Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva blir neste instans?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-12, 17:06   #1
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Hva blir neste instans?

Irriterer meg grønn over at ikke barnehager og skolene som sogner til samme krins klarer å samkjøre planleggingsdagene. I dag har ungdomsskolen fri, men ikke barneskolen. Dette skjer allerede igjen den 18.mai. Flere langhelger blir ødelagte. Er selv med i Fau på barneskolen og jeg har sendt mail til vår representant på ungdomsskolen (som forelder). Tror ikke fau har så enormt med påvirkningskraft.
Rektor på barneskolen har prøvd å samarbeide med rektor på ungdomsskolen, men svaret vi fikk til fau på barneskolen var at de er trege og ikke svarer fra ungdomsskolen. Er det da smartere å lage kampanje der vi oppfordrer "alle" foreldre til å sende mail til rektor på ungdomsskolen, eller er det smartere å gå til skolesjefen i kommunen? Eller har dere andre ideer?

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 17:42   #2
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva blir neste instans?

Krev at kommunen lager skoleruta, da blir den lik for hele grunnskolen. Jeg trodde det var vanlig, men vi har kanskje bare hatt flaks.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 17:44   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det også kommunen som bestemmer skoleruta. Og barnehageruta for kommunale barnehager. Veldig praktisk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 17:49   #4
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har barnehager og skolen og sfo forskjellige planleggingsdager. Helt håpløst. Det blir 15 planleggingsdager i løpet av ett år hvis en er maks uheldig.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 17:50   #5
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Hos oss er det bestemt via kommunen at det skal legges likt. De oppfordrer også private barnehager til å følge ruta.

Gammel 30-04-12, 18:15   #6
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Oppvekstleder, hvis ikke h*n vil gjøre noe, ta det videre til oppvekstkomiteen i kommunestyret.

Gammel 30-04-12, 18:57   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Krev at kommunen lager skoleruta, da blir den lik for hele grunnskolen. Jeg trodde det var vanlig, men vi har kanskje bare hatt flaks.

Man kan da ikke uten videre kreve dette? I vår kommune (en stor kommune) lages skoleruta kommunalt, men det er opp til den enkelte skole å endre/ legge inn planleggingsdager etc. Det er visse kriterier som skal følges, feks 190 skoledager og et visst antall uker.

Det er 120000 mennesker i min kommune. Enkeltforeldre kan da ikke bare gå hen og kreve.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 19:04   #8
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I min kommune er skoleruta felles for grunnskolene (190 dager, ingen ekstra planleggingsdager), mens barnehagene kjører sine egne løp.

Gammel 30-04-12, 19:06   #9
mumrik
Egenial

mumrik sin avatar

Hvor: Trondheim
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er 120000 mennesker i min kommune. Enkeltforeldre kan da ikke bare gå hen og kreve.

Da skulle du møtt foreldregruppa som fikk flyttet høstferien i Trondheim i fjor.

Gammel 30-04-12, 19:11   #10
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Det var slik tidligere her i kommunen, skole og barnehage hadde forskjellige planleggingsdager. Jeg hadde selv bare barnehagebarn da,men det var et problem for de med barn i barnehage og på skole.
Selv vidregående er ganske samkjørt med de andre skolene, praktisk for meg som da har barnevakt.
Det ble tatt opp i FAU og det ble endret på, dog uaikker på om det er takket være FAU da.
Det er rundt 15 år siden det ble endret.

Gammel 30-04-12, 19:15   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mumrik, her.

Da skulle du møtt foreldregruppa som fikk flyttet høstferien i Trondheim i fjor.

Javel, men poenget mitt er at jeg ikke liker sånn "bare krev...".

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 19:20   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan jo ikke "bare kreve", men man kan helt klart jobbe politisk for å få endret saker og ting som ikke fungerer så greit. FAU er vel nettopp et organ som har dette som mandat.

Gammel 30-04-12, 19:28   #13
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Her i kommunen så er 3 av barnehagens planleggingsdager bestemt kommunalt, det er 2 rundt skolestart, og 1 første arbeidsdag etter nyttår. De 2 andre bestemmer barnehagene selv, og det taes ikke hensyn til når skolen har. For meg personlig er det egentlig greit siden jeg ikke får fri på barnehagens planleggingsdag og dermed kun trenger å plassere det ene barnet til barnepass. Men jeg skjønner at det er et problem for foreldre med barn både i skole og barnehage. Nå hadde f.eks skolen og sfo fri i dag og 18. mai, også barnehagen planleggingsdag 29. mai, så det betyr jo 3 dager fri/skaffe annen barnepass for foreldrene istedet for 2.

