Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?
Lillegutt går på en svært innskrenket diett (Special Carbohydrate Diet) og jeg har selv innskrenket mitt kosthold til lavkarbo for å være så lik hans kosthold som mulig. Både fordi det er praktisk når vi bare er to, og fordi da sitter ikke jeg og gomler i meg noe han ikke kan få. Bortimot all mat hjemme hos oss er lagd fra bunnen av, med så rene matvarer som mulig (uten tilsetningsstoffer). Pålegg også, eller valgt nøye ut fra innhold. Veldig mye ferdigpålegg utgår pga sukkerinnhold!
Det eneste jeg har i meg som han ikke får er melkeprodukter, men da har vi alltid et alternativ til han som ser likt ut.
Jeg er ingen godtemons selv, og lillegutt blir dårlig av det meste godteri, så vi har lite sånt i hus. Det har blitt sånn at om han nå har tilgang på godteri et annet sted, så vil han stort sett ikke ha uansett. Han synes det smaker sterkt og ekkelt. Eller han spør først om han får vondt i magen av det. (eller han får helt forferdelig lyst på sjokoladekake som alle andre trøkker i seg og tar et stykke og hiver i seg før jeg får stoppet han og blir dårlig. Det skjer det og)
Lillegutt har nå en svært innskrenket diett, før det gikk han på glutenfri og melkefri diett (cøliaki, melkeallergi). Han har aldri kunnet spise alt. Allikevel er han fullstendig, og jeg mener virkelig fullstendig, altetende.
Så hos oss er erfaringen motsatt av hos dere Fløyel - hos dere står godteriskålen fremme hele tiden, og ungene velger den bort. Hos oss står godteriskålen aldri fremme, men godteri velges som oftest bort hvis valget er der.
Lillegutt har innskrenket diett - men spiser absolutt alt han får servert. Hos andre får de servert alt mulig rart men vil ikke smake.
Mange veier til Rom.
Når nå det er sagt, kan jeg nok fint forfekte til andre at jeg syns det er lurt å servere vann å drikke, frukt eller grønnsaker på skåler framfor potetgull, sjokolade og godteri (jeg skjønner overhodet ikke vitsen med å ha slikt stående fremme til daglig og knapt nok i helgene), og middager som ikke behøver å bugne av tilsetningsstoffer, ferdigprodukter med sukker og salt og hva-har-du, og rask-kjappe karbohydrater. Og jeg kan gjerne diskutere hvorfor jeg mener det også.
Men i det store og det hele; dietten til lillegutt er medisinsk, min er slik av praktiske årsaker, vi har et svært sunt kosthold og sånn er det. Det er ingen religion for meg, dette.
Sist redigert av m^2 : 13-04-11 kl 10:51.
|