|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Denne er jeg spent på jussen i - kidnapping eller nødverge?http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10035708 Sist redigert av Slettet bruker : 16-08-10 kl 22:11. |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Denne er jeg spent på jussen iTime will tell...
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Denne er jeg spent på jussen iIkke jeg heller. Og bortsett fra at jeg skjønner at politiet hopper i stolen og kanskje reagerer litt i fulle farta når det skjer noe uventet så kan jeg ikke skjønne annet enn at en mor i slike tilfeller som dette konsekvent (for dette er faktisk ikke uvanlig i det hele tatt) får beskjed om at politiet ikke kan hjelpe henne, hun må gå rettens vei for å få fastsatt hvor barna skal være og når. Om barnefaren er voldelig er aldri noe argument. |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Sv: Denne er jeg spent på jussen iDet vi heller ikke vet her er hvorvidt barna er hos far mot mors vilje i utgangspunktet eller er hentet dit. Det kan jo også ha noe så si for hvordan politiet evt. involverer seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Denne er jeg spent på jussen iÅrsaken til at politiet involverer seg kan vel godt være måten bortføringen skjedde på. Det er en ting å "bare" la være å returnere barna etter samvær, noe helt annet å bryte seg inn i den andre forelderens hjem og ta med seg barna, og i samme slengen bruke vold mot den andre parten.
![]() |
#6 |
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Denne er jeg spent på jussen i
Akkurat det tenkte jeg også.
![]() |
#8 |
Passiv
|
Jupp. |
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
Dette skjer i ett kjør. Andre veien. |
![]() |
![]() |
#10 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Ja, men da er det jo den andre forelderen som står for rundjulingen som oftest, og da oppfattes det vel som "domestic violence" (fant ikke norsk ord) - og det har jeg jo forstått at politiet ikke er veldig interessert i å gripe inn i. Her leser jeg imidlertid mellom linjene at det er andre enn moren som har stått for volden, og da er det kanskje en helt annen sak for politiet.
![]() |
#11 |
Sviiisj!!
|
Nå skjønner jeg ikke særlig mye. Er dette en slags spekulasjoner? Hva er i såfall poenget med å spekulere den ene eller andre veien? Og er det slik at det oppfattes som uretteferdig at denne mannen får hjelp av politiet, når mange kvinner ikke får det? Er det ikke generelt bra at politiet griper inn?
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Denne er jeg spent på jussen iFor ordens skyld - jeg mener at det er riktig at politiet involverer seg altså. Jeg bare er spent på hvorfor de velger å gå inn nå og ikke ellers i lignende saker med snudd kjønnsrolle. |
![]() |
![]() |
#13 |
![]() Sv: Denne er jeg spent på jussen iJeg tror også muligens denne "7 personer"-løsningen, hvor mor ikke er bevist å være en av dem, er årsaken til at de blander seg?
![]() |
#15 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Denne er jeg spent på jussen i@ SF: Det er mulig du leser mer ut av artikkelen enn jeg, men det står da vitterlig ingenting om hverken tilbakeføring eller (politiets) standpunkt i barnefordelinger?
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Denne er jeg spent på jussen iKanskje jeg leser det inn, ja. Jeg tenkte det var for å tilbakeføre barna til far at de ville ha tak i mor, men det står jo faktisk ikke det. |
![]() |
![]() |
#17 |
Populærkulturjunkie
|
![]() Sv: Denne er jeg spent på jussen iNiks, foreløpig er dette en kidnappingssak, noe som jo er alvorlige greier. Dersom 7 stk bryter seg inn hos noen og kidnapper to mindreårige barn samt banker opp den som er foresatt så håper jeg jammen at politiet tar det på alvor uavhengig av hvordan de normalt gjør det i barnefordelingssaker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Passiv
|
Joa. Men om de nå henter barna hos mor (hvis det er der de er) og tilbakefører dem til far - da er det straks noen prinsipper som bør ettergås litt nærmere. Jeg venter spent på å se hva som skjer i denne saken altså. |
![]() |
![]() |
#19 |
![]() Sv: Denne er jeg spent på jussen iØksekidnapping er vel ikke hverdagskost for politiet...
![]() |
#20 |
Passiv
|
![]() Sv: Denne er jeg spent på jussen iØks? |
![]() |
![]() |
|
|