Innspill på vinlotterikutyme ønskes!
I går vant jeg to flasker vin i vinlotteriet på jobben! Hurrah! Eller...?
Det har seg nemlig slik at fornøyd Zoë med to flasker vin i hendene på vei hjem fra jobb, fikk en litt mindre hyggelig kommentar av kollega. :følg med - påskedrama!:
Men først:
Da jeg stakk av med hele to flasker vin på slutten av lotteriet ble det mye latter og moro rundt dette, nå skulle det ikke mangle med vin til påskeferien, og stemningen var generelt høy blandt ferieglade lærere.
Men så kommer det altså en kollega bort og sier "Om det hadde vært meg, så hadde jeg satt igjen én av flaskene." Jeg måtte spørre hva han mente, og da forklarte han at han ville latt flaske nummer to trekkes på nytt istedet for å ta med seg begge.
Jeg ble så perpleks og stammet fram noe om at det hadde jeg ikke tenkt på, dessverre, og at jeg mer enn gjerne skulle satt igjen en flaske om jeg visste at det var det som var forventet.
Så sier han "tok du mange lodd,da?" Jeg (fortsatt forfjamset) sa at det hadde jeg gjort denne gangen, hvorpå mannen erklærte at da "var det kanskje fortjent, da"
I all verden! Tenkte jeg, da mannen var borte. Også følte jeg meg plutselig ille til mote og fryktelig, fryktlig dum. Er i mitt første år på ny arbeidsplass og fikk en ubehagelig følese av å ha gått glipp av en uskreven regel og ha ha misforstått en sosial kode.
Det hører med til historien at vi er et stort personale, og på den månedlige utlodningen er det mange premier - to fruktkurver og mange vinflasker.
Den hender stadig at den samme vinner flere uker på rad og det er jo bare morsomt. Jeg kan også huske at andre har vunnet flere premier på samme dag, og det synes jo bare andre voksne mennesker er stas for vinneren.
Jeg huket tak i et par kolleger jeg kjenner godt og spurte om det var slik at det var forventet at man setter tilbake én av premiene når man vinner to, men da bare lo de, så uforstående på meg og sa "selvfølgelig ikke!"
Puh! Tenkte jeg da. Hvem vil vel være den ugenrøse kjipe, som rasker med seg der andre deler?
Selv blir jeg jo i utgangspunktet litt lattermild, for i mitt hode var kollegaens kommentar underlig - litt sånn "det er urettferdig at du vant to premier", liksom Også var det dette med at det "kanskje var fortjent" siden jeg hadde tatt ekstra mange lodd den dagen. Er det noen som "fortjener" en gevinst, da? Det er jo bare flaks og gøy og moro!
Ikke er jeg opptatt av å vinne heller - slang i litt ekstra i kassa i dag fordi jeg hadde glemt å ta lodd de siste gangene og gjerne ville være med å sponse festkommiteen.
Nå synes jeg i og for seg det var en hyggelig idé dette med å sette igjen én av flaskene til omtrekk om jeg bare hadde kommet på idéen der og da.
Men jeg vet ikke om jeg synes noe om "om det hadde vært meg som...., så hadde jeg..." approachen til min litt periefere kollega.
Så på en dag da jeg hadde handlet inn sjokolade og bakt boller til klassene mine, sponset reisekassa til én av klassene mine med en 100 lapp uten å ta med meg kake som de solgte, satt fram en stor skål med sjokolade til kollegaer i næreheten OG da altså slengt litt ekstra i lotteripotten, gikk jeg hjem med en følelse av å bli sett på som ugenerøs. Også følte jeg meg litt skamfull - men i ettertid lurer jeg på om det ikke var han som burde føle seg litt dårlig heller, for var det egentlig en ok kommentar?
:ikke lett med uskrevne regler verken på nett eller irl - og ihvertfall ikke lett når de uskrevne reglene viser seg å slett ikke være nettopp uskrevne regler engang! :