|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
maler
|
![]() Hvite løgner - hva er det egentlig og er det greit?En hvit løgn er slik jeg har forstått det at man drar en liten usannhet for å unngå en kinkig situasjon sosialt sett. "Ser jeg tykk ut i den kjolen her"? "Nei, kjære, du er kjempefin i den". Men hvor store kan løgnene være og fortsatt være hvite? Er det alltid greit å dra en liten løgn eller halvsannhet som strengt tatt ikke får noen konsekvenser for å unngå ubehaget med en sosialt vanskelig avgjørelse? Eller er det aldri greit?
![]() |
#2 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: Hvite løgner - hva er det egentlig og er det greit?Jeg tenker som deg. Jeg tenker det må være noe som ikke betyr så mye, og som ikke går negativt utover noen (kanskje med unntak av et litt uheldig valg av antrekk). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Textrovert
|
![]() Sv: Spinoff: Hvite løgner - hva er det egentlig og er det greit?Jeg liker ikke løgner. Ikke hvite heller. OK, noen ganger må man for ikke å være en ubehøvlet dampveivals kanskje pynte litt på sannheten. Men jeg ønsker å forholde meg til en verden der folk er ærlige mot hverandre.
En stor og en liten (94 og 02) Ikke la det aller beste bli det godes fiende Sist redigert av Divine : 24-04-12 kl 13:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: Hvite løgner - hva er det egentlig og er det greit?
Jeg er enig i dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Spinoff: Hvite løgner - hva er det egentlig og er det greit?Jeg tenker at man må se an mottakeren litt. Spør hun fordi hun vil ha et ærlig svar, eller vil hun jattes med? De finnes jo også, de siste der.
![]() |
#7 |
maler
|
![]() Sv: Spinoff: Hvite løgner - hva er det egentlig og er det greit?Men er det en hvit løgn å finne opp en unnskyldning for at man ikke kommer når sannheten er at man ikke har lyst eller at det er en annen årsak man ikke har så lyst til å si noe om eller man tror ikke er god nok?
![]() |
#8 |
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes det er løgn, og den er ikke hvit for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Nei, da synes jeg det er bedre å si at man ikke kan, uten å si noe mer. Så unngår man å juge.
![]() |
#10 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Spinoff: Hvite løgner - hva er det egentlig og er det greit?Jeg synes det er vanskelig å vite hvor overgangen mellom å jatte med og å fare med hvite løgner går. Jeg befinner meg nok litt i grenselandet av og til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
flisespikker
|
![]() Sv: Spinoff: Hvite løgner - hva er det egentlig og er det greit?Jeg tror jeg ville kalle det en "hvit" løgn dersom løgnen handlet om noe som ikke er veldig viktig for den man lyver overfor.
![]() |
#12 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Spinoff: Hvite løgner - hva er det egentlig og er det greit?Jeg liker ikke løgner uansett, og ønsker ikke at f.eks. mannen min skal drive med sånt mot meg. Det gjelder også "den var på salg" og hva han mener om klærne mine.
![]() |
#13 |
flisespikker
|
![]() Sv: Spinoff: Hvite løgner - hva er det egentlig og er det greit?Og det klassiske eksempelet med å "jatte" i stedet for å si ærlig hva man mener om folks hårfrisyre, kjole eller navn på sitt nye barn, det kommer vel også i klassen "hvit løgn" for meg. Jeg synes ikke det er noe umoralsk i å late som om man liker denslags uvesentligheter bedre enn man gjør.
![]() |
#14 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Spinoff: Hvite løgner - hva er det egentlig og er det greit?Jeg kan også se for meg mange situasjoner der det er greit å slippe full ærlighet og åpenhet, både for ens egen del og mottakerens. Det regner jeg ikke som løgn, bare som å, eh, tilpasse sannheten litt. Som for eksempel i eksempelet til Skilpadda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Spinoff: Hvite løgner - hva er det egentlig og er det greit?Jeg juger svært lite.
![]() |
![]() |
#16 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Spinoff: Hvite løgner - hva er det egentlig og er det greit?Jeg vlle være forsiktig med å si at et alltid eller aldri er greit med hvite løgner, men jeg mener at de i mange tilfeller fungerer litt på samme måte som høflighet, som smøring i det sosiale maskineriet. Jeg tenker at grensen går der hvor løgnen kan føre til negative konsevenser for den andre. Jeg mener det også ville være vanskelig å forholde seg til andre uten en del hvte løgner. Tenk dere at man til enhver tid skulle si sannheten, jeg tror det ganske fort ville blitt ubehagelig og skapt mye dårlig stemning.
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Spinoff: Hvite løgner - hva er det egentlig og er det greit?Jeg kan komme med hvite løgner hvis det er for å beskytte noen, for eksempel som i eksempelet til Skilpadda, eller om den som spør vil bli veldig såret av et ærlig svar. Jeg prøver å ikke lyve for å redde meg selv ut av kinkige situasjoner. Uten at jeg skal påstå at det aldri har skjedd.
![]() |
#18 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Spinoff: Hvite løgner - hva er det egentlig og er det greit?Jeg kommer nok veldig ofte med hvite løgner, men da for å skjerme meg selv ved at jeg ikke orker alle spørsmålene jeg vil få hvis jeg sier sannheten. Altså av typen "Jeg har det bra" hvis noen spør meg hvordan jeg har det. Der ser jeg at skilpadda har formulert det på en litt bedre måte enn jeg har ja.
![]() |
![]() |
#19 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Spinoff: Hvite løgner - hva er det egentlig og er det greit?Jeg vil også kalle det en hvit løgn om man prøver å ikke ødelegge en overraskelse. "Jeg har vært ute med en venninne" i stedet for "Jeg har planlagt overraskelsesfesten vi skal ha for deg på lørdag", for eksempel.
![]() |
#20 |
Borte
|
Jeg gjør også det, fordi jeg aldri ville orket å gå inn i en diskusjon om sånne ting, og fordi jeg tror ikke folk egentlig lurer så veldig på hva jeg ærlig mener om sånne ting, men bare spør for å få bekreftelse.
![]() |
|
|