Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Har svigerfamilien plikt til å gi svigerbarn like mye gaver/oppmerksomhet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-09, 18:49   #1
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Spinoff: Har svigerfamilien plikt til å gi svigerbarn like mye gaver/oppmerksomhet?

Spinoff av denne: http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=58598

Til jul og bursdager; forventer dere at svigermor eller svigerbestemor gir deg like stor gave som mannen din får? Forventer dere at hele hans familie husker bursdagen din, og blir like glad for å se deg som å se ham?

Jeg blir like overrasket hver gang jeg får julepresang fra bestemora til husbonden. De første årene fikk han mer, men nå er visst taksten blitt lik. Svigermor og -far gir ofte fellesgaver, hvis ikke så får jeg like mye som han. Fra min del av familien varierer det hvem som får den dyreste gaven, alt etter hva de har funnet. Bestemora mi er såpass surrete at det er helt tilfeldig hva folk får, om de får noe som helst.

Gammel 24-01-09, 18:51   #2
Pusurkine
Superaktiv

Medlem siden: Mar 2008
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Sv: Spinoff: Har svigerfamilien plikt til å gi svigerbarn like mye gaver/oppmerksomhe

Tror vi får relativt likt, hender at "eget" barn får litt mer.

Jeg har noen ganger fått noe ekstra dyrt av mine foreldre (bunad f.eks), da har ikke han fått det samme.

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 18:52   #3
TBM
Passiv

Standard

Sv: Spinoff: Har svigerfamilien plikt til å gi svigerbarn like mye gaver/oppmerksomhe

Svigermor har gjort ulikt - noen år mye til mannen og lite til meg. Andre år likt.

Foreldrene mine har egentlig gitt likt, men i år fikk mannen en håpløs stygg genser - og jeg fikk en pocketbok samt kr 500,-... Vi deler de pengene selvsagt...

besteforeldrene mine gir likt - dvs. de gir felles gave.

Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 18:52   #4
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Vi får alltid likt.

Gammel 24-01-09, 18:54   #5
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Her har det vært en selvfølge at det er ulikt. Iallefall fra mine foreldre og svigermor. Fra svigerfar og kona får vi felles gave til jul. Bursdager har jeg ikke tenkt over, men jeg vil se på det som naturlig at egene barn får mer.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 18:56   #6
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg får ingenting fra min svigerfamilie, og forventer heller ingenting siden de bor i en helt annen verdensdel.
Mine foreldre gir alltid felles gave til jul. Til bursdag så får nok jeg og broren min noe mer enn våre ektefeller uten at dette er noe problem.

Gammel 24-01-09, 18:58   #7
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Vi får likt fra begge sider. Eller, mamma gir nok kanskje meg litt mer, i sånne type velværeprodukter etc, som en sånn mor til datter-gest.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 18:58   #8
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror det er ganske likt. Nå har vi vært sammen i så mange år, at det veldig ofte er fellesgaver eller ting som uansett begge bruker. Jo, det er nok ganske likt.
Men for å svare på spørsmålet: ingen har vel plikt til å gjøre noe som helst?

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 19:01   #9
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Svigersene behandler alle likt, på kronen. Restbeløp blir utbetalt i kroner og 50 øringer om det er forskjell.

Mine foreldre er litt mer så som så, jeg tror kanskje at jeg får litt mer av og til, men vi får som regel fellesgave til jul.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 19:01   #10
Anuk

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi får likt - dvs ingenting

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 19:02   #11
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svigers er veldig rettferdige, så jeg antar det er rimelig likt. Det er ikke noe jeg har tenkt over.

Gammel 24-01-09, 19:09   #12
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Mine svigerforeldre er døde, da de levde så fikk vi som regel julegaver sammen, bursdagsgave fikk jeg ikke, og det var ikke alltid mannen fikk det eller.
Mine foreldre har ikke gjort forskjell på meg og mannen i gaver, men de har jo behandlet han som en sønn i huset, siden han flyttet inn hos meg og mine foreldre før han var 16 år.

