|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Rockesøster
|
![]() Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Jeg har lagt merke til at mange her på forumet har relativt sterke holdninger for/imot både det ene og det andre når det gjelder kosthold, og lurer på hvordan dere kommuniserer dette til omgivelsene og spesielt barna deres. Sist redigert av Nextlife : 01-10-10 kl 08:22. Årsak: lite tillegg |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Denne tråden skrev jeg for noen måneder tilbake uten å få noen respons. I lys av pannekaketråden har jeg lyst å dra den opp igjen for å se om FP-folket har meninger om dette, og hvordan de forholder seg til eget og andres kosthold. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Spennende tråd!
![]() |
#4 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Nå har jeg ikke skolebarn enda, men min "kostholdsfilosofi" kommuniseres for det meste ikke på andre måter enn i handling. Jeg tror ikke poden kunne satt ord på så mye av det, annet enn at han vet sånn ca hva vi spiser. Hva vi ikke spiser, og hvorfor, tror jeg ikke han vet så mye om.
![]() |
![]() |
#5 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Handling, ja. Jeg lager mat som jeg synes har en god sunn/velsmakende-ratio, og så har jeg en del prinsipper som tjener som faste svar på «Alle andre får …»-innvendinger fra avkommet.
![]() |
#6 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Jeg har ett utrolig avslappet forhold til kosthold, som mye annet i livet.
![]() |
#7 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Fløyel, jeg oppfatter innlegget ditt som temmelig naivt og selvgratulerende. Det finnes massevis av barn som det der ikke funker på i det hele tatt. Det blir litt som når foreldre som aldri har opplevd barn med søvnproblemer, sier «Det er jo bare å legge barnet i senga, så sovner det.»
![]() |
#8 |
heimføing
|
![]() Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Har jeg noen kostholdsfilosofi? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?
Disse samtalene virker kjent |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
~~~~~~~
|
HI spør "Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?" Jeg svarer hvordan vi lever - og ja, jeg har ett avslappet forhold, at du opplever det som naiv og selvgratulerende anser jeg som relativt snevert. Det du sier i ditt innlegg er at dersom du har barn som sover og unger som spiser alt - så for gudsskyld "HOLD KJEFT!!" - for ikke tro du er noe!
![]() |
#11 |
kamerat
|
Jeg tror kjernen ligger her. Det er jo strålende å ha barn som er nysgjerrige og eventyrlystne i matveien, det ønsker jeg meg! Men jeg tror kanskje flertallet av barn heller er konservative og skeptiske i matveien, i hvert fall i faser. Derfor synes jeg det høres ut som om dere har en kjempefin måltidskultur hjemme hos dere, men jeg tror at den filosofien er veldig lite anvendelig for folk med konservative skeptikerbarn. Og jeg misliker antydningen om at barn blir vrange i matveien fordi foreldrene ikke har latt de tusen blomster blomstre, jeg tror ikke et øyeblikk på at flertallet av barn velger seg et sunt og fornuftig kosthold om de får velge fritt mellom godteskåla og ovnsbakt laks.
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Hvis jeg har noen kostholdsfilosofi, så prakker jeg den ikke på andre. Jeg er tydelig overfor barna mine på hva jeg ønsker at de skal spise, og hvorfor. Helst ren mat, uten for mye tilsetningsstoffer, godteri kun på lørdag og ved helt spesielle anledninger som bursdager etc. Brus drikker vi ikke annet enn litt i helgene det heller. |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Lillegutt går på en svært innskrenket diett (Special Carbohydrate Diet) og jeg har selv innskrenket mitt kosthold til lavkarbo for å være så lik hans kosthold som mulig. Både fordi det er praktisk når vi bare er to, og fordi da sitter ikke jeg og gomler i meg noe han ikke kan få. Bortimot all mat hjemme hos oss er lagd fra bunnen av, med så rene matvarer som mulig (uten tilsetningsstoffer). Pålegg også, eller valgt nøye ut fra innhold. Veldig mye ferdigpålegg utgår pga sukkerinnhold! Sist redigert av m^2 : 13-04-11 kl 09:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
~~~~~~~
|
Det tror ikke jeg heller, men mine barn er kanskje eldre enn mange andre her inne og de har utviklet seg i den retningen.
![]() |
#15 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Tror ikke vi har noen spesiell filosofi egentlig. Forsøker å få det litt variert, og ikke for usunt. Mannen har arvelig høyt kolesterol, og må begrense fett en del. Vi har kresne barn, og det styrer en del av middagene våre i alle fall. De får vanlig pålegg (leverpostei, kalkunpølse, mager salami, mager servelat, italiensk salat, lett gulost), Nugatti av og til, syltetøy enda litt sjeldnere, og vi har begynt å kjøpe en frokostblanding som er nøkkelhullmerket. De liker best et bestemt brød (Havrebrød), og vi har havreknekkebrød. Vi drikker vann, skummet melk og juice, og av og til Fun light og brus. Vi lager middager hovedsaklig fra halvfabrikat, da ingen av oss kan lage ting fra scratch, og det ungene liker åpner lite opp for eksperimentering. Vi bruker kyllingpølser, kyllingkjøttdeig og kyllingfilet mye. Ris, pasta, taco, fiskegrateng og tradisjonelle kjøttkaker/fiskekaker/fiskeboller. Pannekaker er også populært. Vi har svært svært sjelden kjøtt. I ny og ne lager vi også to middager for at alle skal få noe de liker, og vi kan lage noe sterkere/mer sammenblandet mat. Godteri har vi fredager, og litt snacks lørdager. De er glad i frukt, så det har vi som regel tilgjengelig, men grønnsaker spiser de lite av. Det blir i hovedsak potet og gulrot. Sist redigert av Dronningen : 13-04-11 kl 09:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
~~~~~~~
|
Takk! Dette var ordene jeg lette etter. Mat = ikke relgion. Men jeg føler av og til at hos enkelte er det nesten en besettelse - og det er mye styr rundt maten, noe som gjør matsituasjonene lite hyggelige.
![]() |
#17 |
intro
|
![]() Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Vi pleier å argumentere med at denne maten er sunn og du trenger den for å vokse og holde deg frisk, og det funker så det suser på 4-åringen, som gjerne vil bli stor og sterk. Hun spør ofte om den og den maten er sunn.
![]() |
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Vi serverer sunn mat hjemme, og forklarer ofte for barnet at kroppen trenger ulike ting for å funke, noe gir energi, noe bygger muskler, noe er bra for bena osv.
![]() |
#19 |
flisespikker
|
Det hørtes kjent ut.
![]() |
#20 |
|
Jeg tror grunnen til at det blir diskusjon også ligger i hva folk mener med "sunt" |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|