|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukterJeg har vært på lavkarbodiett à la Fedon i snart en uke. Jeg savner egentlig ikke å spise "vanlig" mat, men det er et par ting jeg synes er litt vanskelig:
Gutta -04 og -07 Sist redigert av Tangina : 18-08-10 kl 13:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
godtemonster
![]() Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: nøtter og melkEndret litt på tittelen i håp om å fange oppmerksomheten til noe som vet noe om det jeg lurer på.
![]() |
#3 |
ctrl+z
|
![]() Sv: [Lavkarbo] NybegynnerfrustrasjonerJeg har gått på moderat lavkarbo siden 4. juni og har enda ikke rørt ei linse.
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: [Lavkarbo] NybegynnerfrustrasjonerKjøtt er bra. Majones også. Bønner er fint. Avocado most med litt majones og hvitløk gaflet innpå med en gulrot på slep eller en biff er magisk bra. |
![]() |
![]() |
#5 |
godtemonster
![]() Sv: [Lavkarbo] NybegynnerfrustrasjonerTakk for svar. Nei, ketose har jeg ikke tenkt på (eller satt meg inn i hva er, egentlig). Jeg har lenge hatt problemer med at jeg får veldig lavt blodsukker når jeg blir sulten slik at jeg neste svimer av og blir helt susete, og jeg må spise ofte for å unngå det (og før jeg begynte på lavkarbo, endte jeg desverre ofte opp med sjokolade, boller, pizzastykker og hva annet nærmeste butikk har att å by på). Fedon anbefaler bl.a. nøtter og yoghurt som små mellommåltider, men dette blir jo vanskelig for meg. For sikkerhets skyld er jeg også allergisk mot det meste av norsk frukt (epler, pærer osv). I grunnen er det vel egentlig disse småmåltidene jeg synes er vanskeligst. Jeg spiser havregrøt til frokost, kylling-, skinke-, eller tunfisksalat til lunsj, og middag går i grunnen også fint.
Gutta -04 og -07 Sist redigert av Tangina : 18-08-10 kl 13:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
godtemonster
![]() Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: nøtter og melk
Og jeg ser at det ikke går an å endre på tittelen på tråden. Der lærte jeg noe nytt.
![]() |
#7 |
Ekvilist
|
![]() Sv: [Lavkarbo] NybegynnerfrustrasjonerSolsikkekjerner kan erstattes med gresskarfrø. Jeg blander 50/50 solsikke og gresskar, siden jeg synes at jeg blir rar i magen (mye luft) når jeg kun bruker gresskar.
![]() |
#8 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: [Lavkarbo] NybegynnerfrustrasjonerJeg slår forøvrig et slag for røde linser. Det tar ca 15 minutter å koke de og de blir kjempegode (minner litt om potetmos i konsistensen) Jeg koker det med urtebuljong, krydder eller hvitløk eller noe sånn...mmmm
![]() |
#9 |
godtemonster
![]() Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner
Jeg har jo den laktosefrie melka - den går fint. Det er mer yoghurt, cottage cheese og kesam jeg lurer på alternativer til. Jeg får vel bare forsøke å minimere inntaket av dette en stund for å se om jeg tåler det i mindre mengder.
![]() |
#10 |
godtemonster
![]() Sv: [Lavkarbo] NybegynnerfrustrasjonerOg så noterer jeg gresskarfrø på handlelista - takk for tipset.
![]() |
#11 |
Passiv
|
![]() Sv: [Lavkarbo] NybegynnerfrustrasjonerOmelett i rapsolje? Hvorfor i alle dager lager du det? |
![]() |
![]() |
#12 |
godtemonster
![]() Sv: [Lavkarbo] NybegynnerfrustrasjonerRapsolje er anbefalt i Fedons bok som stekeolje. Det er bare ikke godt. Grøss. Jeg kommer til å bruke smør. Jeg blir litt forvirret av Fedons bok - det virker som om han er en slags blanding av Grete Rode og "ordentlig" lavkarbo. Kanskje det er bedre å lage sitt eget opplegg.
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: [Lavkarbo] NybegynnerfrustrasjonerSalat med div. oppi, kylling, laks, skinke osv. |
![]() |
![]() |
#14 |
ctrl+z
|
![]() Sv: [Lavkarbo] NybegynnerfrustrasjonerLes boka "Frisk med lavkarbo" av Sofie Hexeberg, så får du mange tips. Da er det lettere å finne sin egen vei, synes jeg, hun fokuserer mest på det stabile blodsukkeret.
![]() |
#15 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: [Lavkarbo] NybegynnerfrustrasjonerDu har mange av de samme allergiene som meg, ser jeg. Men jeg kan spise Cashew, men ikke pinjekjerner.
![]() |
#16 |
Ekvilist
|
![]() Sv: [Lavkarbo] NybegynnerfrustrasjonerFedon har så vidt jeg har skjønt moderert seg litt ettersom åra har gått, og ny forskning har kommet. I begynnelsen var han litt sånn GR, men uten brød og poteter. Etterhvert tror jeg at han har økt anbefalt fettmengde litt. Så omelett i smør er nok helt ok, selv om man følger Fedon. Men ikke fettmesking.
![]() |
#17 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: [Lavkarbo] NybegynnerfrustrasjonerHvordan kan røde linser være lavkarbo når de inneholder 59,8 karbohydrater per 100 gram??
![]() |
#18 |
Ekvilist
|
Lavere GI enn poteter antar jeg. Fedon er opptatt av GI, i motsetning til Hexeberg og "ketosefolka". For de som ikke lever ketogent er GI interessant, fordi lav GI (eller GB) også gir lavere blodsukkerstigning - dermed holdes blodsukkeret mer stabilt. For folk som søker ketose er ikke GI relevant.
![]() |
#20 |
Ekvilist
|
Jeg tipper det. Hvis man ser på havregrøt så har store havregryn samme karbohydratinnhold som lettkokte havregryn (61 kh per 100 g eller noe sånt?). Men store havregryn har lavere GI enn lettkokte, derfor anbefales disse framfor lettkokte. Det gir lavere blodsukkerstigning.
![]() |
|
|