Gammel 24-01-09, 19:12   #13
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min "svigerdatter" er ikke veldig glad i meg for å si det pent, men jeg gir henne alltid en julegave (selv om hun muligens kaster den i søpla). Jeg kjøper til henne som til andre jeg setter stor pris på (jeg mener vi må kunne bli venner en gang). Men på grunn av vårt vanskelige forhold får min sønn mer enn henne for å si det sånn.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 19:14   #14
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Min "svigerdatter" er ikke veldig glad i meg for å si det pent, men jeg gir henne alltid en julegave (selv om hun muligens kaster den i søpla). Jeg kjøper til henne som til andre jeg setter stor pris på (jeg mener vi må kunne bli venner en gang). Men på grunn av vårt vanskelige forhold får min sønn mer enn henne for å si det sånn.

Uffda.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 19:17   #15
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Uffda.

Er ikke så mye å gjøre ved det, hun liker ingen i hans familie. Ikke vennene hans heller, men det er henne han ønsker å leve sammen med, så da må vi respektere det. Kan hende hun endrer seg en dag. Jeg håper det.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 19:28   #16
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm jeg synes ikke man har noen plikt i den retning i hvertfall. Vi får stort sett felles gaver til jul både av hans foreldre og av mine (som oftest gir penger). Til bursdager tror jeg vi får omtrent likt, eller når jeg tenker meg om kan det være jeg får litt mer enn han både av mine foreldre og av svigers. Mulig pga vanskelig-å-finne-brukbar-gave-til-mann-faktoren.

Det jeg synes er mye viktigere, er at søsken i en familie behandles likt. Og barn av søsken. Mine foreldre er blitt flinke der etterhvert, hans foreldre har nok alltid vært flinke. Men jeg har venninner som har foreldre/svigerforeldre som systematisk prioriterer andre søsken(/ofte halvsøsken) og deres barn fremfor deres egne. Og det er veldig sårt.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 19:43   #17
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

I dag får vi temmelig likt av svigers, ihvertfall til jul. Det hender selvsagt at de spytter i noe ekstra til mannen min i bursdagsgave - tilskudd til for eksempel ski eller annet. Dette står gjerne i forhold til at hans eneste søster har fått litt ekstra økonomisk hjelp, eller ekstra dy bursdagsgave samme år. Vi får ofte relativt dyre fellesgaver i tillegg noe mer personlig i tillegg fra disse. Jeg betrakter dem som svært rettferdige.

Mine foreldre er skilt og heller ikke like ivrig på gavefronten. Men det er rimelig rettferdig her også - om enn på en annen del av skalaen. Jeg har flere søsken enn mannen min, så det er naturlig at jeg er vant til rimeligere gaver enn han. Jeg har ofte fått dyrere gave fra svigerforeldre og svigerbesteforeldre enn mine egne foreldre og besteforeldre. Vi var vel samboere noen år før pappa begynte å kjøpe bursdagsgave til mannen min.

Til tross for et relativt langt svar, er ikke dette noe jeg er veldig opptatt av. Jeg ville reagert mer på forkjeller mellom søsken enn på en eventuell forskjell mellom meg og mannen min. Kanskje jeg hadde vært det dersom det var store og merkbare forskjeller.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 19:57   #18
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

MIn familie gir gaver av omtrent lik verdi til mannen og meg både til bursdag og jul. Mannens mamma gir høvelig likt til jul, men jeg får ikke bursdagsgave. Mannens brødre gir til mannen, men ikke til meg. Mannens søster gir til oss begge.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 20:00   #19
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det syns jeg ikke. Til jul får vi ofte noe sammen, jeg får i tillegg ofte noe fra min mor som er bare til meg (klær f.eks.)

Vi pleier ikke få bursdagsgave av svigerforeldre, bortsett fra til runde tall.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 20:02   #20
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Plikt nei, men våre gjør det.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:53.