Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Venninnekveld med gluten- og melkefri mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-11, 18:52   #1
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Venninnekveld med gluten- og melkefri mat?

Egentlig hadde jeg tenkt å lage tacopai med salat og brownies m/is til dessert, men fikk i dag greie på at ei av de tre som kommer tåler hverken gluten eller melk. Lager aldri mat sånn at jeg må tenke på allergier utenom med nøtter, så hva kan jeg lage isteden som er godt til alle både som litt salt mat og dessert som alle kan spise?

Er den gule posen til Toro med brownies glutenfri og melkefri? Mente å ha hørt at den var noe for allergikere, men den er kanskje bare glutenfri? Da må jeg vel bruke olje istedenfor smør i tilfelle så er den kanskje melkefri også?

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 19:02   #2
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Venninnekveld med gluten- og melkefri mat?

Jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt, men stort sett det meste kan byttes ut. Smør byttes ut med blått smør (bordpakke) eller olje (kan sette bismak), og mel erstattes med feks Toro lys glutenfri melblanding, eller semper fin eller grov (med grønn stripe er også melkefri).

Gammel 23-11-11, 19:06   #3
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tacopai kan du vel lage. Bruk maizenna i paideigen, og jeg mener at det i hylla på Meny står en pakke med paideigmix fra maizenna(i hylla for allergivennlig mat).
Eller nachos; skjellene er glutenfrie.

Skjekk bakehylla for hva som er glutenfritt. Toro og Møllerens(Rema 1000) har mye forskjellig.

Gammel 23-11-11, 19:19   #4
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Tacopai kan du vel lage. Bruk maizenna i paideigen, og jeg mener at det i hylla på Meny står en pakke med paideigmix fra maizenna(i hylla for allergivennlig mat).
Eller nachos; skjellene er glutenfrie.

Skjekk bakehylla for hva som er glutenfritt. Toro og Møllerens(Rema 1000) har mye forskjellig.

Men det skal være melkefritt også, men da er et kanskje bare å bruke olje isteden for smør i kakemixer?

Har ei pakke av den paideigen til Maizenna stående, men hovedingrediensen der er hvetemel dessverre.

Gammel 23-11-11, 19:20   #5
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt, men stort sett det meste kan byttes ut. Smør byttes ut med blått smør (bordpakke) eller olje (kan sette bismak), og mel erstattes med feks Toro lys glutenfri melblanding, eller semper fin eller grov (med grønn stripe er også melkefri).

Men hva bruker en når en ikke kan ha ost på toppen? Noe annen topping?

Gammel 23-11-11, 19:28   #6
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat det med ost er en utfordring. Når vi lager pizza, så pleier jeg og poden å ha nachips på toppen istedet. Det smaker greit, men krever litt våtere saus slik at det ikke tørker helt ut. (Men det er kanskje et like godt alternativ å bare lage vanlig taco da? (Jeg vet det finnes noe soyaost og noe, men jeg har aldri forsøkt det.)

Gammel 23-11-11, 19:43   #7
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg prøvde tofu-ost på pizza en gang (mozzarellavarianten) og det var ikke noe særlig, smakte bare rart.

Du får kjøpt melange uten melk, den er helt fin å bruke i stedet for smør/vanlig melange.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 20:00   #8
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Soyaostvarianter er ikke noe særlig, jeg ville kanskje valgt å lage tacos eller noe med nachochips, det er glutenfritt. Du kan kjøpe glutenfri paideigmix fra Organ i allergihyller i store butikker hvis du vil bruke det. Blått smør, Melange uten melk eller olje i stedet for vanlig smør/margarin som de andre sier. Jeg tror ikke browniesene er glutenfrie eller melkefrie, men det finnes sjokoladekakeposer som er det. Ikke helt det samme, kanskje. Ellers er fruktsalat eller friske bær veldig gode alternativer. Soyais er kjempegodt, så det kan du kjøpe i tillegg til vanlig is for de som kan ha det.

