Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Festdrakt (eller bunad) til en 13-åring - gutt

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-22, 14:13   #13
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Festdrakt (eller bunad) til en 13-åring - gutt

En liten tanke når det gjelder å få sydd en ordentlig bunad til en konfirmant er at det må være en forutsetning og interesse for at denne skal være i slekta, og gå på rundgang blant familiens tenåringsgutter. Min søster, det vil si familien til hennes mann, har en slik, den er ganske gammel. Svogeren min (nå 60 år) brukte den i konfirmasjonsalder, det samme gjorde begge sønnene hans, og flere andre i slekta. Nå er den snart for liten til nevøen min (som er 17, og konfirmerte seg i denne), så da regner jeg med den går videre til neste gutt i slekta. I slike tilfeller blir bunaden som en investering, ikke til en og samme person, men til hele familien. Da kan det jo være at flere familiemedlemmer (særlig om noen har små gutter) ønsker å være med på å bidra.

Hvis ikke tenker jeg det mest aktuelle vil være forslagene over her.

Sønnen min har ingen bunad eller festdrakt han bruker til 17.mai og andre feiringer (etter at han vokste fra den han fikk i 7-årsalderen). Så de siste årene har han brukt dressbukse, skjorte og noen ganger dressvest. Nå har han også fått jakke, i forbindelse med skoleball. Han er konfirmant om en måned, og har lyst til å ha bunad, så her ble løsningen at vi leier en for dagen, svigermor ville gjerne betale for dette (Sunnmørsbunad, leies fra Anitas Systue i Stordalen). Leier da jakke, bukse, vest og skjorte, han har/får egne strømper, hosebånd, bukseseler, kniv, sølv og sko. Den blir da selvsagt bare til bruk denne ene gangen. Han vet at han får egen bunad når han er ferdig utvokst, skjorta er ferdig brodert men ikke montert. Så han har fortsatt ikke bunad/festdrakt til bruk for andre anledninger. Det er ikke veldig viktig for han å ha det, så da stresser vi ikke med det, men han hadde nok også brukt den om han hadde hatt en. Hadde han ønsket det veldig sterkt hadde jeg prøvd å få tak i en festdrakt ja, eventuelt fått min mor til å sy en "billigere" fantasibunad av noe slag.

Sist redigert av My : 11-04-22 kl 14:19.
My er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:01.