Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Nødvendig med smelldyr alarm på hus?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-10, 11:10   #1
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Nødvendig med smelldyr alarm på hus?

Ehem, min holdning blir kanskje avslørt alt i overskriften. Men siden vi nå har et hus med x antall innganger, etterhvert leietakere osv, og fikk en alarmselger på besøk her om dagen, sitter vi og teller på knappene.

Vi er ikke så opptatt av vårt jordiske gods at vi ser det som nødvendig med voldsom beskyttelse for innbrudd, bortsett fra at vi tar vanlige forholdsregler. Derimot er vi nervøse for brann. Alternativet til å få innstallert alarm med alt som medfølger, er å kjøpe (minimum) 10 seriekoblede optiske brannvarslere, evt koblet til et GSM-system.

Vad tycks?

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 11:17   #2
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nødvendig med smelldyr alarm på hus?

Sjekk flere selskap. Både priser og responstid i deres område. Trådløst er ikke like dyrt. Hatt gsm-tilkobling før (annet hus). Fungerer bra det. Nå har jeg trådkoblet. Innbruddsmessig er det antakelig klistremerkene som har mest effekt.

Jeg liker også å ha brannalarmen koblet opp mot alarmselskap. Kjekt om det brenner når jeg er borte. Men du skal være obs på at det kan ta noen minutter før de ringer, disse selskapene. Det rekker nok å brenne en stund og tyver får rasket med seg det de skal ha, før noen kommer.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 11:26   #3
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mannen er litt gniten og samtidig opptatt av sikkerhet, så han har gått for ei anna løysing enn vaktselskap.
Vi har seriekobla røykvarslarar, IR-sensor(for bevegelse) og kamera med IR-sensor som er kobla opp mot mobiltelefonane våre og mot internett.
Så viss det er innbrudd eller brann ringer mobiltelefonen min og ei damestemme seier enten "Emergency! Fire!" eller "Emergency! Burglar!"
Dersom eg er langt heimanifrå kan eg så gå inn på ei internettside( f.eks på min fancy nye HTC legend) og logge meg på med passord, og så kan eg sjå på live-bilder frå kameraovervåkninga. Dersom eg ser noko brann eller tegn til innbrudd kan eg ringe brannvesen/politi.
Trur ikkje vi har brukt meir enn 3000 kr totalt på dette. Og det er ein eingangssum i motsetning til det ein må betale hos eit vaktselskap.
Foreløbig har vi ikkje hatt brann/innbrudd, så eg veit ikkje kor godt det virkar. Men systemet virkar i alle fall som det skal, for mobilen min ringer gjerne 1 minutt etter at eg har komt heim om dagen sidan eg alltid gløymer å skru av alarmen. Har ikkje heilt blitt vant til å ha alarm.

Og for ordens skyld: Kameraet står IKKJE på når vi er heime. Det blir kun starta dersom alarmen er kobla inn og bevegelse slår ut på IR-sensoren.
Foreløbig vil det i praksis seie at eg blir filma i 1-2 minutt kvar einaste dag når eg kjem heim frå jobb sidan eg ikkje klarar å hugse å skru av alarmen

Gammel 11-05-10, 11:28   #4
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

jeg leste at du skulle ha en alarm mot dyr som smeller, og måtte inn for ¨sjekke hva slags dyr det kunne være.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 11:31   #5
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

jeg leste at du skulle ha en alarm mot dyr som smeller, og måtte inn for ¨sjekke hva slags dyr det kunne være.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 11:31   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

@Simone: Er dere fornøyd med løsningen? Min mann har satt seg fore noe lignende, nemlig. (Del gjerne mer info. )

Gammel 11-05-10, 11:32   #7
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg lurte veldig på hva slag dyr smelldyr var.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 11:34   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er heller ikke bekymret for jordisk gods, men følelsen av at noen har tråla gjennom sakene er fortsatt ikke noe jeg anbefaler videre.

Alarm - fin ting.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 11:34   #9
United
På (opp?)tur

United sin avatar

United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Kamera som sender bilder kan du ha mot vaktselskap også. Klistremerkene er grunnen til at jeg har alarmselskap. Du kan bruke brannvesenet også, i alle fall her. De var billigere før, vet ikke nå.

Gammel 11-05-10, 11:36   #10
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vi har alarm, etter innbrudd i nabolaget , følte jeg meg ikke sikker uten.
Har også brannalarm.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 11:38   #11
Simone

Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Kamera som sender bilder kan du ha mot vaktselskap også. Klistremerkene er grunnen til at jeg har alarmselskap. Du kan bruke brannvesenet også, i alle fall her. De var billigere før, vet ikke nå.

Det fulgte klistremerker med alarmen vi har også
Eg er klar over at mange vaktselskap gir muligheit til kameraovervåkning, men det er vanvittig dyrt i forhold til den eingangssummen vi har betalt!

Gammel 11-05-10, 11:42   #12
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Og for å svare på spørsmålet om alarm, jeg har alarm (brann og innbrudd) koblet direkte til alarmselskapet. Er veldig fornøyd med det, de har kommet veldig fort de gangene det har vært noe, det er som oftest katta som har utløst alarmen da. Før jeg fikk alarm hadde jeg to innbrudd (den ene gangen var tyven der fortsatt da jeg kom hjem), etter at alarmen ble installert (ca. 10 år tenker jeg) har det ikke vært noe innbruddsforsøk. Jeg har også panikknapp på soverommet, den har jeg foreløpig ikke hatt bruk for, men det har vært en god trygghet å vite at den er der.

