Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Steinalderkost

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-12, 09:03   #1
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Steinalderkost

Her er et utdrag fra forskning.no:

Forskerne er uenige

Det er vanskelig å avgjøre hva som er riktig og galt når det kommer til steinaldermat. Forskningsresultatene spriker.

En eldre studie av befolkningen på øya Kitava ved Papua Ny-Guinea viser at folk som lever på steinaldervis ikke hadde nevneverdige problemer med hjerte/kar-sykdommer og blodpropp. En annen mindre studie tyder på at en omlegging til steinalderkost er en effektiv slankekur og motvirker diabetes.

Andre studier tyder på at steinaldermat ikke er så fryktelig sunn.

Flere ernæringsfysiologer og eksperter er enige om at steinalderdiettens positive egenskaper aldri er bevist. For eksempel er den blitt rangert lavest blant 24 forskjellige dietter i en sammenligning gjort av 22 ernæringseksperter i onlinemagasinet U.S. News Health.

Link til hele artikkelen, som virker greit nyansert:
http://www.forskning.no/artikler/2012/april/320079

Selv tror jeg dette bare er en ny hype. De som har hatt nytte av steinaldrekosthold har nok et helt annet utgangspunkt enn deg, Nip. Du er jo allerede veldig bevisst på sunn mat.

Gammel 27-11-12, 18:48   #2
konsulenten
Passiv

Standard

Sv: Steinalderkost

Opprinnelig lagt inn av slaraffen, her.

Flere ernæringsfysiologer og eksperter er enige om at steinalderdiettens positive egenskaper aldri er bevist. For eksempel er den blitt rangert lavest blant 24 forskjellige dietter i en sammenligning gjort av 22 ernæringseksperter i onlinemagasinet U.S. News Health.

På 11. plass ser jeg de rangerte en "Slim fast diet" som krever at man skal innta måltidserstattere i form av snack-bar og shake daglig. Sånn i utgangspunktet synes jeg ikke det høres ut som et mye bedre alternativ, men jeg har ikke finlest. Jeg synes de har rangert etter litt rare kriterier. F.eks. fikk "Paleo" (en type steinalderkosthold som jeg nevnte over her) trekk for å være "vanskelig å følge." Og det er nok riktig, men jeg synes ikke det sier noe om kostholdet er sunt eller ei.

Er ikke dette mer en rangering over enkleste/mest effektive slankekurer? Altså "diett" i betydningen slankekur? Steinalderkost kan jo ha positive sider selv om det ikke er den enkleste eller mest effektive slankekuren?

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:17.