|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Venninnekveld med gluten- og melkefri mat?Egentlig hadde jeg tenkt å lage tacopai med salat og brownies m/is til dessert, men fikk i dag greie på at ei av de tre som kommer tåler hverken gluten eller melk. Lager aldri mat sånn at jeg må tenke på allergier utenom med nøtter, så hva kan jeg lage isteden som er godt til alle både som litt salt mat og dessert som alle kan spise? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Live and let live
|
![]() Sv: Venninnekveld med gluten- og melkefri mat?Jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt, men stort sett det meste kan byttes ut. Smør byttes ut med blått smør (bordpakke) eller olje (kan sette bismak), og mel erstattes med feks Toro lys glutenfri melblanding, eller semper fin eller grov (med grønn stripe er også melkefri).
![]() |
#3 |
stille
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Venninnekveld med gluten- og melkefri mat?Tacopai kan du vel lage. Bruk maizenna i paideigen, og jeg mener at det i hylla på Meny står en pakke med paideigmix fra maizenna(i hylla for allergivennlig mat).
![]() |
#4 |
Står på egne ben
![]() Sv: Venninnekveld med gluten- og melkefri mat?
Men det skal være melkefritt også, men da er et kanskje bare å bruke olje isteden for smør i kakemixer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Står på egne ben
Men hva bruker en når en ikke kan ha ost på toppen? Noe annen topping? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Live and let live
|
![]() Sv: Venninnekveld med gluten- og melkefri mat?Akkurat det med ost er en utfordring. Når vi lager pizza, så pleier jeg og poden å ha nachips på toppen istedet. Det smaker greit, men krever litt våtere saus slik at det ikke tørker helt ut. (Men det er kanskje et like godt alternativ å bare lage vanlig taco da? (Jeg vet det finnes noe soyaost og noe, men jeg har aldri forsøkt det.)
![]() |
#7 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Venninnekveld med gluten- og melkefri mat?Jeg prøvde tofu-ost på pizza en gang (mozzarellavarianten) og det var ikke noe særlig, smakte bare rart.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Venninnekveld med gluten- og melkefri mat?Soyaostvarianter er ikke noe særlig, jeg ville kanskje valgt å lage tacos eller noe med nachochips, det er glutenfritt. Du kan kjøpe glutenfri paideigmix fra Organ i allergihyller i store butikker hvis du vil bruke det. Blått smør, Melange uten melk eller olje i stedet for vanlig smør/margarin som de andre sier. Jeg tror ikke browniesene er glutenfrie eller melkefrie, men det finnes sjokoladekakeposer som er det. Ikke helt det samme, kanskje. Ellers er fruktsalat eller friske bær veldig gode alternativer. Soyais er kjempegodt, så det kan du kjøpe i tillegg til vanlig is for de som kan ha det.
![]() |
#9 |
Står på egne ben
![]() Sv: Venninnekveld med gluten- og melkefri mat?Fant en oppskrift på glutenfritt (og melkefritt) foccasia brød som lages med Toro lys melblanding. Kanskje jeg skal lage det også heller ha litt annet ved siden av som kyllingklubber, scampi, salat og noe mer? Toro hadde ikke ordnentlig ingrediensene på Browniesen beskrevet på nettsiden, så det får jeg sjekke i butikken i morgen. Tenkte jeg kunne mose litt sånn frossen frukt til å ha på kake og is. Skal sjekke ut soyais. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Står på egne ben
![]() Sv: Venninnekveld med gluten- og melkefri mat?Er det noe som helst sjokoladekake greier jeg kan lage som hun kan spise hvis ikke Brownies funker? Kakao kan hun vel spise? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
stille
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Venninnekveld med gluten- og melkefri mat?Husk at krydderet på kyllingklubbene kan inneholde gluten.
![]() |
#12 |
Står på egne ben
Hva jeg ikke tenker på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Står på egne ben
![]() Sv: Venninnekveld med gluten- og melkefri mat?Eller kom gjerne med helt andre forslag. Var vanskelig det her. Tenkte på pestomarinert laks, men leste på pestoglasset nå så er det jo ost og fløte og greier i den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Står på egne ben
![]() Sv: Venninnekveld med gluten- og melkefri mat?Kan jeg bruke denne kakemixen når jeg skal ha det melkefritt også? Om den finnes ennå da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Venninnekveld med gluten- og melkefri mat?www.allergikokken.no er en grei oppskriftsdatabase. Bare kryss av for allergenene som ikke tåles.
![]() |
#16 |
kissable
![]() Sv: Venninnekveld med gluten- og melkefri mat?Se der, du hadde jo funnet fram til den selv. Ja, det kan du.
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Ikke hvis hun spiser naturlig glutenfritt, siden den inneholder hvetestivelse |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
kissable
Sant. I såfall kan du vel se bort fra alle disse kakemiksløsningene. De cøliakerne jeg omgås tåler hvetestivelse, så jeg tenkte ikke på det.
![]() |
#19 |
Står på egne ben
![]() Sv: Venninnekveld med gluten- og melkefri mat?Hva med sjokoladefondant da? Trodde det var melk i mørk kokesjokolade, men det er kansje ikke det i alle som er mørke nok? Fant nemlig denne oppskriften: |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Live and let live
|
![]() Sv: Venninnekveld med gluten- og melkefri mat?Hvis du vil bake selv, så er denne helt himmelsk, både med og uten nøtter:
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14. -Det du tror, avgjør hva du ser. Sist redigert av DM : 23-11-11 kl 21:02. Årsak: La til hvor de kunne kjøpes også. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|