|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() SteinalderkostNoen som spiser "steinalderkost"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: SteinalderkostJeg vet ikke hva det vil si med steinalderkost og hva det vil si at den er 70/30.
![]() |
#3 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: SteinalderkostJeg må bare tenke på kjendisen jeg leste om som sverget til å alltid ha en pose med nøtter og tørket frukt i bilen som hun småspiste av hele tiden, for "that's how ancient man lived, and he never had a weight problem".
![]() |
#4 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Steinalderkost
![]() |
#5 |
Borte
|
Say no more.
![]() |
#6 |
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: SteinalderkostHer er et utdrag fra forskning.no:
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: SteinalderkostJeg vet ikke noe om steinalderkost, men jeg synes ikke det høres lurt ut med streng diett jeg heller, jeg tror ikke du trenger det. Jeg har fått bedre hormonbalanse og blitt kvitt cyster på eggstokkene ved å spise variert, sunn mat og holde meg i aktivitet. For min del må jeg passe på de raske karbohydratene, men ikke noen streng lavkarbokur. Går det ikke an å bare spise mye grønt, frukt, protein og grove karbohydrater uten at det må være en eller annen diett?
![]() |
#9 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: SteinalderkostJeg spiser vel litt slik.. Følger litt prinsipper fra en retning som kalles primal blueprint. For meg fungere der yr bedre enn å spise masse brød og høy karbo mat. Men jeg spise likevel frukt osv.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
flisespikker
|
Og så brukte vel dessuten steinaldermennesket hele dagen på å gå rundt og finne disse nøttene og fruktene. Hvis man går 12-14 timer om dagen i ulendt terreng, kan man sikkert spise ganske ubegrenset av det meste. (I alle fall det meste man greier å fange/finne underveis.
![]() |
#11 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: SteinalderkostEat real food. Not too much. Mostly plants.
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: SteinalderkostJeg tror det er mange som gjerne vil synse og mene litt om "steinalderkost" uten å ha satt seg noe særlig inn i det utover noen overskrifter de har fått meg seg fra VG og sånn. |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
På 11. plass ser jeg de rangerte en "Slim fast diet" som krever at man skal innta måltidserstattere i form av snack-bar og shake daglig. Sånn i utgangspunktet synes jeg ikke det høres ut som et mye bedre alternativ, men jeg har ikke finlest. Jeg synes de har rangert etter litt rare kriterier. F.eks. fikk "Paleo" (en type steinalderkosthold som jeg nevnte over her) trekk for å være "vanskelig å følge." Og det er nok riktig, men jeg synes ikke det sier noe om kostholdet er sunt eller ei. |
![]() |
![]() |
#14 |
Passiv
|
Det er sant. Men de ble ikke noe eldre i middelalderen heller, og da spiste de ikke steinalderkost. Er det ikke sånn at forventet levealder skjøt i været når vi fikk antibiotika, sykehus og sånne ting? Jeg leste akkurat nå om Aché-folket som til nå har levd omtrent sånn som steinalderfolka gjorde. Det står at "major causes of death in the forest period were in-group homicides (especially of infants and children), external warfare, respiratory disease, tropical fevers, and accidents. Over 40% of all adult deaths and more than 60% of all child deaths were due to violence by other Aché or outsiders." Hadde steinalderfolkene hatt sykehus og vært litt mindre krigerske så kunne det jo godt tenkes at de hadde levd lenger. Jeg synes ihvertfall ikke det virker opplagt at det er kostholdet som ga lav levealder. |
![]() |
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: SteinalderkostForresten Nip, så er kostholdet mitt litt sånn rundt omkring i dette området. Jeg liker ikke å kalle det diett for jeg er ikke på slankekur. Også har jeg ingen merkelapp på det for jeg modifiserer stadig litt etter hva som passer meg. Du kan godt sende meg en PM om du vil. |
![]() |
![]() |
#16 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: SteinalderkostEg vil berre tilføye at de må ikkje stokke korta her altså
![]() |
#17 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: SteinalderkostDet er ikke sikkert at kostholdet ga lav levealder, men man har ganske tydelige tegn på at det ble store økninger i befolkningen både da menneskene begynte med jordbruk, og da laktosemutasjonen oppsto (den som gjør av europeere kan drikke melk i voksen alder). Så flere overlevde ihvertfall lenge nok til å formere seg, og da er det sannsynlig at det også gjorde utslag på hvor mange som klarte å bli gamle.
![]() |
#18 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: SteinalderkostMen Gajamor: grunnen til at populasjonen auka med jordbruk er at ved jordbruk produserer ein mat som kan lagrast. Det tillet at ein kan ha større familiar, fordi ein kan produsere eit overskot som held heile vinteren. Ein jeger-sankar kan i mindre grad lagre eit overskot på samme viset. Dessutan forflyttar ein jeger-sankar seg over større område, og kan ikkje dra på masse mat.
![]() |
#19 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Det er jeg enig i. Men de levde heller ikke lenge nok til at eventuelle problemer ville rukket å vise seg i særlig grad.
![]() |
|
|