Gammel 23-11-11, 20:13   #9
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Fant en oppskrift på glutenfritt (og melkefritt) foccasia brød som lages med Toro lys melblanding. Kanskje jeg skal lage det også heller ha litt annet ved siden av som kyllingklubber, scampi, salat og noe mer? Toro hadde ikke ordnentlig ingrediensene på Browniesen beskrevet på nettsiden, så det får jeg sjekke i butikken i morgen. Tenkte jeg kunne mose litt sånn frossen frukt til å ha på kake og is. Skal sjekke ut soyais.

Gammel 23-11-11, 20:18   #10
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Er det noe som helst sjokoladekake greier jeg kan lage som hun kan spise hvis ikke Brownies funker? Kakao kan hun vel spise?

Gammel 23-11-11, 20:23   #11
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Husk at krydderet på kyllingklubbene kan inneholde gluten.

Gammel 23-11-11, 20:25   #12
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Husk at krydderet på kyllingklubbene kan inneholde gluten.

Hva jeg ikke tenker på. Der kan du se, det er godt jeg spør dere.

Kan denne oppskriften funke da hvis det finnes glutenfri fersk pasta?

Scampi til to personer:

500 g rå scampi – husk å fjerne tarmen før den skal i marinaden!

Marinade :
1 dl olivenolje (kan ha mer om man foretrekker mer saus)
œ kinesisk hvitløk (den uten fedd)
œ rød chili
3 vårløk
1 lime , saften av
8 soltørkede tomater.

Salt & pepper
Finhakkede urter som for eksempel persille eller koriander)

La rekene ligge i marinade i minst 30 min. Men flere timer gjør seg J

1 rød paprika
1 liten løk
Mørk soyasaus (kan sløyfes)
Ca 1 ts frisk ingefær
1 fedd hvitløk
Evt finhakket persille

Dette freser du opp i panna før du har over scampi m/marinade. Stekes et par minutter til scampien er gjennomkokt og lyserosa.

Serveres med FERSK spaghetti ;-)

Gammel 23-11-11, 20:32   #13
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Eller kom gjerne med helt andre forslag. Var vanskelig det her. Tenkte på pestomarinert laks, men leste på pestoglasset nå så er det jo ost og fløte og greier i den.

Gammel 23-11-11, 20:36   #14
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Kan jeg bruke denne kakemixen når jeg skal ha det melkefritt også? Om den finnes ennå da?

Regal Brownies glutenfri

Enhet: 500g
Endelig en glutenfri brownies kakemix, tilsett kun olje og vann.

Regal har den eneste gluten-og laktosefrie browniesmiksen på markedet i dag.

kr. 49.50
Antall

Legg til favoritter Tips en venn

Mer informasjon

Anvendelse

Innholdet i pakken blandes med vann og olje og helles i en form/langpanne. Stekes i ca. 30 minutter. Pakkens innhold gir ca. 660 g ferdig brownie.
Pr. 100g

Ferdig brownie: Energi 1760 KJ / Kcal 417, protein 1,4 g, karbohydrater 66,7 g, herav sukkerarter 55,6 g, fett 16,3 g, fiber 1,6 g, natrium 0,1 g, fenylalanin 70 mg.
Varen er fremstilt uten

Gluten, melk og soya.
Oppbevaring

Tørt og ikke over normal romtempertaur. Atskilt fra varer med sterk lukt.
Innhold

Melis, hvetestivelse, kakao, eggehvitepulver, vaniljesukker, salt, fortykningsmiddel (Xantangummi), hevemidler (E450 og E500)
Leverandør

Regal

Gammel 23-11-11, 20:44   #15
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

www.allergikokken.no er en grei oppskriftsdatabase. Bare kryss av for allergenene som ikke tåles.

Regal browniesmix er uten melk og gluten. Og bedre enn Toro sin.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 20:45   #16
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Se der, du hadde jo funnet fram til den selv. Ja, det kan du.

Gammel 23-11-11, 20:50   #17
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Kan jeg bruke denne kakemixen når jeg skal ha det melkefritt også? Om den finnes ennå da?

Regal Brownies glutenfri

Enhet: 500g
Endelig en glutenfri broUwnies kakemix, tilsett kun olje og vann.