Gammel 11-05-10, 11:49   #13
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Vi har også alarm, innbrudd og brann - vi har mulighet for å slå den på om natta - såkalt skallsikring. Aner ikke hva det koster, sikkert ikke billig, men overtok anlegget etter forrige eier, så vi kjører på det samme som de har.

Gammel 11-05-10, 11:52   #14
Simone

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

@Simone: Er dere fornøyd med løsningen? Min mann har satt seg fore noe lignende, nemlig. (Del gjerne mer info. )

Det systemet vi har kjøpte vi på Clas Ohlson. Var tilbud på det då vi kjøpte det, men no er det litt dyrare.
Som sagt er vi fornøgd sålangt, men det gjenstår jo å sjå om det virkelig virkar den dagen vi faktisk får innbrudd. Røykvarslerane har vi testa, så dei veit vi virkar. Og innbrudds-delen ser jo ut til å fungere fint kvar dag når eg "bryt" meg inn. Vi har satt opp alarmen slik at den er kobla til fleire telefonar. Først ringer den til mannen sin mobil. Dersom han ikkje tar telefonen ringer min mobil. Dersom eg heller ikkje tar telefonen ringer jobb-telefonen til mannen, og til slutt mi mor sin telefon(sidan vi ofte er på besøk der)
Einaste problemet vi har hatt er at eg ikkje har klart å venne meg til å skru av alarmen når eg kjem heim. Eg har ein liten fjernkontroll på nøkkelknippet, så det burde vere ei enkel oppgave å venne seg til.

Eg har også lurt litt på om vi kjem til å få falsk alarm ved at IR-sensoren slår ut pga ei flue eller noko sånt. Eller skyggen av markisa som blafrar i vinden. Men foreløbig har vi ikkje hatt falske alarmar.

Og så KAN det jo vere at ein eventuell innbruddstjuv er smart nok til å kutte straumen før han går inn i huset. Då vil ikkje internett-kameraet fungere.
IR-sensoren og alarmsentralen går på batteri, så mobiltelefonen vil ringe uansett.

Gammel 11-05-10, 11:55   #15
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Det fulgte klistremerker med alarmen vi har også
Eg er klar over at mange vaktselskap gir muligheit til kameraovervåkning, men det er vanvittig dyrt i forhold til den eingangssummen vi har betalt!

Securitas solgte trådløspakke inneholdende bl.a. kamera og gsm-sender for 4.500,-. Kan brukes med trådløs panikk-bryter. Men da tilkommer jo abonnementet. Riktig nok gir alarm rabatt i hus- og innboforsikringen, men prismessig kan det ikke konkurrere mot deres løsning, nei.

Om man velger en løsning med vaktselskap, er det lurt å sjekke opp mot forsikringsselskap, fordi de har forskjellige avtaler og gir ganske store rabatter om man velger riktig løsning.

Gammel 11-05-10, 12:05   #16
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nina, her.

Før jeg fikk alarm hadde jeg to innbrudd (den ene gangen var tyven der fortsatt da jeg kom hjem),

Hva gjorde du?

Gammel 11-05-10, 12:09   #17
Simone

Standard

Eg meiner på ingen måte at vårt system er like godt som vaktselskap, men det er utrulig mykje bedre enn å ikkje ha alarm i det heile tatt.

Gammel 11-05-10, 12:12   #18
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Takk for svar! Jeg grubler og grubler...det er jo ikke moro å sitte med smellen og bondeangeren dersom noe skulle skje og vi ikke hadde tatt enkle grep for å forhindre det - som aC påpeker er det nok følelsen av at noen har rotet som er verst.

Alarmselgeren som var her fremla en prisgaranti mot andre, store selskap. Pakken innebar kamera som sender bilder.

Jeg synes bare det blir vanvittig dyre klistremerker, for utstyret er dyrt (var det 1.300 per brannalarm, mon tro? Vi må ha minimum 3 - pluss sentral, pluss sensorer, evt sentral i leiligheten osv), og det er bare til leie. Så kommer månedsavgiften på 439,- i tillegg. Rabatten hos forsikringsselskapet utgjør en tusenlapp i forhold til dagens situasjon, litt mindre hvis det i utgangspunktet hadde vært seriekoblede varslere. Vi har et godt og stort nettverk i området som vi kan tiltro nøkler og kontakte hvis det skulle være noe akutt, så jeg ser for meg at det muligens er noe a la det Simone skisserer som er aktuelt.

Brannvesenet her er frivillig, så jeg tipper at de ikke har tilbud om direkte alarm.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 12:13   #19
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Hva gjorde du?

Rygget så fort jeg kunne slik at han kunne komme seg ut, tror jeg skrek også men husker ikke helt, han fomlet en stund med å få opp døra så da stod jeg og forsvarte meg med støvsugerslangen.
Polititet sa i etterkant at han nok var minst like redd som meg. Rett etter den episoden ble det alarm med skallsikring og panikknapp.

Gammel 11-05-10, 12:32   #20
Eni
tøff som havregrøt

Eni sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: oppi nord
Eni er litt kulEni er litt kul
Standard

Vi har alarmsystem fra Securitas... Føler ikke for å utbrodere akkurat hvilken alarmtype vi har da... *paranoid*

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:28.