|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hva blir neste instans?Irriterer meg grønn over at ikke barnehager og skolene som sogner til samme krins klarer å samkjøre planleggingsdagene. I dag har ungdomsskolen fri, men ikke barneskolen. Dette skjer allerede igjen den 18.mai. Flere langhelger blir ødelagte. Er selv med i Fau på barneskolen og jeg har sendt mail til vår representant på ungdomsskolen (som forelder). Tror ikke fau har så enormt med påvirkningskraft.
![]() |
![]() |
#2 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Hva blir neste instans?Krev at kommunen lager skoleruta, da blir den lik for hele grunnskolen. Jeg trodde det var vanlig, men vi har kanskje bare hatt flaks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hva blir neste instans?Her har barnehager og skolen og sfo forskjellige planleggingsdager. Helt håpløst. Det blir 15 planleggingsdager i løpet av ett år hvis en er maks uheldig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Hva blir neste instans?Hos oss er det bestemt via kommunen at det skal legges likt. De oppfordrer også private barnehager til å følge ruta.
![]() |
#6 |
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva blir neste instans?Oppvekstleder, hvis ikke h*n vil gjøre noe, ta det videre til oppvekstkomiteen i kommunestyret.
![]() |
#7 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hva blir neste instans?
Man kan da ikke uten videre kreve dette? I vår kommune (en stor kommune) lages skoleruta kommunalt, men det er opp til den enkelte skole å endre/ legge inn planleggingsdager etc. Det er visse kriterier som skal følges, feks 190 skoledager og et visst antall uker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Etylbarbital
![]() Sv: Hva blir neste instans?I min kommune er skoleruta felles for grunnskolene (190 dager, ingen ekstra planleggingsdager), mens barnehagene kjører sine egne løp.
![]() |
#9 |
Egenial
Hvor: Trondheim
Da skulle du møtt foreldregruppa som fikk flyttet høstferien i Trondheim i fjor.
![]() |
#10 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Hva blir neste instans?Det var slik tidligere her i kommunen, skole og barnehage hadde forskjellige planleggingsdager. Jeg hadde selv bare barnehagebarn da,men det var et problem for de med barn i barnehage og på skole.
![]() |
#11 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Javel, men poenget mitt er at jeg ikke liker sånn "bare krev...". |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
maler
|
Man kan jo ikke "bare kreve", men man kan helt klart jobbe politisk for å få endret saker og ting som ikke fungerer så greit. FAU er vel nettopp et organ som har dette som mandat.
![]() |
#13 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Hva blir neste instans?Her i kommunen så er 3 av barnehagens planleggingsdager bestemt kommunalt, det er 2 rundt skolestart, og 1 første arbeidsdag etter nyttår. De 2 andre bestemmer barnehagene selv, og det taes ikke hensyn til når skolen har. For meg personlig er det egentlig greit siden jeg ikke får fri på barnehagens planleggingsdag og dermed kun trenger å plassere det ene barnet til barnepass. Men jeg skjønner at det er et problem for foreldre med barn både i skole og barnehage. Nå hadde f.eks skolen og sfo fri i dag og 18. mai, også barnehagen planleggingsdag 29. mai, så det betyr jo 3 dager fri/skaffe annen barnepass for foreldrene istedet for 2.
![]() |
#14 |
Egenial
Skjønte det, altså. Det var en krevende foreldregruppe.
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva blir neste instans?Her også bestemmer kommunen skoleruta. For de kommunale skolene, vel å merke. Privatskoler og private barnehager bestemmer selv når de har planleggingsdager og denslags. |
![]() |
![]() |
#16 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Dette er en av de tingene jeg mener at man bør kunne kreve. Det er veldig få gode argumenter for at skolene skal bestemme skoleruta selv. Argumentene for at skolene skal ha samme skolerute er derimot solide. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Hva blir neste instans?Jeg synes FAU bør ta det opp i SU, som sender det videre til oppvekstkomiteen (eller hva den heter hos dere).
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva blir neste instans?At planleggingsdager i barnehager og skoler ikke er på samme dag skjønner jeg godt. Særlig av hensyn til alle de foreldrene som jobber på skoler og i barnehager. Planleggingsdagene er av de viktigste dagene på jobb for lærere/førskolelærere og ofte umulige dager å få fri på. Da er det jo fint at lærerforeldrene kan ha barna sine i barnehagen når det er planleggingsdag på egen jobb. Skolenes planleggingsdager er oftest litt enklere, da SFO som oftest (alltid her) holder åpent på skolens planleggingsdager.
![]() |
#19 |
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Hva blir neste instans?Med fire barn har vi blitt vantg til at den 5 ferieuka vår må vi disponere til skolens og barnehagens og sfo sin planlegging |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Egenial
Det synes jeg er et veldig dårlig argument. Det er et mindretall av befolkningen som jobber i skole/barnehage. Det er et enda mindre tall der begge foreldrene gjør det. Det er et mindretall av lærerne som har barn i barnehagealder og det er et mindretall av de såkalte planleggingsdagene som faktisk blir brukt til planlegging. Hos oss bruker vi tre (fire fra neste år) dager til planlegging før skolestart, en planleggingsdag fordelt på kvelder og en planleggingsdag plassert på en av de mange fridagene som ligger strødd utover skoleruta. Jeg har fri omtrent alle dagene ungene har fri, og er den siste som skoleruta trenger å ta hensyn til.
![]() |
|
|