Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva blir neste instans?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-12, 19:56   #1
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva blir neste instans?

At planleggingsdager i barnehager og skoler ikke er på samme dag skjønner jeg godt. Særlig av hensyn til alle de foreldrene som jobber på skoler og i barnehager. Planleggingsdagene er av de viktigste dagene på jobb for lærere/førskolelærere og ofte umulige dager å få fri på. Da er det jo fint at lærerforeldrene kan ha barna sine i barnehagen når det er planleggingsdag på egen jobb. Skolenes planleggingsdager er oftest litt enklere, da SFO som oftest (alltid her) holder åpent på skolens planleggingsdager.

At skolene i en kommune kjører samme skolerute synes jeg man kan "kreve", særlig når det gjelder inneklemte dager, som det var snakk om her. Noe fleksibilitet utenom synes jeg er greit. Det kan være snakk om spesielle kurs for lærerne, lokale arrangementer etc. som gjør at noen skoler må legge plandager annerledes enn naboskolen. Men altså, inneklemte dager som gir langhelger, synes jeg man kan forvente er like på skolene innad i en kommune.

Gammel 30-04-12, 20:03   #2
mammamia
Superaktiv

Medlem siden: Jan 2007
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Med fire barn har vi blitt vantg til at den 5 ferieuka vår må vi disponere til skolens og barnehagens og sfo sin planlegging

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 20:05   #3
mumrik
Egenial

mumrik sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

At planleggingsdager i barnehager og skoler ikke er på samme dag skjønner jeg godt. Særlig av hensyn til alle de foreldrene som jobber på skoler og i barnehager. Planleggingsdagene er av de viktigste dagene på jobb for lærere/førskolelærere og ofte umulige dager å få fri på. Da er det jo fint at lærerforeldrene kan ha barna sine i barnehagen når det er planleggingsdag på egen jobb. Skolenes planleggingsdager er oftest litt enklere, da SFO som oftest (alltid her) holder åpent på skolens planleggingsdager.

Det synes jeg er et veldig dårlig argument. Det er et mindretall av befolkningen som jobber i skole/barnehage. Det er et enda mindre tall der begge foreldrene gjør det. Det er et mindretall av lærerne som har barn i barnehagealder og det er et mindretall av de såkalte planleggingsdagene som faktisk blir brukt til planlegging. Hos oss bruker vi tre (fire fra neste år) dager til planlegging før skolestart, en planleggingsdag fordelt på kvelder og en planleggingsdag plassert på en av de mange fridagene som ligger strødd utover skoleruta. Jeg har fri omtrent alle dagene ungene har fri, og er den siste som skoleruta trenger å ta hensyn til.

Gammel 30-04-12, 20:27   #4
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av mumrik, her.

Det synes jeg er et veldig dårlig argument. Det er et mindretall av befolkningen som jobber i skole/barnehage. Det er et enda mindre tall der begge foreldrene gjør det. Det er et mindretall av lærerne som har barn i barnehagealder og det er et mindretall av de såkalte planleggingsdagene som faktisk blir brukt til planlegging. Hos oss bruker vi tre (fire fra neste år) dager til planlegging før skolestart, en planleggingsdag fordelt på kvelder og en planleggingsdag plassert på en av de mange fridagene som ligger strødd utover skoleruta. Jeg har fri omtrent alle dagene ungene har fri, og er den siste som skoleruta trenger å ta hensyn til.

Det er vel ingen yrkesgrupper et flertall av befolkningen arbeider i? Men ansatte i skoleverket og barnehagene er en ganske stor yrkesgruppe. Vil tro andelen småbarnsforeldre i disse yrkene er omtrent som i andre yrker?

Også lurer jeg på hvordan du kan si at et mindretall av planleggingsdagene blir brukt til planlegging når du i neste setning sier at dere bruker tre(snart fire) planleggingsdager på planlegging før skolestart + noen til? Hvor mange planleggingsdager har dere, egentlig? Jeg er vant til at de fleste planleggingsdager brukes til planlegging eller kursing, og som alenemor uten andre til å passe barna mine på dagtid har jeg vært veldig glad for at de har kunnet være i barnehagen akkurat de dagene jeg absolutt ikke kan være borte fra jobb (eller ha med barn på jobb).

Så kan man jo si at det er et dårlig argument, men jeg fordi det har vært viktig for meg ville jeg nå nevne det her.

Gammel 30-04-12, 20:38   #5
mumrik
Egenial

mumrik sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

Det er vel ingen yrkesgrupper et flertall av befolkningen arbeider i? Men ansatte i skoleverket og barnehagene er en ganske stor yrkesgruppe. Vil tro andelen småbarnsforeldre i disse yrkene er omtrent som i andre yrker?

Også lurer jeg på hvordan du kan si at et mindretall av planleggingsdagene blir brukt til planlegging når du i neste setning sier at dere bruker tre(snart fire) planleggingsdager på planlegging før skolestart + noen til? Hvor mange planleggingsdager har dere, egentlig?

Flertallet av befolkningen jobber ikke i skoleverket. Da ser jeg ikke hvordan det kan være et argument at det er mange som gjør det. Selvfølgelig må du gjerne bruke det som et argument at du ønsker det sånn, men da blir jo det en veldig subjektiv greie.

Vi har fem planleggingsdager i løpet av et skoleår. Tre av dem har vi mens elevene fremdeles har sommerferie. En har vi på kveldstid. Og så bruker vi en av fridagene som ligger i skoleruta. Det er vanlig at det er omtrent 5-6 av dem i vår rute i alle fall. Det er disse dagene jeg mener at vi sjelden bruker til planlegging. Feks 18. mai er en sånn dag i år. Og 7. juni har vi også fri. Og så vidt jeg husker hadde vi en fridag i januar. Og en i november.

Gammel 01-05-12, 15:17   #6
livit
Duracell

livit sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skoleruta bestemmes vel hos fylkesmannen med lokale tilpasninger gjort hos den enkelte kommune. KFU eller oppvekstetaten/skoleetaten er vel rette instanser.

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:23.