkt oppskrytt. Ens egen ulne retningslinjer om hva som skal være riktig og galt får verden mer i trøbbel enn noe annet.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 13:12   #10
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Mannen her har lyst på større hus (og mer gjeld), jeg liker å ha litt penger til å spise ute av og til, reise på turer, kjøpe dyr og deilig kaffe osv osv. Det rare er at jeg egentlig er mest fornuftig av oss sånn økonomisk, men han har vokst opp i en familie med nok penger til "jatakk, begge deler", jeg tror det spiller inn en del.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 13:15   #11
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Ja, det er absolutt ikke min egen moralske magefølelse vi snakker om her (jeg spiser, drikker og reiser bort pengene mine med lett hjerte og uten å unnskylde meg), den ulne magefølelsen gikk ut på at det kanskje var mange som hadde et slikt skille.

Gammel 01-05-10, 13:40   #12
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Det kan nok godt hende. Jeg er ikke så opptatt av huset egentlig, jeg kunne gjerne hatt et finere og større et, men vil ikke ofre noe for å få det slik. For meg virker det trist å måtte snu på hver krone for å få råd til "ordentlige ting."

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 14:10   #13
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg ser klart hva du snakker om. Jeg opplever stadig at mennesker kjøper (eller leier) for langt mer enn de strengt tatt kanskje har råd til, og ingen sier noe på det. For hus må man jo ha. Og så er det fullt legitimt å prøve å skjære mat-, kles- og feriebudsjett til et absolutt minimum. Mens man kanskje hadde spart tusenlapper på å bo noen kilometer unna, eller noen kvadrat mindre

Gammel 01-05-10, 15:19   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er jeg på linje med Scarlettah: Flyktig forbruk er uøkonomisk, men selvsagt ikke umoralsk (så lenge man bruker egne penger og ikke kredittkort man ikke kan betale for, selvsagt). Men siden jeg dypest sett er meget økonomisk anlagt, så sliter jeg med å være orntli' uøkonomisk, og bruke "for mye" penger på flyktige ting, som ikke gir varig økonomisk verdi.

For meg er forresten bil definitivt i kategorien "flyktig", og jeg sliter enda mer med å skulle "sløse" bort penger på noe som gir meg så lite som bil, enn på noe jeg finner så stor glede ved som mat eller vin. Altså utover det som man nøkternt sett "trenger" i en bil, da. "200 000 for større motor?? Er du rusk?"

Forhold til penger sitter dypt i oss, tror jeg. :bondeslekt:

Gammel 01-05-10, 15:20   #15
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Mens jeg har vokst opp i en ødeland-bohem-familie.

Gammel 01-05-10, 15:23   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg dog syns er veldig umoralsk, er å bruke andres penger (kredittkort eller annet) og virkelig ikke ha skrupler ved at man ikke kan betale. Leste et intervju med mannen til Shabana Rehman, og han var sånn "det er så kjipt at hun fikk så masse tyn for at hun ikke kunne betale regningene sine, og særlig at folk skrev om at vi ikke betalte for bryllupet vårt, og sånn. Og ærlig talt, hehe, man har jo ikke LEVD uten å ha litt uhåndterlig kredittkortgjeld, vel?!"

Ja, for drømmebryllupet MÅ man jo ha, om man kan betale for det, eller om man må stjele det.

Det irriterer meg intenst.

Men er selvsagt langt utenfor trådens tema.

Gammel 01-05-10, 15:32   #17
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg anser ikke det ene som mer legalt enn det andre selv, men jeg kan fort komme med en forsvarstale hvis svigerforeldre eller min far får nyss i hva vi har brukt på restaurant eller hva vinen vi serverer koster eller hva det måtte være. Det jeg vet de vil anse som unødvendig eller "luksus".
Vi kommer begge fra typiske arbeiderfamilier der nøkternhet er fremholdte verdier. Når de spør hva restaurantbesøket på bryllupsdagen kostet, føler jeg at de gjør en vurdering av om vi har har opptrått økonomisk OG moralsk forsvarlig. Det er ikke sikkert det er tilfelle, men jeg føler det sånn. Og selv om de ikke har noe med vår økonomi, så kjennes det litt ubehagelig. Og jeg hadde ikke følt det sånn om vi hadde svidd av 100 000 på drenering og veranda. Tvert i mot, da kunne jeg gjerne diskutert kostnadene med dem. Pussig det der.

Men det gjelder som sagt foreldre og svigerforeldre, ikke andre personer.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 16:23   #18
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Snakker du moralsk sett? Selvsagt ikke. Snakker du om økonomisk sans er det så klart litt forskjell på om man investerer i objekter som stiger i verdi og forbigående lykke.

Signerer denne.

Gammel 01-05-10, 16:48   #19
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg merker at veldig mange har et slikt skille. Det ser ut til å provosere mange at vi velger å bo i en liten leilighet (75kvm) og at vi prioriterer ferie, restaurantbesøk og bufferkonto fremfor å kjøpe større plass. Det hintes og spørres og gnåles om når vi endelig skal flytte til noe større, og jeg merker at folk faktisk irriterer seg når vi informerer om at vi ikke skal flytte mer, med mindre det skjer helt ekstraordinære ting. (Les: Lottogevinst på langt over 2 millioner)

Jeg får i hvert fall inntrykk at mange synes vi sløser bort penger som vi kunne brukt til oh-hellige-store-bolig.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 17:12   #20
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Det er jo ikke akkurat super økonomi å bygge seg over hodet heller?
Her har bolig blitt et statussymbol som mange er villige til å betale mellom fire og seks millioner for. Og det er fremdeles fullt mulig å kjøpe hus til et par millioner med bra standard.

Folk er vel forskjellige? Vi prioriterer en romsligere hverdag foran et fantastisk hus (selv om jeg egentlig synes huset vårt er helt supert).

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:27.