Regal har den eneste gluten-og laktosefrie browniesmiksen på markedet i dag.

kr. 49.50
Antall

Legg til favoritter Tips en venn

Mer informasjon

Anvendelse

Innholdet i pakken blandes med vann og olje og helles i en form/langpanne. Stekes i ca. 30 minutter. Pakkens innhold gir ca. 660 g ferdig brownie.
Pr. 100g

Ferdig brownie: Energi 1760 KJ / Kcal 417, protein 1,4 g, karbohydrater 66,7 g, herav sukkerarter 55,6 g, fett 16,3 g, fiber 1,6 g, natrium 0,1 g, fenylalanin 70 mg.
Varen er fremstilt uten

Gluten, melk og soya.
Oppbevaring

Tørt og ikke over normal romtempertaur. Atskilt fra varer med sterk lukt.
Innhold

Melis, hvetestivelse, kakao, eggehvitepulver, vaniljesukker, salt, fortykningsmiddel (Xantangummi), hevemidler (E450 og E500)
Leverandør

Regal

Ikke hvis hun spiser naturlig glutenfritt, siden den inneholder hvetestivelse

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 20:53   #18
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Ikke hvis hun spiser naturlig glutenfritt, siden den inneholder hvetestivelse

Sant. I såfall kan du vel se bort fra alle disse kakemiksløsningene. De cøliakerne jeg omgås tåler hvetestivelse, så jeg tenkte ikke på det.

Gammel 23-11-11, 20:55   #19
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Hva med sjokoladefondant da? Trodde det var melk i mørk kokesjokolade, men det er kansje ikke det i alle som er mørke nok? Fant nemlig denne oppskriften:

Sjokoladefondant uten melk og gluten
Denne melke og glutenfrie sjokoladefondanten er en favoritt selv blant de som ikke spiser allergenfritt. Kan anbefales!
Oppskriften gir ca 6 fondanter.
Dette trenger du:
200 gr. melkefritt smør
220 gr. Mørk sjokolade (Kan gjerne blande inn litt Lindt Madagaskar i tillegg til “vanlig” mørk sjokolade…)
200 gr. sukker
120 gr. glutenfritt mel (Semper Fin Miks)
8 egg

Dette gjør du:
Smelt smøret og bland i finhakket sjokolade. Rør egg og sukker sammen i en bolle og sikt i melet. Bland deretter i sjokoladen og rør godt. Hell i store muffinsformer, ca 3/4 fulle.
Stekes ved 200 grader i ca 9 minutter (kan variere fra ovn til ovn). PS! Stekes blandingen lengre blir det gode sjokolademuffins… og disse holder seg ferske lenge;-)
Tips!
Deigen kan gjøres klar tidligere på dagen eller dagen før og stekes rett før servering. Serveres gjerne varme med Oatly havre- vaniljeis og varm bringbærsaus…
Bringbærsaus:
1/2 dl vann kokes med 50 gr. sukker og avkjøles. Bland i 200 gr. bringbær og mikses med stavmikser. Porsjonen holder lenge så et godt tips er å fryse den som isbiter og tine en isbit per fondant før servering.

Gammel 23-11-11, 21:00   #20
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Hvis du vil bake selv, så er denne helt himmelsk, både med og uten nøtter:
http://foreldreportalen.no/forum/sho...0&postcount=11

Bare bruk Toro lys glutenfri melblanding (naturlig glutenfri), og blå soft flora i stedet for hvetemel og smør. Sjokolader du kan bruke i er Plamil, Lindt (hvit excellence serien) og Ica sine:

(Bare at du ikke må bruke den med havsalt når du baker, det var bare den jeg hadde å ta bilde av.)

Disse får du kjøpt stort sett over alt tror jeg. Lindt har de vel de fleste steder nå, og Ica-sjokoladen sier seg vel selv hvor en får tak i, og de andre finner du i allergihyllene.

Sist redigert av DM : 23-11-11 kl 21:02. Årsak: La til hvor de kunne kjøpes også.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:04.