Festdrakt (eller bunad) til en 13-åring - gutt
Jeg har en sønn på 13 år med ei festdrakt som trolig begynner å bli knapp. Han skal prøve i dag etter at jeg har løsnet på opplegget på selene, men jeg tror vesten er litt kort. Den er 146/152 og den største jeg fikk tak i, da han fikk den for et par år siden.
Han har en far som har bunad så han synes selv at det er naturlig å gå i festdrakt (som han oppigjennom årene har kalt banden sin) på denslags dager... Nå kommer snart 17. Mai. Da kan han gå i uniform siden han spiller i korpset, men bare få dager etter skal vi i konfirmasjon.
Så da må han enten ha seg dress /skjorte og blazer /hva enn tenåringer pynter seg i, eller som han selv synes, ny festdrakt/bunad.
Neste år skal han selv konfirmeres.
Men, festdrakt til jente finner jeg opp i 170 i størrelse, og deretter går de over på xs/s kvinne.
Men gutter går da vel ikke fra 10/12 år til herre i størrelse. Mangelen på utvalg skyldes trolig at min 13 åring er sånn ca den eneste gutten i sin aldersgruppe som ville tenkt tanken på å stille i festdrakt.
Søstrene får bunad til konfirmasjonen. Mellomste får min, jeg får mamma sin. Yngste skal mamma brodere en ny til. Men guttungen skal også få bunad, men får han den til konfirmasjonen så kan han ikke ha den som voksen. Han kan få bunad når han er utvokst. Tidligst 20 år gammel. Ikke 14. Det skjer såpass mye bed bredden av ryggen på en gutt i den alderen at det ikke går å tilpasse bunaden.
Men hva gjør jeg i mellomtiden? Det er jo feil å si at han ikke får festdrakt, for det bruker ikke store gutter. Når gutten selv vil. Et alternativ er å få sydd en junior - bunad som han kan ha til han blir voksen, men det er dyrt, en helt annen liga enn en festdrakt. Men. Vel. Vi kan jo prøve herre xs. Han liker ikke obs sin med grå vest da, for han vil ha rød vest, slik han har hatt på festdraktene. Faren har jo sunnmørsbunad med rød vest.
Vi får tråle nettet og tenke.
Og egebelig håpe den er passelig til å år. Og så bare tenke enda mer til neste år. Det er mulig han da helst vil stille i vest som alle de andre. Når alt kommer til alt.