Gammel 30-04-12, 19:38   #14
mumrik
Egenial

mumrik sin avatar

mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Skjønte det, altså. Det var en krevende foreldregruppe.

Jeg synes heller ikke det går an å gå og kreve ditt og datt, men at skoleruta blir fastsatt av kommunen synes jeg er noe det må være lov å jobbe for å få til. Her blir den lagt kommunalt, med innlagte fridager her og der som skolene selv bestemmer om de vil bruke til planlegging eller ikke. Det er også lov å søke om å endre skoleruta i spesielle tilfeller, men det vil jo fort bli et problem for en eller annen (som feks meg som plutselig fant ut at jentungen IKKE hadde fri en planleggingsdag i fjor).

Gammel 30-04-12, 19:38   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Her også bestemmer kommunen skoleruta. For de kommunale skolene, vel å merke. Privatskoler og private barnehager bestemmer selv når de har planleggingsdager og denslags.

Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 19:45   #16
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Man kan da ikke uten videre kreve dette? I vår kommune (en stor kommune) lages skoleruta kommunalt, men det er opp til den enkelte skole å endre/ legge inn planleggingsdager etc. Det er visse kriterier som skal følges, feks 190 skoledager og et visst antall uker.

Dette er en av de tingene jeg mener at man bør kunne kreve. Det er veldig få gode argumenter for at skolene skal bestemme skoleruta selv. Argumentene for at skolene skal ha samme skolerute er derimot solide.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 19:50   #17
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes FAU bør ta det opp i SU, som sender det videre til oppvekstkomiteen (eller hva den heter hos dere).

Hos oss er det felles planleggingsdager i skolene, og de samordner så langt mulig med barnehagene. Det lar seg ikke alltid gjøre, pga sentralt bestemte kursdager o.l., men stort sett er dagene de samme.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 19:56   #18
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

At planleggingsdager i barnehager og skoler ikke er på samme dag skjønner jeg godt. Særlig av hensyn til alle de foreldrene som jobber på skoler og i barnehager. Planleggingsdagene er av de viktigste dagene på jobb for lærere/førskolelærere og ofte umulige dager å få fri på. Da er det jo fint at lærerforeldrene kan ha barna sine i barnehagen når det er planleggingsdag på egen jobb. Skolenes planleggingsdager er oftest litt enklere, da SFO som oftest (alltid her) holder åpent på skolens planleggingsdager.

At skolene i en kommune kjører samme skolerute synes jeg man kan "kreve", særlig når det gjelder inneklemte dager, som det var snakk om her. Noe fleksibilitet utenom synes jeg er greit. Det kan være snakk om spesielle kurs for lærerne, lokale arrangementer etc. som gjør at noen skoler må legge plandager annerledes enn naboskolen. Men altså, inneklemte dager som gir langhelger, synes jeg man kan forvente er like på skolene innad i en kommune.

Gammel 30-04-12, 20:03   #19
mammamia
Superaktiv

Medlem siden: Jan 2007
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Med fire barn har vi blitt vantg til at den 5 ferieuka vår må vi disponere til skolens og barnehagens og sfo sin planlegging

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 20:05   #20
mumrik
Egenial

mumrik sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

At planleggingsdager i barnehager og skoler ikke er på samme dag skjønner jeg godt. Særlig av hensyn til alle de foreldrene som jobber på skoler og i barnehager. Planleggingsdagene er av de viktigste dagene på jobb for lærere/førskolelærere og ofte umulige dager å få fri på. Da er det jo fint at lærerforeldrene kan ha barna sine i barnehagen når det er planleggingsdag på egen jobb. Skolenes planleggingsdager er oftest litt enklere, da SFO som oftest (alltid her) holder åpent på skolens planleggingsdager.

Det synes jeg er et veldig dårlig argument. Det er et mindretall av befolkningen som jobber i skole/barnehage. Det er et enda mindre tall der begge foreldrene gjør det. Det er et mindretall av lærerne som har barn i barnehagealder og det er et mindretall av de såkalte planleggingsdagene som faktisk blir brukt til planlegging. Hos oss bruker vi tre (fire fra neste år) dager til planlegging før skolestart, en planleggingsdag fordelt på kvelder og en planleggingsdag plassert på en av de mange fridagene som ligger strødd utover skoleruta. Jeg har fri omtrent alle dagene ungene har fri, og er den siste som skoleruta trenger å ta hensyn til.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:52.